remvoorbeelden van hoge bi`s
Geplaatst: 16 jan 2020, 11.45
Bij deze wat voorbeelden van remmen op hoge bi`s.
Dit op verzoek van Erik die een rem op z`n hoge bi wil laten namaken.
Er zijn diverse oplossingen bedacht door de verschillende fabrikanten.
Op jouw voorvork Erik, zit een gat met schroefdraad. Meest waarschijnlijk heeft daar zo`n kogel ingeschroefd gezeten waarin dan de remvoet weer scharnierde. Er zijn ook verschillende manieren om de rem terug te laten veren. Zo ver ik weet altijd bladveertjes maar bij de ene fiets zitten ze aan de remhendel en bij de andere weer onder de remvoet.
Je zou eens kunnen kijken of jouw vork enige aanknopingspunten (letterlijk of figuurlijk) bied voor een remveertje hier of daar.
Maten heb ik niet genomen omdat je toch afhankelijk bent van de verhoudingen van jouw fiets en die bepalen de lengte en hoek van de diverse onderdelen.
De roestige fiets mist de remhendel en heeft de terug breng veer onder de rem zitten beide andere fietsen hebben de veer aan het stuur .
Bij het namaken van een remvoet is het (vind ik) van belang dat je niet blijft steken in het aan elkaar lassen van een half stukje buis en een strip.
Dat kan wel je uitgangsvorm zijn maar de originele remmen zijn altijd uit een stuk gesmeed en dus is er geen sprake van een duidelijke verbinding tussen verticale deel en de voet zelf. Dat is altijd een glooiende vorm.
Groeten,
Maarten
Dit op verzoek van Erik die een rem op z`n hoge bi wil laten namaken.
Er zijn diverse oplossingen bedacht door de verschillende fabrikanten.
Op jouw voorvork Erik, zit een gat met schroefdraad. Meest waarschijnlijk heeft daar zo`n kogel ingeschroefd gezeten waarin dan de remvoet weer scharnierde. Er zijn ook verschillende manieren om de rem terug te laten veren. Zo ver ik weet altijd bladveertjes maar bij de ene fiets zitten ze aan de remhendel en bij de andere weer onder de remvoet.
Je zou eens kunnen kijken of jouw vork enige aanknopingspunten (letterlijk of figuurlijk) bied voor een remveertje hier of daar.
Maten heb ik niet genomen omdat je toch afhankelijk bent van de verhoudingen van jouw fiets en die bepalen de lengte en hoek van de diverse onderdelen.
De roestige fiets mist de remhendel en heeft de terug breng veer onder de rem zitten beide andere fietsen hebben de veer aan het stuur .
Bij het namaken van een remvoet is het (vind ik) van belang dat je niet blijft steken in het aan elkaar lassen van een half stukje buis en een strip.
Dat kan wel je uitgangsvorm zijn maar de originele remmen zijn altijd uit een stuk gesmeed en dus is er geen sprake van een duidelijke verbinding tussen verticale deel en de voet zelf. Dat is altijd een glooiende vorm.
Groeten,
Maarten