Gazelle model L

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Gazelle model L

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik denk met recht in de rubriek Fietsen met technische bijzonderheden:
Deze Gazelle L.
Gazelle L
Gazelle L
Het is een kruisframe uit 1937 met de weinig bekende dunne framebuizen van mangaanstaal.
De zadel-framebuis meet 1 inch en is daarmee zo`n 3,2 mm dunner dan een gebruikelijke Gazelle zadelframebuis.
Het geldt voor alle buizen behalve de balhoofdbuitenbuis.
Het zou een lichter frame opleveren maar door de verdere aankleding is het natuurlijk toch weer een zware Hollandse fiets geworden.
Naast dat dit een zeer uitzonderlijke kruisframe variant is heeft de fiets ook nog eens kogellagers.
DSC05303.JPG
Het uit zich oa in de zware trapasconstructie die ze op een bijzondere wijze van conische uittredende buisaansluitingen hebben voorzien.
Ik kan me niet helemaal voorstellen wat de binnenvorm is. Het moet toch aansluiten rondom de buis, Dus het zal van vrij massief wel dunner uit moeten lopen.
De liggende achtervork is ook van het Gazelle L type. Wel mist hier nog een extra oog voor de vaste dunne bagagedrager die de L in latere jaren heeft.
DSC05306.JPG
Helaas zijn er nog geen catalogi van 1936-1938 te zien maar ik hoop daar eens dit type fiets in terug te vinden.
De voorste trommelrem is nog van het linker type met uiteraard de schroefstofkap van de kogellager variant.
Leuk ook de kleur groen en de fraaie oliebadkettingkast. Deze zit nog vast met losse hulp beugels aan de framebuizen. Zo als vooroorlogse vliegtuigen haar vleugels aan de romp hadden zitten. Ook de deksel is wel mooi uitgevoerd met dat geschroefde middendeel.
DSC05304.JPG
De fiets heeft het oude model spatborden maar wel in de smalle variant. Deze meten 55 mm terwijl een gebruikelijk Gazelle spatbord uit de jaren 10 t/m 1937 62mm plusminus meet.
DSC05307.JPG
Ook zitten hier de ovaaltjes op voor de massieve spatbordstangen.
Helaas zijn de velgen 28 x 1 1/2 maar zodra ik tegen 28 x 1 3/8 velgen en banden aan loop dan komen die er in. Het geeft de fiets een wat lichter voorkomen .

Groeten,
Maarten
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Gazelle model L

Bericht door fietser »

Wow!
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gazelle model L

Bericht door maartenB »

Ja zeg ik wist niet dat de L ook gebouwd was als kruisframe!!

Supermooie vondst. En lekker hoog ook? Je denkt dus dat de velgen eens vervangen zijn?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
TheodK
Berichten: 407
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Gazelle model L

Bericht door TheodK »

Prachtige fiets.
De gazelle L die ik voor Middachten heb gerestaureerd had ook 28 x 1,5 velgen. Dus wellicht zijn deze wel origineel?
Groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle model L

Bericht door Maarten Waarlé »

Maarten, Ik denk ook dat dit model maar een enkele keer gebouwd is.
Ik heb er eens een op marktplaats gezien ,die was te koop in Koewacht,zeeuwsvlaanderen. Deze fiets bleek ook in Zeeland te zijn gekocht enkele jaren terug. Ik vermoed dat het om de zelfde fiets gaat.
De fiets is 65cm en daarmee wel goed te berijden. M`n 70 cm Gazelle gaat er binnenkort uit. Een is genoeg meen ik.
Theo ik heb weer eens gekeken naar de Gazelle L die je gerestaureerd hebt. Inderdaad 28 x 1 1/2. Dat zou bij deze fiets ook kunnen echter de velgen zijn in verhouding veel te netjes ten opzichte van de rest. Ook de achternaaf (S.A.) is van na de oorlog.

Op het achterspatbord zit een dealerplaatje uit Dordrecht.
DSC05308.JPG
Het zelfde adres als waar mijn vriendin`s Gazelle vandaan komt (die is een jaartje ouder).
Ook een groene fiets van oorsprong en ook met oliebad kettingkast.
De naam van de fietsenmaker is B.J.van Riemsdijk werkzaam aan de voorstraat 9.
Het bedrijf is later overgenomen door zijn zoon en daar zijn een behoorlijk aantal foto`s van binnen in de winkel overgebleven.
Ze zijn hier te zien:
https://beeldbank.regionaalarchiefdordr ... startrow=0

Ook zijn zoon was Gazelle dealer zo te zien. Het bedrijf is dan gevestigd in voorstraat 13 te Dordrecht. Of ze zijn wat deuren opgeschoven of de straat is een keer opnieuw genummerd. Dat komt ook wel eens voor.
Inmiddels is het rijtje huizen gesloopt helaas. De omgeving is nog wel uit de oude tijd. Heel het centrum van Dordrecht is trouwens de moeite waard!
Groeten,
Maarten
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Gazelle model L

Bericht door fietser »

Het model L had altijd 28 x 1 3/8"-wielen, dat is onderdeel van het hele idee van het model. Maar omdat het al lang geen courante wielmaat meer is zul je tegenwoordig misschien meer Model L-exemplaren met 28 x 1 1/2"- wielen vinden dan met originele wielen. Bij de Semi-Sport van Phoenix is dat effect nog sterker: ook een model met 28 x 1 3/8"-wielen uit de jaren 50, samen met de Gazelle "L" het meest verkochte met deze wielmaat, maar qua framebouw in de eerste jaren niet van een echte toerfiets te onderscheiden. Het is moeilijk meetbaar maar ligt voor de hand dat van dit model tegenwoordig ook de meeste met een niet originele maar wel courante wiel-/bandenmaat rondrijden.

Groeten,
fietser
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle model L

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja Fietser , dat ben ik met je eens.
Ik denk ook dat het hier in gezeten heeft. De staande achtervork is ook beduidend smaller dan de normale Gazelle toerfiets.
En ik heb ook een vage herinnering dat de eigenaar in Koewacht de originele velgen nog had liggen.
Zou ik nog eens achteraan moeten.

Groeten,
Maarten
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Gazelle model L

Bericht door Elibert van Dalen »

maartenB schreef: 2 dec 2019, 12.31 Ja zeg ik wist niet dat de L ook gebouwd was als kruisframe!!

Supermooie vondst. En lekker hoog ook? Je denkt dus dat de velgen eens vervangen zijn?

dat wist ik dus ook niet. maar wat een mooie vondst zeg! schitterende fiets beetje jaloers ;)
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gazelle model L

Bericht door Fongers1952 »

Geweldig, gefeliciteerd met deze mooie aanwinst
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Gazelle model L

Bericht door Cyclissimo »

Pfoe. Prachtige fiets zeg! En al met al toch heel compleet. En dan ook nog een L :shock:
De velgen lijken geen bies in het midden te hebben. Wat je wel zou mogen verwachten van zo'n luxe uitvoering. Dat duidt er ook op dat ze ooit vervangen zijn.
Wonderlijke bevestiging van de kettingkast boven de bracket. Best wel licht voor zo'n zware kettingkast.
Zelf zou ik geneigd zijn de versnellingskabel een buisje hoger te laten lopen, dan hoeft de buitenkabel niet zo vreemd lang te zijn :)
Plaats reactie