even voorstellen

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
fietshobbyist
Berichten: 644
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: even voorstellen

Bericht door fietshobbyist »

rolandkoedam schreef: 9 jan 2020, 22.41 Nu ook even het voortandwiel geteld die heeft 40 tanden.
Achter 26'.
Een gewone fiets met terugtraprem heeft doorgaans 44 of 46 vóór, soms op een oude fiets 42. En 18 tot 20 achter.
Dus 40 vóór en 26 achter, dat is een tamelijk klein verzet. En op een bakfiets moet dat, om met een zware last over een brug over een stadsgracht te geraken - of om welke helling dan ook te overwinnen. Snelheid is ermee van ondergeschikt belang.
Een kleiner blad vóór geeft een kleiner verzet en een groter blad achter geeft ook een kleiner verzet. Dat kun je ondervinden op een willekeurige fiets met derailleurversnelling.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1757
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: even voorstellen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Werner schreef: 10 jan 2020, 12.43
rolandkoedam schreef: 9 jan 2020, 22.41 Nu ook even het voortandwiel geteld die heeft 40 tanden.
Achter 26'.
Een gewone fiets met terugtraprem heeft doorgaans 44 of 46 vóór, soms op een oude fiets 42. En 18 tot 20 achter.
Dus 40 vóór en 26 achter, dat is een tamelijk klein verzet. En op een bakfiets moet dat, om met een zware last over een brug over een stadsgracht te geraken - of om welke helling dan ook te overwinnen. Snelheid is ermee van ondergeschikt belang.
Dat laatste ben ik het niet mee eens. De reden van de introductie van de bakfiets was juist vanwege de snelheid (en uiteindelijk ook de reden van de ondergang). Voor de bakfiets waren handkarren de norm. Juist de bakfiets gaf de mogelijkheid om in dezelfde tijd veel meer afstand af te leggen, en daarmee meer klanten te kunnen bereiken. Dus snelheid was zeker bepalend in de keuze voor de tandwiel verhouding. Welke verhouding ideaal was hing natuurlijk af het gebruik. Als je het grootste deel van de tijd bezig bent met stoppen en wegrijden, dan is een klein verzet gunstiger. Dat is bijvoorbeeld voor een deur aan deur bezorger in de stad, die steeds maar een klein stukje verder rijdt van huis naar huis. Als je meer tijd fietst op snelheid dan optrekken en stoppen, bijvoorbeeld door een lading van punt A naar punt B te verplaatsen, dan is een groter verzet gunstiger, om te zorgen dat je rij snelheid hoger is. Tegenwoordig gebruiken we bakfietsen meestal voor het laatste.
rolandkoedam
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 nov 2019, 19.13

Re: even voorstellen

Bericht door rolandkoedam »

Wat een mooie foto van je bakfiets zeg
Bedankt voor je informatie
Zal er mijn voordeel mee doen
fietshobbyist
Berichten: 644
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: even voorstellen

Bericht door fietshobbyist »

@ Jeroen
Dank je wel voor je deskundig betoog.
Het cliché beeld dat ik heb van een bakfietser is echter wel:
iemand die met zijn bovenlichaam heen en weer zwoegend, met een zware last op de bak en een te groot verzet, traag voortbeweegt ...
rolandkoedam
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 nov 2019, 19.13

Re: even voorstellen

Bericht door rolandkoedam »

inmiddels is mijn bakfiets klaar zonder echte toestanden ging het best vlot
Had hier graag een paar foto,s laten zien maar dat gaat niet zo vlot

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1757
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: even voorstellen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

rolandkoedam schreef: 2 jul 2020, 19.58 inmiddels is mijn bakfiets klaar zonder echte toestanden ging het best vlot
Had hier graag een paar foto,s laten zien maar dat gaat niet zo vlot

Groeten Roland
Fijn te horen dat het goed is gegaan. Dat gebeurt niet vaak :)
Rob Houkes
Berichten: 200
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: even voorstellen

Bericht door Rob Houkes »

Op mijn Apollo bakfietsje heb ik een verzet van 35 x 24 gemonteerd. Daarmee haal ik als ik hard trap zo'n 20 km/ u. Meestal gaat het minder hard, maar altijd nog een stuk harder dan een handkar! Het hangt er ook vanaf hoe je je bakfiets gebruik, met een zware lading is het makkelijker optrekken en afremmen met een klein verzetje en kom je ook makkelijker bruggetjes over. Handig in de stad dus. Op het platteland en/ of met een lichtere lading zou je misschien eerder kiezen voor een wat zwaarder verzet.
De beste sportfiets is een transportfiets :)
rolandkoedam
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 nov 2019, 19.13

Re: even voorstellen

Bericht door rolandkoedam »

inmiddels ook een oude transportfiets voor mijn verjaardag gekregen
lijkt niet veel aan verandert al zijn de velgen wel wat smal
merk en bouwjaar is me nog niet bekent
arnoldus
Berichten: 368
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: even voorstellen

Bericht door arnoldus »

Mooie bakfiets. geweldige foto op de mooiste plek in mij dorp Leidschendam.
Nol
Plaats reactie