Guest & Barrow Girder Star
Geplaatst: 19 jan 2020, 18.19
De eerste periode van de ontwikkeling van de achterwielaangedreven safety kan je best experimenteel noemen.
Deze fiets hoort daar zeker thuis. Het frame bestaat uit geschroefde C-vormige strippen, halve buizen als het ware die weer om gesmede eindstukken zijn vastgeschroefd. Humber heeft later in de 19e eeuw ook geschroefde (aluminium) frames gehad maar verder ken ik geen voorbeelden van een in elkaar gedraaide fiets
Mede dankzij de twee diagonale strippen (vandaar de naam Girder) krijg je een stijf frame. De pers schreef er lovende woorden over.
Een goedkoop rijwiel dat toch zeer stijf was. men beweerde ook dat de fiets in onderdelen verpakt werd bij vervoer naar dealers. Ik kan me dat wel voorstellen omdat een veel kleinere kist nodig is en je met slechts vier bouten en moeren het frame op kan bouwen.
De fiets zo als ik `m kocht was in een slechte staat zo als trouwens wel vaker met safety`s.
Een en ander is er al aan vervangen. Niet heel slecht gedaan maar toch voor verbetering in aanmerking komend.
De achternaaf bijvoorbeeld is van messing waar het zoals de originele voornaaf van brons gemaakt zou moeten zijn. Ook de maten lijken wat af te wijken. De naaf flenzen zijn wat kleiner dan voor om eens wat te noemen en de vorm is ook net wat hoekiger.
Het stuur is wat te dun met z`n 12 mm. In het Engelse nationale rijwielmuseum museum in Llandindrod Wales staat nog een exempaar.
Ik moet daar eens gaan kijken en nameten wat een en ander moet zijn geweest.
Spatborden heb ik wel al durven maken .Op foto`s en in catalogi is goed te meten wat de hoogte van de spatbordstangen is geweest en door de spaken te tellen kom je goed uit waar het spatbord moet eindigen.
Ook het zadel kon ik al maken .Ik had een onderstel uit diverse sloopzadels weten samen te stellen en het leer heb ik op een houten mal gevormd.
Het is natuurlijk gelooid leer van 5 a 6 mm dik. Modern chroom gelooid leer moet je niet gebruiken dat blijft niet in de vorm. Ik heb eerder wel eens geprobeerd met een buiten en binnenmal te werken zoals Brooks en Lepper dat doen maar dat bleek niet te werken.
Eigenlijk gaat het opspannen op een binnenmal van nat leer het beste. Door een plaat onder de mal te plaatsen kan je de schroeven flink aandraaien. Je hebt dan meer ruimte dan wanneer je direct in de mal schroeft.
De klinknagels zijn van koper en komen van de draaibank. Je kan dan diameter en lengte ideaal op maat maken.
Na het drogen kan het zadel los worden gesneden in de juiste vorm en je kan het op kleur brengen met indringverf.
Ik kan nu nog een paar pedalen maken (met conische glijlagers volgens de catalogus)en dan moet het echt weer even wachten op een bezoek aan Llandindrod.
Groeten,
Maarten
Deze fiets hoort daar zeker thuis. Het frame bestaat uit geschroefde C-vormige strippen, halve buizen als het ware die weer om gesmede eindstukken zijn vastgeschroefd. Humber heeft later in de 19e eeuw ook geschroefde (aluminium) frames gehad maar verder ken ik geen voorbeelden van een in elkaar gedraaide fiets
Mede dankzij de twee diagonale strippen (vandaar de naam Girder) krijg je een stijf frame. De pers schreef er lovende woorden over.
Een goedkoop rijwiel dat toch zeer stijf was. men beweerde ook dat de fiets in onderdelen verpakt werd bij vervoer naar dealers. Ik kan me dat wel voorstellen omdat een veel kleinere kist nodig is en je met slechts vier bouten en moeren het frame op kan bouwen.
De fiets zo als ik `m kocht was in een slechte staat zo als trouwens wel vaker met safety`s.
Een en ander is er al aan vervangen. Niet heel slecht gedaan maar toch voor verbetering in aanmerking komend.
De achternaaf bijvoorbeeld is van messing waar het zoals de originele voornaaf van brons gemaakt zou moeten zijn. Ook de maten lijken wat af te wijken. De naaf flenzen zijn wat kleiner dan voor om eens wat te noemen en de vorm is ook net wat hoekiger.
Het stuur is wat te dun met z`n 12 mm. In het Engelse nationale rijwielmuseum museum in Llandindrod Wales staat nog een exempaar.
Ik moet daar eens gaan kijken en nameten wat een en ander moet zijn geweest.
Spatborden heb ik wel al durven maken .Op foto`s en in catalogi is goed te meten wat de hoogte van de spatbordstangen is geweest en door de spaken te tellen kom je goed uit waar het spatbord moet eindigen.
Ook het zadel kon ik al maken .Ik had een onderstel uit diverse sloopzadels weten samen te stellen en het leer heb ik op een houten mal gevormd.
Het is natuurlijk gelooid leer van 5 a 6 mm dik. Modern chroom gelooid leer moet je niet gebruiken dat blijft niet in de vorm. Ik heb eerder wel eens geprobeerd met een buiten en binnenmal te werken zoals Brooks en Lepper dat doen maar dat bleek niet te werken.
Eigenlijk gaat het opspannen op een binnenmal van nat leer het beste. Door een plaat onder de mal te plaatsen kan je de schroeven flink aandraaien. Je hebt dan meer ruimte dan wanneer je direct in de mal schroeft.
De klinknagels zijn van koper en komen van de draaibank. Je kan dan diameter en lengte ideaal op maat maken.
Na het drogen kan het zadel los worden gesneden in de juiste vorm en je kan het op kleur brengen met indringverf.
Ik kan nu nog een paar pedalen maken (met conische glijlagers volgens de catalogus)en dan moet het echt weer even wachten op een bezoek aan Llandindrod.
Groeten,
Maarten