Maliebaan wedstrijden 22 september 2013

Beurzen, evenementen en toertochten voor liefhebbers van historische fietsen.
Kaspar

Maliebaan wedstrijden 22 september 2013

Bericht door Kaspar »

Collega liefhebbers van het oude rijwiel!

Ik maakte net in de prachtige herfstzon een zondagmiddagritje op mijn Naumann 1891 en reed rustig over de (fiets)historische Maliebaan in Utrecht toen ik al pedalerend op mijn machine op ideeen kwam die ik graag even wil delen.
Zoals bekend was de Maliebaan in Utrecht in september 1885 het eerste officieel als fietspad aangewezen stuk weg in Nederland. Niet speciaal ervoor aangelegd, maar wel er op verzoek van de Velocipedisten ervoor bestemd. Het lijkt mij mooi om jaarlijks die Fietspad-dag te vieren, want het fietspad is een van de sleutels van het succes van de tweewieler in Nederland.
Ik stel me er het volgende bij voor: Kern van het stuk zijn wielerwedstrijden over een paar honderd meter. In de categorien velocipede (indien aanwezig), hooge bi (8 man, 2 aan 2 etegn elkaar met een finale), hard tire safety en safety. Heen en terug op de afgezette Maliebaan (net als de Maliebaanloop). Vooral gericht op een publiek dat langs de kanten staat. Prijsuitreiking door een mooie replica van een oude wielerprijs.
Verder een Concours d'Elegance over de Maliebaan en een wedstrijd langzaamrijden. Ook met prijsuitreiking. Voor de liefhebbers een historische tocht door de stad langs de grachten met de Maliebaan als start-en eindpunt.
Tenslotte een Parc Ferme dat te bezoeken is en waarin de machines bekeken kunnen worden. Mogelijk een proefrit-onder-begeleiding-tegen-vergoeding.
Uitstraling kan vergroot worden door buurtgenoten: Het Spoorwegmuseum (=Maliebaanstation), Wim Kok (lid van de vereniging) Rijwielen, Fietsersbond, Bicycle Republic, Brik, Elian cycles, enzovoort. Verbinden van oud en nieuw onder het thema Modern Klassiek of Klassiek Modern (of: New old stock <> Old new stock!)

Ik hoor graag reacties!
Kaspar
TheodK
Berichten: 412
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Maliebaan wedstrijden 22 september 2013

Bericht door TheodK »

dag Kaspar

Geweldig idee. Enkele jaren geleden hebben we een fietstocht gehad op de Maliebaan, dat was een erg leuke dag. Het was toen ook leuk om door het centrum van Utrecht te rijden.
Om dan ook wedstrijdjes te houden lijkt me ook wel leuk, Ik doe in ieder geval mee. Zoiets hebben we tot nu toe niet gedaan en hiermee kunnen we wellicht ook een jonger publiek aan aanspreken en dat hebben we wel nodig in de club. Ik weet wel zeker dan mijn zoons dan wel mee willen doen.
En dan ook samen een biertje drinken in een Utrechts cafee na afloop.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1576
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Maliebaan wedstrijden 22 september 2013

Bericht door Fotomaan »

Hoi Kaspar,

Wat een geweldig idee!
Wat mij betreft zou ik er iets aan toe willen voegen wat op het onderstaande lijkt.

http://www.youtube.com/watch?v=8Ul5mT1feWw

Er is overigens in Amsterdam ook al iemand van het Fietsmuseum Amsterdam I.O. bezig met dergelijke plannen.
Het is misschien slim om krachten te bundelen.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Kaspar

Re: Maliebaan wedstrijden 22 september 2013

Bericht door Kaspar »

Charles, Theo,

Dank voor jullie enthousiasme. Zo'n wedstrijd lijkt me inderdaad aardig om zowel qua publiek als mededingers een jongere groep te bereiken. En die bakfietsrace hoort er dus helemaal in thuis! Wie rijdt er geen bak(kers)fiets tegenwoordig? Ook een fietstype bij uitstek om nieuw&oud, jong&oud, new&oldstock te verbinden.
Charles, we hebben uitgebreid kontakt met Myriam Korzilius van het AmsterdamFietsMuseum dus dat komt wel goed. Zij zit als ik het goed heb meer op een gezamenlijke recreatieve fietstocht ipv op een wedstrijd. En ze zit eerder in het jaar. Dat kan elkaar dus alleen maar aanvullen.
Naast de Worp in Deventer zijn er met de Maliebaan denk ik maar weinig historische velopcipedelocaties bewaard gebleven. Mooie historische plek dus.

Meer suggesties voor een gevarieerd, aantrekkelijk en compleet programma zijn welkom!

Kaspar
Maarten Waarlé
Berichten: 2354
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Maliebaan wedstrijden 22 september 2013

Bericht door Maarten Waarlé »

Kaspar,
geweldig als er een wielerevenement rond de malibaan wordt georganiseerd!
IK was er ook bij die keer met de herdenking van een van de eerste fietspaden. geweldig sfeervol.
Ik deel het ook ;die fascinatie voor de toch wel romantische start van het wieler-rijwielverschijnsel.
Dat dan zo`n lokatie (zoals ook in Deventer)nog bestaat in een vorm die zich leent voor dit soort evenementen is perfekt en niet te negeren.

Ik doe mee,al wil ik steeds wel voorzichtig zijn met m`n eeuwen oude apparaten en ze niet stuk rijden in een wedstrijd.Er zijn en een "sierlijkheidstoer" mee doen is prima. Mogelijk nog een race met de 1896 eagle safety ,die is sterk genoeg.

Groet,
Maarten
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Maliebaan wedstrijden 22 september 2013

Bericht door Michiel Röben »

Even inhakend op het stuk van Kaspar.

Op Het Lepelenburg staat al jaren een muziektent. Een uitgelezen plaats om te picknicken en de fietsen droog te exposeren in Historische context. Het 19e eeuwse plantsoen is de perfecte omgeving voor het rust moment in deze Utrechtse rally. Zoals al eerder gezegd door Kaspar hebben we bij deANWB voorgesteld om de Edo Bergsma penning tot een jaarlijkse prijs/gebeurtenis te maken. Misschien is dit het moment om de uitreiking van de penning te starten op de plek waar de ANWB ook zijn geboorte heeft gehad, De Maliebaan in Utrecht. Samen met het concours d'elegance op het Lepelenburg (aan het begin van de Maliebaan weer een mooie bijeenkomst voor de vereniging.
Mijn idee voor de penning: Een gouden en zilveren exemplaar voor de winnaars en een bronzen voor de deelnemers. Aan de achterzijde en gravure met het jaar en winnaar of deelnemer aan de tocht. Misschien kan de ANWB ook actief aanwezig zijn? Win/win voor de vereniging en de ANWB. Misschien met een kleine reizende expositie van de historie van de ANWB.

Groeten,
Michiel ;)
Fakruis
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 nov 2012, 17.25

Re: Maliebaan wedstrijden 22 september 2013

Bericht door Fakruis »

:shock: Mijn agenda is aangeduid met : ZEKER NIET TE MISSEN :D
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3823
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Maliebaan wedstrijden 22 september 2013

Bericht door maartenB »

Ik vind het ook een briljant idee, en zal zeker meedoen. Maar het wegdek was niet erg geschikt voor racen, toch? En ik ben erg geschrokken van het ongeval in Gent in mei, dat moeten we echt voorkomen.
Op zich doe ik graag mee met de hoge bi en een 'gewone' fiets.

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Sandra
Berichten: 264
Lid geworden op: 8 apr 2012, 20.54
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Maliebaan wedstrijden 22 september 2013

Bericht door Sandra »

Wat een mooi idee Kaspar!

Groet, Sandra
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Maliebaan wedstrijden 22 september 2013

Bericht door Michiel Röben »

Maarten,
Betreffende het wegdek kunnen we ook de wandelpaden nemen die zijn zacht geplaveerd: zand met zeer fijn grind en een beetje de ondergrond die er in de 19e eeuw overal lag, in mijn gedachten dan... Enne een geoefende rijder valt natuurlijk niet op de klasse fietsen die wij gebruiken. Maar een hoge bi is wel wat anders natuurlijk. Misschien de safety;s en vorge fietsen voor de race en gewoon een toertochtje heen en weer voor de bi's?

groeten Michiel ;)
Plaats reactie