Transportfiets met Union kettingwiel

In deze rubriek staat iedere maand een andere 'vondst' centraal.
fietshobbyist
Berichten: 635
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Transportfiets met Union kettingwiel

Bericht door fietshobbyist »

Transportfiets in een weidegebied in Overijssel.
Transportfiets in een weidegebied in Overijssel.
Transportfiets in H. (2).JPG
Nu we het over die dingen hebben ...
Alweer een transportfiets gespot! Eén, waaraan je goed kunt zien dat het een werkpaard was. En dat mag van mij, bij een transportfiets.

Een balhoofdplaatje zit er niet op. Het zadelmerk is Knoop - een beetje groen ... Is leer eigenlijk van zichzelf bruin? Zo een lomp zadel, dat past er heel goed bij. De wielen: 28 x 1.75" (?)
De fiets zou van een - inmiddels overleden - handelaar zijn gekocht. Dan is het helaas niet meer te achterhalen waar de fiets oorspronkelijk vandaan komt - die plantenbak is er in ieder geval niet representatief voor.
Tja, een zijdelings verbogen voorvork, een bochtige rechter crank, een voordrager steun die los zit, een roodbruine ketting die knetterhard is en vast nog wel meer malheur.
Er zit ook een bandstalen achterdrager op, dat bevalt me wel. Het is immers een pakezel.Een transportfiets met dubbele stang en zo een grote voordrager, daar wordt nog van gedroomd maar, nog een fiets in de woonkamer?

Er kunnen anders wel mooi kamerplanten op worden gezet ...
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 25 feb 2020, 21.13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ohhh!!! Een Union letter kettingwiel! Dat is de eerste die ik zie (op een transportfiets). Union heeft die heel lang gebruikt, in ieder geval vanaf 1912 tot 1938. Maar ik kom ze nooit tegen. Alle Union transportfietsen die ik ken (een klein aantal) zijn na-oorlogs, en zonder Union letter kettingwiel. Dat maakt deze fiets al bijzonder. Ook heeft hij een BSA type trapas, met klembouten aan de voorzijde, wat je ook niet zo vaak ziet. De voordrager, staat daar "Standaard" voorop? Jammer dat dat leer in zo'n slechte staat verkeerd. Knoop zadels zijn wat schaarser, dus mooie exemplaren zijn ook interessant. Deze fiets is ondanks zijn mankementen zeker het opknappen waard.
fietshobbyist
Berichten: 635
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Transportfiets - met Union letter kettingwiel

Bericht door fietshobbyist »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 4 feb 2020, 21.53 '... Ohhh!!! Een Union letter kettingwiel! ...'
Transportfiets in H. met Union kettingwiel.JPG
Transportfiets in H. met Union kettingwiel.JPG (21.81 KiB) 6337 keer bekeken
(Enzovoort) Bij deze.
Als ie zo bijzonder is dan eens even wat gerichte vragen:
Houdt dat ook in dat het een Union fiets is?
En betekent dit concreet dat ie vooroorlogs is?
Het zijn dus geen spieën maar zeskantige boutkoppen, die je ziet?
En waar zou "Standaard" precies moeten staan?
Kun je me een biedprijs naar waarde in een p.b. geven? Wat nog niet wil zeggen dat ie dan meteen opgehaald wordt maar ik hoop er elders onderdak voor te kunnen vinden - bij iemand wiens oude kruisframefiets ik mag reviseren. Tijdelijk of definitief, dat zal de tijd dan leren.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfiets

Bericht door Fotomaan »

Het is zeer waarschijnlijk een Standaard rek. Een waar gebogen verbindingsstukken tussen het horizontale en verticale gedeelte zitten zijn de vroege types. De naam staat in reliëf aan de voorkant op het horizontale gedeelte ingeslagen.
De verbindingsstukken tussen het rek en het stuur zijn helaas vervangen. Dat waren blokken ijzer met gaten waar schroefdraad in getapt was.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
peterbakker
Berichten: 472
Lid geworden op: 8 mar 2018, 19.05

Re: Transportfiets

Bericht door peterbakker »

Dit is idd een interessante ! Als dit een vooroorlogse Union is die nog te redden is dan heb ik wel interesse . Ik heb nog een gazelle kruisframe uit 62 in de plus .....71 cm . Als dat te groot is evt ook een locomotief kruisframe uit 54 , 26 inch 😉 . Groeten Peter
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Transportfiets - met Union letter kettingwiel

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Werner schreef: 5 feb 2020, 08.59 Als ie zo bijzonder is dan eens even wat gerichte vragen:
Houdt dat ook in dat het een Union fiets is?
Dat is mogelijk, maar zou bevestigd moeten worden. Wellicht door het framenummer, of andere kenmerken. Het crankstel zou natuurlijk van een andere fiets overgezet kunnen zijn. Ten eerste checken of het kettingwiel ook echt aan een transportfiets toebehoort, en dus de dikke variant is (4mm dikte)
En betekent dit concreet dat ie vooroorlogs is?
Mits het echt een Union is, dan vrij waarschijnlijk. Mogelijk levert de achternaaf ook nog een jaartal op.
Het zijn dus geen spieën maar zeskantige boutkoppen, die je ziet?
Waar bedoel je?
En waar zou "Standaard" precies moeten staan?
In het midden aan de voorkant.
Kun je me een biedprijs naar waarde in een p.b. geven? Wat nog niet wil zeggen dat ie dan meteen opgehaald wordt maar ik hoop er elders onderdak voor te kunnen vinden - bij iemand wiens oude kruisframefiets ik mag reviseren. Tijdelijk of definitief, dat zal de tijd dan leren.
Ik kan hem zelf niet kopen. Geen plek helaas voor meer transportfietsen. Maar kwa waarde in deze conditie, rond de 75 euro schat ik.
fietshobbyist
Berichten: 635
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

(Union?) Transportfiets

Bericht door fietshobbyist »

@ P. Bakker
U biedt mij een kruisframefiets aan maar ik bedoelde slechts te zeggen dat deze transportfiets wellicht gered zou kunnen worden door deze bij iemand-met-een-kruisframefiets-in-de-schuur onderdak te geven. Ofwel, bij iemand die enige affiniteit heeft met oude fietsen - non-informatie eigenlijk, sorry.

@ J. Zuiderwijk
- De fiets staat niet om de hoek maar op zijn tijd zou er nog eens beter naar gekeken kunnen worden nu blijkt dat de Echte Transportfietsliefhebbers enorm enthousiast worden van dit exemplaar! Als ie er dan nog staat ...
- Excuses, ik zag de klembouten op de bracket over het hoofd, dank u.
- Er werd vluchtig op geboden door mijn passagier (100 euro), echter zonder besef van de technische moeilijkheden van transportfietsen, die hier veelvuldig te lezen zijn. Er werd niettemin in de auto over nagepraat en we kwamen uit op 65 euro bieden - als we opnieuw bieden. Dus dat komt aardig overéén, dank u. Maar het blijft natuurlijk nooit alleen bij het aankoopbedrag, daar heb ik me bij het redden van de één na laatste fiets nog lelijk op verkeken ...
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 7 feb 2020, 10.00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Het genoemde bedrag verdien je ook wel terug aan de onderdelen, als de fiets te ver heen blijkt te zijn. In dat geval heb ik wel interesse in het crankstel/trapas/cups. Maar reken erop dat je al gauw 150 euro alleen aan onderdelen kwijt bent. En goed rijdende transportfietsen koop je voor 200-250 euro.
peterbakker
Berichten: 472
Lid geworden op: 8 mar 2018, 19.05

Re: Transportfiets

Bericht door peterbakker »

Hoi Werner . Ik vind het ook altijd jammer als een " te redden " fiets verloren gaat . Afstand is niet zo'n bezwaar maar het moet wel de moeite waard zijn ! Ik reken ook meestal de waarde in onderdelen en wat extra voor het model !
fietshobbyist
Berichten: 635
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Transportfiets met Union kettingwiel

Bericht door fietshobbyist »

Deze transportfiets is opnieuw bezocht.
Wat me bij het zien van de foto's pas op viel: de letters U N I O N staan in het kettingwiel - helaas werd verzuimd om de dikte te meten maar wellicht dat de liefhebbers, die ook kenners zijn, het zo kunnen zien.
UNION kettingwiel
UNION kettingwiel
UNION kettingwiel
UNION kettingwiel
De drager voorop is inderdaad een Standaard.
De drager voorop is inderdaad een Standaard.
De vooras lijkt uit twee over elkaar geschoven delen te bestaan. Kan iemand iets zeggen over die constructie? [Naschrift: een klemmetje op het oliegat - JZ] De linker kant (rechts) heeft trouwens een klein gaatje. En klik eens op de foto om die slechte spaak beter te bekijken ...
Tweedelige vooras
Tweedelige vooras
Thuis bleek dat het een Perry achternaaf is en die blijken een bouwjaar op het einde van de hevel te kunnen hebben staan. Dat besef was er nog niet bij het maken van de foto's. Het is niet in beeld gekomen.
Perry achternaaf
Perry achternaaf
Perry achternaaf
Perry achternaaf
Vervolg op bladzijde 2.
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 16 nov 2020, 18.58, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie