Hello,
Ik heb de boekje "HOE OUD IS DEZE FIETS" open naast mij. Ik lees dat HF betekent een herenmodel 1e soort D. Kan iemand uitleggen wat 1e soort D betekent aub? Ik weet dat een van onze leden gaat regelmatig naar de Fongers archief. Wil hij aub zo vriendelijk zijn als informatie over framenummer W8264 op te zoeken? Ik weet dat W betekent 1953.
Groeten
Jon Rowe
Fongers HF60 frame nummer W8264
Re: Fongers HF60 frame nummer W8264
Een beetje laat, maar hier mijn verklaring. De soort is eigenlijk een archaisch restje van een eerdere ,laat 19e eeuwse aanduiding, De type aanduidingen bij Fongers zijn ook nogal dubbelop Al vanaf ongeveer 1903 zijn alle Fongers fietsen van het eerste soort, met een letter om de plaats in de hierarchie aan te geven, BB en BD waren A, CCG en BDG waren B ,en HZ en DZ waren C, van iedere letter was er maar 1 dame of heren model, dus de typering was toen al dubbelop, maar dat was geen reden om er niet nog 50 jaar aan vast te houden. Toen er in de jarn 20 goedkopere modelllen bijkwamen, werden die D en E, de modelnamen waren echter HH,HD(later HD HF) en de simpelste,1e soort E dus gewoon H(eren) of D(ame),hoop dat je hier wat mee kunt, het is allenaal helder als modder.