Pagina 1 van 1
Afwijkende maat derailleurklem ; 29mm
Geplaatst: 13 dec 2019, 20.33
door Bert Kremer
Zijn er ook nog voorderailleurs te koop met een klemdiameter van 29mm? Mijn Gazelle racefiets met Reynolds 525 frame heeft deze diameter en ik ben op zoek naar een, liefst nieuwe, passende voorderrailleur. Waar zou ik die kunnen kopen?
Re: Afwijkende maat derailleurklem ; 29mm
Geplaatst: 13 dec 2019, 20.54
door marco verbaant
28,6 - 31,8 - 34,9 zijn zo'n beetje de gangbare maten. Met een vulbus is e.e.a. wel op te lossen...
Re: Afwijkende maat derailleurklem ; 29mm
Geplaatst: 14 dec 2019, 14.12
door m-gineering
Bert Kremer schreef: ↑13 dec 2019, 20.33
Zijn er ook nog voorderailleurs te koop met een klemdiameter van 29mm? Mijn Gazelle racefiets met Reynolds 525 frame heeft deze diameter en ik ben op zoek naar een, liefst nieuwe, passende voorderrailleur. Waar zou ik die kunnen kopen?
28.6 (plus verf) is niet modern, dus kom je geen voorderailleurs met klemband meer tegen in die maat. Je moet of een derailleur met klemband in 31.8 monteren (vulstukken zitten er vaak nog wel bij) of een derailleur op nok met een losse klemband. Die zijn er misschien nog wel in 28.6. Voorderailleurs zijn trouwens complex, behalve op de buis moeten ze ook nog passen met het schakelsysteem, de kettingbreedte en de radius van het voorblad, de overige bladen, de hoek achtervork-zitbuis ed.
Re: Afwijkende maat derailleurklem ; 29mm
Geplaatst: 14 dec 2019, 23.26
door marco verbaant
m-gineering schreef: ↑14 dec 2019, 14.1228.6 (plus verf) is niet modern, dus kom je geen voorderailleurs met klemband meer tegen in die maat. Je moet of een derailleur met klemband in 31.8 monteren (vulstukken zitten er vaak nog wel bij) of een derailleur op nok met een losse klemband. Die zijn er misschien nog wel in 28.6. Voorderailleurs zijn trouwens complex, behalve op de buis moeten ze ook nog passen met het schakelsysteem, de kettingbreedte en de radius van het voorblad, de overige bladen, de hoek achtervork-zitbuis ed.
Helemaal eens, Marten.

Vooral zeker waar het "naar elkaar luisteren" van voorbladen, ketting en voorderailleur. Het is soms moeilijk om vooral moderne derailleurs goed afgesteld te krijgen. Ik heb wel eens een uurtje of wat staan kl..en met een
Campagnolo Veloce voorderailleur met dito crankstel (en bladen). Terwijl normliter dit een routine klusje betreft.
Alhoewel je ook wel eens een enkele keer voor aangename verrassingen komt te staan. Een
Simplex LJ 23 voorderailleur van
1961-1963 kreeg ik zonder problemen aan de praat met een eveneens oud Belgisch
Hermesse Grand Lux stalen crankstel (met spietjes) uit dezelfde periode door middel van een té moderne zilverkleurige ½ x 3/32“ SRAM PC48 ketting met power link...