haalbaar project?

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: haalbaar project?

Bericht door Enfield »

Met de restanten die ik heb is origineel hoe dan ook geen optie. Maar ik denk intussen ook wel dat de zaak haalbaar kan zijn. Belangrijkste uitdagingen is vooralsnog de bracket cups and cones.... Wielnaven van cary sulky (zie afb.) lijken wel aanpasbaar om in te spaken (of met wat geluk enkel de assen en lagers in de oude naven...). Zal in betere tijden eens luisteren of er in Oirschot nog iets van passende bracketonderdelen is te vinden. Zal eerstdaags ook hier de maten eens posten. Misschien kan iemand me op weg helpen? En zal ook een experimenteren met zelf slijpen.
Verder één en ander nieuw aan te schaffen: banden, spatborden, stuurbevestiging... En natuurlijk een mooie bak maken.

Ludo
Bijlagen
naven_enkelzijdig_002.jpg
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: haalbaar project?

Bericht door Enfield »

Ben inmiddels het frame aan het strippen, en daarbij kwam ik op een van de lugs een ingeslagen nummer tegen (729, dan een spatie en dan iets wat op een 8 of een 9 lijkt) gevolgd door de letter WN (of WM of WH?) ingeschreven in een grote G.

Het frame zelf is te doen onder de dikke laag hammerite (geen te diep roest), en het lager van de voorasophanging is in goede staat. De trapas evenwel lijkt verbogen (wanneer ik de cones er tot het einde opdraai meet ik aan de ene kant bijna 5/10 meer dan aan de bovenkant, en ik voel het ook duidelijk wanneer ik de gemonteerde trapas ronddraai: stug, speling, stug...). Eerste werk lijkt het vinden van een nieuwe trapas... Of zou een trapas te richten zijn, evt onder een hydraulische pers?

Heeft iemand een idee wat de nummering en het ingeslagen logo (?) betekenen? Het frame lijkt erg op een Lely, maar ik begreep intussen dat die wel door meerdere fabrikanten - misschien ook in België? - werden gebruikt.

Alvast dank voor jullie reacties.

Ludo
bak620%.jpg
bak620%.jpg (61.7 KiB) 4394 keer bekeken
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: haalbaar project?

Bericht door Enfield »

Net op Transprotfiets.net een artikel gevonden: GWH was een Duitse fabrikant van lugs die blijkbaar ook wel in Nederland veel zijn gebruikt.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: haalbaar project?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Even gecopieerd van transportfiets.net: "GWH staat voor “Eisengießerei Wilhelm Holthaus” / Hagen (Westfalen) in Duitsland. Ze produceerden ondermeer Lugs"
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: haalbaar project?

Bericht door Enfield »

Een, vermoedelijk stomme, vraag: bij het opfrissen van het frame van de bakfiets waaraan ik bezig ben, merk ik dat het linkerbeen van de liggende achtervork een stuk (ong 20 mm) minder naar buiten staat dan het rechterbeen. Ik heb de indruk - en dat is ook te zien aan de staande achtervork) dat de achterbrug, ooit verbogen raakte. Ik heb wel een achternaaf, maar zonder lagers en as, dus ik kan de kettinglijn niet verifiëren. Is mijn aanname correct dat beide benen symmetrisch moeten staan tov het frame, dwz alle twee even ver naar buiten moeten opengaan? En heeft iemand een idee wat ongeveer de breedte van een gemonteerde achternaaf (klassiek bakfietstrommelrem) is tussen de vorkbenen

Beste dank voor jullie inzichten.

Ludo
Bijlagen
btrommel1.JPG
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: haalbaar project?

Bericht door Enfield »

Was inderdaad een erg stomme vraag. De staande vork is symmetrisch, dus de liggende ook...
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: haalbaar project?

Bericht door Enfield »

Inmiddels wat verder geknutseld aan mijn bakfiets. Aangezien ik geen bruikbare voornaven vind (op marktplaats vond ik er twee die op het gevoel ok waren, maar bij demontage viel één van de cups er in wel twintig stukken uit: gebarsten), heb ik het volgende gedaan, en daar wilde ik wel even jullie advies over. Ik heb twee Gerkinet-naven omgebouwd naar kogellagers (deep groove SKF zouden ook goed axiale belasting verdragen). Aan de binnenkant van de naaf is de behuizing van de cup net 50 mm, en heb ik de as een ietsje afgedraaid tot 22 mm zodat er een standaardlager (50/22/15) in past. Aan de buitenkant van de naaf is de behuizing 45 mm en de as (op de draad) 17 mm. Daar heb ik een lager 40/17/12 middels een koperen vulbus ingezet. Tussen de lagers zit een afstandbus. Alles zit spelingvrij ineen, ook op de draadkant van de as. Mijn vraag is of dit werkbaar lijkt. Het is niet mijn bedoeling de bakfiets echt zwaar te belasten.

Ik zou desgevallend iets vergelijkbaars doen met de trapas, waar ik ook geen deftige cones voor vind (cups zijn ok), maar dan met rollagers ipv kogellagers. Bovendien lijkt de trapas zelf wat verbogen zodat er hoe dan ook draaiwerk aan te pas komt..

Ludo
Bijlagen
naaf Gerkinet2.jpg
naaf Gerkinet1.jpg
Svenhaan
Berichten: 86
Lid geworden op: 2 mei 2016, 09.19

Re: haalbaar project?

Bericht door Svenhaan »

Nette oplossing!
Mijn bakfiets heeft af fabriek groeflagers in de zijnaven zitten. Rolt en rijdt prima, en ik rijd al meer dan een jaar regelmatig met zware spullen in de bak.

vr groeten Sven
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: haalbaar project?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Industrieele lagers zijn door enkele merken toegepast op bakfietsen. Dus dat kan prima. Ik zou voor de trapas ook kogellagers ipv rollagers gebruiken. Dat doet men ook bij fietsen waarbij industrieele lagers worden toegepast, al kan ik me niet zo snel de reden erachter bedenken. Misschien omdat die wat minder wrijving hebben dan rollagers?
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: haalbaar project?

Bericht door m-gineering »

Enfield schreef: 25 jun 2021, 09.38 Ik zou desgevallend iets vergelijkbaars doen met de trapas, waar ik ook geen deftige cones voor vind (cups zijn ok), maar dan met rollagers ipv kogellagers.
rollagers zijn in mijn optiek in een fiets niet beter dan kogellagers. Bij een kogel heb je meer kans dat vuil etc opzij wegkan, bij een rollager moet het er onderdoor. En mechanisch is zo'n lager al gauw overgedimensioneerd, water en roest is altijd je eerste probleem
/Marten
Plaats reactie