haalbaar project?

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

haalbaar project?

Bericht door Enfield »

Eergisteren (onbezonnen) op tweedehands geboden op een aantal bakfietsonderdelen.
Samengevat heb ik een (degelijk maar met Hammerite bekladderd, dus wscl te zandstralen) frame (lagercups van de bracket zitten er nog in en zijn ongeschonden) met vooras, de veren, vier voorwielen (bandenmaat 26x2), waarvan één met gemonteerde as, en dan een bak vol onderdelen allerlei (afkomstig van 2 bakfietsen blijkbaar), het meeste blijkbaar jarenlang onder water gestaan... Daaruit heb ik opgevist de meeste onderdelen van de handrem, een lege achternaaf (trommelrem met 1 goede en 1 uitgelopen lagercup, geen as maar die haal ik wel uit een brommerwiel), 2 remplaten, remschoenen, zes verschillende maar mits wat draaiwerk aan te passen voorwielassen met enkele bruikbare cups, een vermoedelijk bruikbare bracket (moet wel opgelast worden aan de spieën)...
Een uitdaging, denk ik...
Zijn er dingen waar ik in het bijzonder moet op letten? En heeft iemand ervaring met het vervangen van de lagers (zowel in bracket als in wielen) door kogel- of rollagers? Ik zag op internet bij een bedrijf "Vlechtservice" naven "carry sulky"-naven. heeft iemand daar ervaring mee?
Aangehecht een foto van frame, 1 veer en 1 wiel. De rest durf ik niet te tonen...

Ludo
frame2.JPG
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: haalbaar project?

Bericht door Maarten Waarlé »

Nou, gezien het grote aantal reserve onderdelen zou het denk ik wel eens goed kunnen komen.
Het frame ziet er wel strak uit en heel precies komt het vaak niet met zo`n bakfiets .
Leuke historische transportmiddelen vind ik steeds. Ik herinner me (geb 1963) nog de tijd dat de schilders er mee op pad gingen.
Ladder boven op hoge steunen en potten verf in de bak.
Ik heb er geen maar dat hangt vooral samen met de smalle doorgang naar mijn werkplaats. Het zou meer in de weg staan dan dat het
functie heeft vrees ik.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: haalbaar project?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Als je de beschikken hebt tot een draaibank kun je nog best een eind komen. Maar alsnog, onderdelen zijn erg duur en moeilijk aan te komen. Dus als je voor nieuwe of vervangende onderdelen gaat, zul je duur uitkomen. Ik heb zelf twee bakfietsen opgelapt, en ik was ongeveer 1500 euro per bakfiets kwijt. Nu waren het leerprojecten, en achteraf had ik, ook met meer geduld flink wat kunnen besparen. Maar toch. Houd bijvoorbeeld rekening dat nieuwe velgen ruim 50 euro zijn per stuk nieuw (zie bijvoorbeeld: https://webshop.vlechtservice.nl/websho ... 6mm-breed/), spaken per wiel ook (spaak 10 in de juiste lengte is vrijwel niet verkrijgbaar, alleen hier: http://www.leertouwer.com/default.asp?i ... r=SP258-10), en banden ook. Dus je bent ongeveer 150 euro per wiel kwijt als je uitgaat van bruikbare naven en nieuwe onderdelen. Goede gebruikte velgen of komplete wielen zijn nog wel eens te vinden voor een stuk goedkoper, maar dan moet je wel gedult hebben en goed zoeken. En let op verbinding van de assen, want daar zijn varianten in. Dan nog spatborden, 30 euro per stuk excl. beugels. Crankstellen zijn erg schaars. Nu kun je voor eentje gaan van een normale fiets, maar dan moet je wel je tandwiel verhouding aardig richting 1:1 houden (zoals Nijland nu doet), anders trap je ze aan gort (geld ook voor de pedalen). De stuuras voor is natuurlijk ook cruciaal (ok zeer hoog belast bij ongelijke gewichtsverdeling in de bak), maar die lijkt er nog in te zitten.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: haalbaar project?

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 13 mar 2020, 18.14Ik herinner me (geb 1963) nog de tijd dat de schilders er mee op pad gingen.
Ladder boven op hoge steunen en potten verf in de bak.
De bakker had een bakfiets. En een bloemenkoopman duwde zijn bakfiets midden over de weg (dat kon toen nog) luid roepend 'twee kwartjes wheu wheuhhh' of zo iets, heb het nooit kunnen verstaan ;)
/Marten
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: haalbaar project?

Bericht door Enfield »

Jeroen, bedankt voor de verwittigingen!

ik heb 4 voorwielen met goede spaken, velgen en bruikbare naven, en een aantal wielassen, maar de conussen zijn bijna allemaal ingelopen. Ik heb een kleine draaibank, en kan dus wel één en ander aanpassen, maar enig idee of men conussen kan herslijpen (en opnieuw harden neem ik aan)?
De bracket is zelfde verhaal: de cups zijn ok, ik heb een goeie conus en twee die wat ingelopen zijn. En twee assen met spiebanen die vermoedelijk mits wat oplassen te herstellen zijn. Achterwiel heb ik de belangrijkste onderdelen (naaf, remschoenen, remplaat) en de rest vind of maak ik wel, maar in de naaf is de cup zijde trommel ook ingelopen. Die zal eruit moeten (als dat lukt)... en anders zal ik er voorlopig een naaf van een oude bromfiets inspaken.

Zal weldra wat foto's posten van wat ik heb.

Maarten, ik stamù ook uit die tijd. Bij ons reed er ondermeer een schareslipe met een bakfiets rond. In mijn herinnering kon hij de overbrenging van achterwiel naar slijpsteen verplaatsen, maar daar ben ik niet helemaal zeker van.

Ludo
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: haalbaar project?

Bericht door Enfield »

oei, geheugen in de war. Die scharesliep ging rond met een gewone stootkar met een pedaalaandrijving...
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: haalbaar project?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Enfield schreef: 15 mar 2020, 16.28 Jeroen, bedankt voor de verwittigingen!

ik heb 4 voorwielen met goede spaken, velgen en bruikbare naven, en een aantal wielassen, maar de conussen zijn bijna allemaal ingelopen. Ik heb een kleine draaibank, en kan dus wel één en ander aanpassen, maar enig idee of men conussen kan herslijpen (en opnieuw harden neem ik aan)?
Ik weet dat sommigen hier die over een draaibank beschikken de conussen slijpen door een slijpsteen in de beitelhouder te zetten. Dan hoef je niet opnieuw te harden.
De bracket is zelfde verhaal: de cups zijn ok, ik heb een goeie conus en twee die wat ingelopen zijn. En twee assen met spiebanen die vermoedelijk mits wat oplassen te herstellen zijn. Achterwiel heb ik de belangrijkste onderdelen (naaf, remschoenen, remplaat) en de rest vind of maak ik wel, maar in de naaf is de cup zijde trommel ook ingelopen. Die zal eruit moeten (als dat lukt)... en anders zal ik er voorlopig een naaf van een oude bromfiets inspaken.
Dan klinkt het wel als een goed haalbaar project! P.s. als ketting kun je een brommerketting gebruiken als je dat nog niet wist, maat 415. Ik gebruik zelf meestal de Gamma Tsubaki 415. Sommige 415 kettingen zijn wel wat te smal, zoals de Iris RX.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: haalbaar project?

Bericht door m-gineering »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 15 mar 2020, 18.48
Enfield schreef: 15 mar 2020, 16.28 Jeroen, bedankt voor de verwittigingen!

ik heb 4 voorwielen met goede spaken, velgen en bruikbare naven, en een aantal wielassen, maar de conussen zijn bijna allemaal ingelopen. Ik heb een kleine draaibank, en kan dus wel één en ander aanpassen, maar enig idee of men conussen kan herslijpen (en opnieuw harden neem ik aan)?
Ik weet dat sommigen hier die over een draaibank beschikken de conussen slijpen door een slijpsteen in de beitelhouder te zetten. Dan hoef je niet opnieuw te harden.
Je zet een dremel (of liever iets nauwkeurigers) in de support, die slijpsteen moet wel draaien en de goede ronding hebben. Veel conussen zullen niet door en door hard zijn, maar oppervlakte gehard. Daar slijp je dan doorheen
/Marten
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: haalbaar project?

Bericht door Enfield »

Zal ik eens testen met een oud gewoon lager. En uitzoeken of ik het zelf kan harden of ergens laten doen. Vroeger had je in elke grotere stad wel een bedrijfje dat zulke klussen aankon...
vincentariens
Berichten: 73
Lid geworden op: 16 sep 2016, 11.15

Re: haalbaar project?

Bericht door vincentariens »

Natuurlijk is dit een haalbaar project :D

Niet teveel naar helemaal origineel streven maar er gewoon een mooi en rijdbaar geheel van maken! 99% van de mensen die je tegen komt zien het verschil toch niet en zijn vooral enthousiast :D
Plaats reactie