Ring op trapas. En nu?

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
christianos
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 jan 2020, 16.15

Ring op trapas. En nu?

Bericht door christianos »

Dag beste fietsenliefhebbers!

Bij het grof vuil heb ik deze roestige transportfiets gered. Een oude locomotief.
fiets.JPG
Er zit enorm veel speling op de trapas, maar ik kom er niet achter waardoor precies. Ik hoop dat de kogels van het lager de oorzaak zijn.
Maar met veel geduld en kruipolie heb ik de cranks eindelijk van de trapas af en de moer daarachter ook. Nu kom ik echter aan beide kanten op een ring (conus?). Maar hoe krijg ik die van de as af? En als je goed kijkt zie je dat die aan een kant ei-vormig is uitgesleten. Wat denken jullie over de speling, hoe zou die zijn ontstaan en is de fiets nog te redden?

De trapas zelf is in goede staat. De spiebanen zijn onbeschadigd.

Hartelijk dank alvast!
krank2.JPG
crank1.JPG
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Ring op trapas. En nu?

Bericht door m-gineering »

christianos schreef: 27 jan 2020, 16.34 Dag beste fietsenliefhebbers!

Bij het grof vuil heb ik deze roestige transportfiets gered. Een oude locomotief.

fiets.JPG

Er zit enorm veel speling op de trapas, maar ik kom er niet achter waardoor precies. Ik hoop dat de kogels van het lager de oorzaak zijn.
Maar met veel geduld en kruipolie heb ik de cranks eindelijk van de trapas af en de moer daarachter ook. Nu kom ik echter aan beide kanten op een ring (conus?). Maar hoe krijg ik die van de as af? En als je goed kijkt zie je dat die aan een kant ei-vormig is uitgesleten. Wat denken jullie over de speling, hoe zou die zijn ontstaan en is de fiets nog te redden?
De moer dient om de stelconus te borgen, tussen moer en stelconus hoort een ring met uitsteeksel dat in het sleufje past tegen meedraaien.
De stelconus draait op dezelfde schroefdraad als de borgmoer, dus moet die dezelfde kant op worden losgedraaid. Kan ze niet zien, maar ik zou twee gaatjes oid verwachten om gereedschap in te kunnen steken. De conus aan de overkant vormt een geheel met de as
/Marten
Ronaldi
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 okt 2019, 19.51

Re: Ring op trapas. En nu?

Bericht door Ronaldi »

Misschien is het de groothoek van je camera, maar je voorvork lijkt krom?
christianos
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 jan 2020, 16.15

Re: Ring op trapas. En nu?

Bericht door christianos »

m-gineering schreef: 27 jan 2020, 17.35 De moer dient om de stelconus te borgen, tussen moer en stelconus hoort een ring met uitsteeksel dat in het sleufje past tegen meedraaien.
De stelconus draait op dezelfde schroefdraad als de borgmoer, dus moet die dezelfde kant op worden losgedraaid. Kan ze niet zien, maar ik zou twee gaatjes oid verwachten om gereedschap in te kunnen steken. De conus aan de overkant vormt een geheel met de as
Dank! De stelconus lijkt geen gaatjes te hebben. Ik zie de fiets morgen weer. Zal dan eens goed kijken. Maar komen ze ook zonder gaatjes voor?
Ronaldi schreef: 27 jan 2020, 18.54Misschien is het de groothoek van je camera, maar je voorvork lijkt krom?
Klopt. Die is krom. Maar dat is het minste probleem. Als ik de trapas weer spelingsvrij krijg, dan ga ik met de voorvork aan de slag. Van wat ik lees is het aandrijfdeel het meest onvervangbare....
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: Ring op trapas. En nu?

Bericht door Hans van de Stouwe »

Zet de as met vaste conus rechtop vast in de bankschroef. Het frame zal aan de ander kant met wat draaien de 2 vlakke kanten laten zien waar een steeksleutel of bahco op past. Succes.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Ring op trapas. En nu?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

christianos schreef: 27 jan 2020, 21.04 Dank! De stelconus lijkt geen gaatjes te hebben. Ik zie de fiets morgen weer. Zal dan eens goed kijken. Maar komen ze ook zonder gaatjes voor?
De vaste conus aan de kant van het kettingwiel is meestal glad. De conus aan de linkerzijde kun je losdraaien. Er zijn verschillende versies van. Sommigen hebben bijvoorbeeld weer 6 kleine gaatjes, zoals deze:

Afbeelding

Als ik je beschrijving zo hoor van de speling, dan is het de trapas die helaas helemaal op is. Als je heel veel geluk heb, heb ik conussen die zouden kunnen passen. Maar ik heb maar een maat, en er zijn er velen.

P.s. ik zou deze as zeker niet in een bankschroef zetten! De as is zacht staal, en in de bankschroef beschadig je hem zeker als je hem op de crank verbinding vast zet. Het kan zijn dat hij al niet meer te redden is, maar desondanks zou ik er alsnog zeer voorzichter mee omgaan.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Ring op trapas. En nu?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

P.s. los van het feit dat transportfiets trapassen zeldzaam zijn, dit is wat het echt moeilijk maakt om een vervanging te vinden: https://www.transportfiets.net/2019/04/ ... et-letten/
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Ring op trapas. En nu?

Bericht door fietshobbyist »

christianos schreef: 27 jan 2020, 21.04 '... Die is krom. Maar dat is het minste probleem ...'
Dat lijkt me ook. Maar, behalve de vorkeinden, kan ook de binnenbalhoofdbuis nog krom zijn. Naar ik mij eens heb laten vertellen door iemand, die nog allerlei richtgereedschap had van een voormalige fietsfabriek, is ook dat moeilijk te herstellen.
Niettemin, mooi dat u deze fiets probeert te redden!
christianos
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 jan 2020, 16.15

Re: Ring op trapas. En nu?

Bericht door christianos »

Ja! Dank voor jullie hulp. Hij is los. Onder de laag vet zaten inderdaad twee ondiepe putjes verstopt. Door de conus te blokkeren tussen het frame en de conus met een schroevendraaier kon ik door de trapas te draaien de conus loskrijgen.

Ik ga vanavond de as eens goed schoonmaken en foto's hier posten. Het ziet er gek genoeg allemaal niet zo dramatisch uit. Wel vierkante kogels. Dat dan weer wel.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Ring op trapas. En nu?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Werner schreef: 28 jan 2020, 08.58 Dat lijkt me ook. Maar, behalve de vorkeinden, kan ook de binnenbalhoofdbuis nog krom zijn. Naar ik mij eens heb laten vertellen door iemand, die nog allerlei richtgereedschap had van een voormalige fietsfabriek, is ook dat moeilijk te herstellen.
Niettemin, mooi dat u deze fiets probeert te redden!
De voorvork vervangen moet niet al te moeilijk zijn. Dat is een van de onderdelen die vaak als laatste overblijft van een transportfiets. Toon Mensinck zal er waarschijnlijk wel een stapel van hebben liggen om uit te kiezen. Natuurlijk zijn daar ook vele verschillende vormen en maten in, dus let goed op o.a. de buis lengte, schroefdraad voor het balhoofd, lengte voorvork en de hoek ervan (ivm hoek van de balhoofdbuis).
Plaats reactie