gratis af te halen Empo herenfiets

TheodK
Berichten: 407
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

gratis af te halen Empo herenfiets

Bericht door TheodK »

Deze Empo herenfiets is gratis af te halen door een liefhebber. Een Empo met framenummer 240340, dus van vlak na de oorlog. Erg roestig. Als hij niet afgehaald wordt gaat hij naar het grofvuil.
belangstelling : neem dan contact op met Rudi Lanting Hengelo 074 2913581 of 0655961700. rylanting@gmail.com
Bijlagen
20200122_155242.jpg
20200122_155233.jpg
20200122_155255.jpg
20200122_155312.jpg
20200122_155229.jpg
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Gratis afgehaald, Empo herenfiets

Bericht door fietshobbyist »

EMPO, dhr. Bosman, Twekkelerweg, Hengelo (Ov.).jpg
Deze Empo herenfiets is op 5 februari 2020 door een liefhebber gratis afgehaald in 'Hengeloo'.
Het was de fiets van de vorige bewoner van het huis en aangezien de huidige bewoner er 40 jaar heeft gewoond, heeft de fiets minstens 40 jaar in het houthok gestaan - er zit trouwens wel een reflectieband voorop, die waren er toen nog niet ... De intentie om de fiets in zijn pensioneringstijd op te knappen heeft het nooit gehaald en nu de verhuizing aanstaande is, moest de fiets weg.
Overigens, opknappen ... Dat klinkt mij altijd in de oren als een synoniem voor een beetje opschilderen en verder niets. Ofwel, verprutsen.
Framenummer 240340 staat niet in het dateringsboekje maar zal logischerwijze van ongeveer 1950 zijn.
De fiets is afgehaald om hem te redden van het grofvuil - en voor een mooi dagje uit, daar kom ik zo nog even op terug. Na een zwengel aan het voorwiel draaide dat opmerkelijk lang door! Technisch schijnt ie nog aardig goed te zijn.

Er zijn een aantal gedachten over wat we ermee doen:
1 - Naar een bezoektuin brengen waar meer oude fietsen staan, ter tuindecoratie.
2 - Technisch in orde maken, losse roest verwijderen, wel of niet geheel in de conserveerolie en dan af en toe op fietsen en de reacties afwachten.
3 - Ergens in eigen tuin zetten en laten begroeien, met kamperfoelie of zoiets.
4 - 2 en 3.
5 - Ergens (anders) opslaan.

Verkeerstuin De Breemars
In een redelijk recent verleden stond er een artikel in Het Rijwiel over het vouwfiets-achtige kinderfietsje met stepwieltjes, voor verkeerstuinen.
Daarin werd, als ik me goed herinner, ook de verkeerstuin De Breemars in Hengelo (Ov.) genoemd.
Het heeft me meerdere keren zoeken op internet gekost om uit te vinden waar die zich dan wel zou bevinden. Op een satellietfoto vond ik hem niet.
Uiteindelijk vond ik op Linked-In een profiel van een voormalige kartrekker ervan, welk profiel me eindelijk het adres bezorgde.
Dat is: Groenhofstraat 36a in Hengelo (Ov.), een klein perceeltje op de grens van woonwijk en industrieterrein. Met een fotocamera togen we erheen. Echter, er was slecht een verkeerstuin in te herkennen en afgezien van het begroeide hekwerk eromheen was verkeer en vooral tuin er ver te zoeken en hoe nobel ook het fenomeen verkeerstuin, we vonden het eigenlijk geen foto waard - die schitterende metallic-blauwe ijsvogel die er die dag in de zon over de naastgelegen Elsbeek flitste wel!
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 6 apr 2023, 15.34, 2 keer totaal gewijzigd.
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: gratis af te halen Empo herenfiets

Bericht door ReinvB »

Ik ben voor 2 !
Zonde om de fiets alsnog te laten wegroesten, en het geeft ook een verkeerd idee dat oude fietsen vooral geschikt zouden zijn als plantenbakken, terwijl je er prima op kunt fietsen ! Het is nu natuurlijk jouw fiets, maar toch.
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: gratis af te halen Empo herenfiets

Bericht door fietser »

Helemaal eens met Rein! En het artikel over verkeerstuinen dat je bedoelde staat gewoon op rijwiel.net.

Groeten,
fietser
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

De schoonheid van het verval: de Empo

Bericht door fietshobbyist »

EMPO, 240340, ~1950, 61 cm, koplamp detail .JPG
EMPO, 240340, ~1950, 61 cm, koplamp.JPG
EMPO, 240340, ~1950, 61 cm, rechter crank.JPG
EMPO, 240340, ~1950, 61 cm.JPG
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: gratis af te halen Empo herenfiets

Bericht door ReinvB »

Ik snap wel je dilemma, allemaal redelijk bij elkaar horende delen, die niet te restaureren, maar wel heel mooi zijn als geheel. Ik zou toch gaan voor conservatie, omdat deze status quo volgens mij niet te handhaven is (of je moet hem in de huiskamer zetten), en dan het liefst rijdbaar als de staat van het frame dat toelaat en die crank nog te buigen of te vervangen is. Succes ermee !
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

EMPO herenfiets, mijmeringen

Bericht door fietshobbyist »

@ ReinvB
Een klein dilemma, dat is het wel, ja. In de huiskamer zeker niet ... in de garage staat ie nu.
Rijdbaar. Ha! Twee dagen na ophalen is er 5 meter op gefietst, dat kan. Daarbij vroeg ik me inderdaad instinctief af of ie niet zou breken - voer voor psychologen maar wellicht vanwege de recentelijke forumberichten over brekende voorvorken ... De dag er na was trouwens nog steeds een 5 meter lang, oranje spoor zichtbaar van het oranje karkas van de achterste buitenband (z :<D)
EMPO, 240340, ~1950, 61 cm, balhoofdplaatje.JPG
Kort na het ophalen werd het plan geboren om binnenkort de vooras eens te demonteren, om te kijken in welke staat de lagers verkeren.
Als die geradbraakt zijn dan is de rest dat waarschijnlijk ook maar met nieuw vet erop kan er desalniettemin wellicht nog jaren lang af en toe wat op worden gefietst.
Het wordt wellicht een rat-rod bicycle; schoonmaken, staalborstel over de roest, nieuw vet op de lagers, twee oude, zwarte, reflectieloze banden erop en alles oliën.
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Empo herenfiets, vervolg

Bericht door fietshobbyist »

EMPO gered in Hengeloo (3 pnt).jpg
Het spijt me, deze 1950-er EMPO is al een tijd verworden tot tuinornament ... en behoort tot merel 's domicilie.
EMPO gered in Hengeloo (1).JPG
De dynamo heeft zijn beste tijd gehad.
EMPO doorgezakte vork.JPG
De ontdekking van vandaag luidt: de voorvork is nogal doorgezakt.
EMPO trapas.JPG
Met welk gereedschap demonteer je eigenlijk een dergelijke trapas lagercup?
Beau-Velo
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: gratis af te halen Empo herenfiets

Bericht door Beau-Velo »

Ik denk dat deze fiets daar heel mooi staat te staan. Kom je regelmatig langs zodat je hem kunt bekijken.
Voor gebruik moet je er zo veel aan doen dat de charme er weer van af is en na ieder rit je broek in de was!
Ben bij verzamelaars geweest die hele mooie originele fietsen zo op elkaar gepakt hebben staan dat je ze niet eens meer kunt zien. Of zelfs op zolder hebben staan. Das pas echt zonde. Er zijn er nog genoeg in betere staat om te gebruiken.
Floris91
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: gratis af te halen Empo herenfiets

Bericht door Floris91 »

altijd leuk om zo'n fiets te redden. zie ik het goed dat die voorvork iets naar voren is verbogen?
Plaats reactie