Eénwielige fietsaanhanger voor melkbussen

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Eénwielige fietsaanhanger voor melkbussen

Bericht door fietshobbyist »

Na even gezocht te hebben op dit onderwerp, bleek dat het op dit forum heel zelden gaat over fietsaanhangers. Laat me u daar dan ook eens foto's van laten zien.
Ze zijn al heeel lang geleden gemaakt, in een museum in het buitengebied van Wierden; in een grote boerenschuur stond het vol met allerlei oudheidkundige waarden.
Bij deze dan - let wel, het hoort niet bij de kar: er staat een zijschot achter van een boerenwagen.
Fietsaanhanger melkbussen uit Marle in museum in Wierden zaz.JPG
Fietsaanhanger melkbussen uit Marle, in Wierden aaz.JPG
Aan de voorkant zit een soort draaischijf waarmee de kar aan de fiets gehaakt kon worden. De kar zou afkomstig zijn geweest uit Marle, onder Hellendoorn. Enige navraag om te uit te vissen waar de kar dan precies vandaan zou zijn gekomen, leerde me dat er vroeger in Marle wel meer boeren waren met een fietsaanhanger - wellicht ook tweewielige.
Ze hebben trouwens nog het advies van de schrijver gekregen om twee plankjes bij onder de aanhanger te doen, zodat de kar niet op de lege band zou blijven staan en de band nog eens bruikbaar blijft, want dit veroorzaakt blijvende vervorming - het plankje had ook meteen een kwartslag gedraaid kunnen worden ...
Het voornemen, indertijd, om deze aanhanger daar eens buiten te fotograferen, zonder visuele verstoringen, heeft het door omstandigheden nooit gehaald en het museum is ook alweer jaaaren geleden opgedoekt. Waar al die spullen, inclusief aanhanger, zijn gebleven, is me niet bekend. Als ze zich nog ergens bij elkaar bevinden, dan moet het wel nog steeds in een ongeveer even grote schuur zijn.

Overigens, we spotten onlangs nog een transportfiets in de wisseltentoonstelling in een Wederdens (Wierdens) museum, die kort daarna terug zou gaan naar opslag - waarvan akte.
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 9 mei 2020, 19.22, 1 keer totaal gewijzigd.
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Eénwielige fietsaanhanger voor melkbussen

Bericht door hansvdw »

Zo, dat is flink trappen met twee volle melkbussen. Zonde dat dit soort spullen zo eenvoudig uit het zicht verdwijnen. Ik heb wel de indruk dat er wat meer aandacht komt voor behoud en conservering van dergelijke objecten van alledag. Ze worden historie omdat de mensen die ze gebruikten langzaam uit ons midden verdwijnen.

Een zijspan is strikt genomen ook een aanhanger, dus ik maak van de gelegenheid gebruik een plaatje te laten zien van een exemplaar uit de jaren dertig. Er zit een transfer op van de Zwolse fietsenmaker Bredewold. Het is aannemelijk dat deze hem heeft gemaakt en verkocht. Het enige dat ontbreekt is een kunststof ruitje, verder staat hij compleet bij mij in de schuur, in afwachting van een ritje.

Groet, Hans
Bijlagen
46879B16-FCCB-4345-99B9-FE804AA30812.jpeg
C609244D-D714-47AF-88D5-01D5C10D0E2C.jpeg
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Eénwielige fietsaanhanger voor melkbussen

Bericht door fietshobbyist »

Ha! Welk één verrassende reactie!
Er moest toch even goed worden gekeken naar wat de voorkant van deze sloep is; op een boot zit het vlaggetje meestal achterop.
Er zit nog vering onder ook - gewoon zadelveren, schijnbaar. Of is het ook nog bladvering?
De bevestigingssteunen zijn natuurlijk te zien maar het is me eigenlijk niet duidelijk hoe de aanhanger precies aan de fiets komt te zitten.
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Eénwielige fietsaanhanger voor melkbussen

Bericht door hansvdw »

Wellicht is het vlaggetje voorop geplaatst omdat achter bagageruimte is, afsluitbaar met een klepje dat omhoog gaat.

Vermoedelijk moet deze aanhanger aan een tandem bevestigd worden, maar dat heb ik nog niet kunnen proberen.

En inderdaad, geen bladvering.

Groeten,
Hans
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Eénwielige fietsaanhanger voor melkbussen

Bericht door hansvdw »

In de verkeerde rubriek nu, maar ter overname.

Wie het leuk vindt de zijspan van Bredewold een bestemming te geven: hij staat in Heino en is gratis voor clubleden. De zijspan is voor één persoon, maar voor het idee moet het er ongeveer uit komen te zien zoals op de foto.
Bijlagen
BC3D118C-F496-4713-A9D7-15461A94FDE3.jpeg
BC3D118C-F496-4713-A9D7-15461A94FDE3.jpeg (48.91 KiB) 4162 keer bekeken
Roweel
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 feb 2014, 14.52

Re: Eénwielige fietsaanhanger voor melkbussen

Bericht door Roweel »

beste Hans
Ik heb u een berichtje gestuurd
Groeten,
Roel
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Eénwielige fietsaanhanger voor melkbussen

Bericht door hansvdw »

Gezien Roel en je een bericht gestuurd. Groet, Hans
Roweel
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 feb 2014, 14.52

Re: Eénwielige fietsaanhanger voor melkbussen

Bericht door Roweel »

Hans
Reuze bedankt. Een mega succes voor de kinderen
Bijlagen
A044E0AD-00E7-42E9-8203-B284DAA14AFE.jpeg
B2021148-D2FD-4006-A08C-F532DAEB063A.jpeg
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Eénwielige fietsaanhanger voor melkbussen

Bericht door hansvdw »

Toch gelukt aan een gewone fiets! Leuk Roel en gemaakt voor de kinderen, die kar.

Groeten,
Hans
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Eénwielige fietsaanhanger voor melkbussen

Bericht door fietshobbyist »

Waar een post over een éénwieler melkbussenaanhanger al niet goed voor is ... Leuk!
Plaats reactie