Guest & Barrow Girder Star

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Guest & Barrow Girder Star

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Maarten Waarlé schreef: 20 jan 2020, 09.58 De fiets had al zo`n beetje alle kenmerken van de latere safety`s. Blijkbaar zijn er maatschappelijke krachten die maken dat men er nog niet voor kaar was. Of zaken als slechte marketing of afgebrand in de pers misschien?
Zoals wel vaker gezegd wordt: "Een slecht idee met een goede presentatie zal uiteindelijk falen, een goed idee met een slechte presentatie faalt meteen". Wellicht waren er in 1879 nog niet genoeg mensen op hun snuffert gevallen dat er nog geen algemene wens was naar een ander model rijwiel?
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Guest & Barrow Girder Star

Bericht door velofilie »

Voor wie het leuk vindt,

Ik heb nog eens een tiental van die GoogleBooks-OpenLibrary pdf's op mijn site gezet.
https://fietssite.jouwweb.nl/26 (onderaan de pagina)
Titels:
1869: Velocipedes, bicycles and tricycles, how to make them and how to use them - Velox, London, 137 pagina's
1879: American bicycler, a manual for the observer, the learner and the expert- C. Pratt , Boston , 236 pagina's
1881: The Indispensable , bicyclists handbook, a complete cyclopaedia on the subject - H. Sturmey , Coventry , 352 pagina's
1886: No1 Prix Courant des bicycles Francais , les fils de Peugeot Frères , Paris , 14 pagina's
1887: The Indispensable , bicyclists handbook, a complete cyclopaedia upon the subject of bicycle and safetybicycle and their construction - H. Sturmey , London , 409 pagina's
1892: A catalogue of safety bicycles and accessories manufactured and sold by Geo. R. Bidwell Cycle Co. New York , 44 pagina's
1896: Bicycles & Tricycles, an elementary treatise on their design and construction - A. Sharp , London , 559 pagina's
1896: Bicycle Repairing , A Manual Compiled from Articles in The Iron Age - S.Burr , New York , 182 pagina's
1898: Adler Farräder Interims-Katalog pro 1898 , Frankfurt am Main , 38 pagina's
1898: The Modern Bicycle and its accessoiries, a complete reference book for rider dealer and maker New York , 170 pagina's

Groet, Wiel
Laatst gewijzigd door velofilie op 22 jan 2020, 14.24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Guest & Barrow Girder Star

Bericht door maartenB »

Prachtige fiets Maarten! Ik vind hem eerlijk gezegd nog best in een goede staat hoor! (dit omdat je aan het begin schrijft dat de fiets in een slechte staat was - de meeste zijn veel slechter is mijn idee)

En inderdaad, de vroege safety ontwikkeling zou eens een goed en overzichtelijk boek verdienen. Misschien maak ik het nog wel eens. Of is er inderdaad zo'n overzicht?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Guest & Barrow Girder Star

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Maarten,

Nou slechte staat..vrij incompleet als je de niet originele onderdelen er af zou halen.
Stuur , trapas waarschijnlijk, cranks ,achterwiel ,zadel.
Omdat het zo`n apart frame is is het de moeite waard maar zou het bijvoorbeeld een doorsnee kruisframe zijn geweest dan was ik er denk ik voorbij gelopen.
Ja schijf! Zou leuk zijn een boek over safety ontwikkeling!
Het boek van Archibald Sharp is onnavolgbaar goed in haar technische uitleg van wat er allemaal gemaakt is.
Ik vind het boek Bicycle the history van David v Herlihy (2004) erg goed omdat het de maatschappelijke historie van de ontwikkeling van de fiets omschrijft.
Vanuit zijn achtergrond gaan hele stukken wel over de ontwikkeling in Amerika . Wel interessant ,zeker de jaren van de bicycle boom eind 19e eeuw maar vanuit ons perspectief wat verder van huis. Overigens ook veel informatie over de ontwikkelingen in Europa. Hier speelde zich een groot deel van de ontwikkeling zich af tenslotte.
Groeten,
Maarten
Plaats reactie