Hillman Herbert & Cooper safety

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Hillman Herbert & Cooper safety

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Wow, wat een plaatje! Je maakt er weer iets prachtigs van.
bartje
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 okt 2012, 12.24

Re: Hillman Herbert & Cooper safety

Bericht door bartje »

Top Maarten!
Dit heb je weer mooi voor elkaar gekregen.

Groeten,
Bart
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: Hillman Herbert & Cooper safety

Bericht door Enfield »

prachtig project om te volgen!
Welk een vakmanschap.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Hillman Herbert & Cooper safety

Bericht door Maarten Waarlé »

Dank jullie voor de reacties,

Het is gaaf om zo`n fiets te zien groeien van wrakje tot berijdbare fiets maar het gaat ook regelmatig wat mis.
Meestal door te veel haast. Zo had ik in de weer tot een geheel gemaakte achtervelg bij het spaken een velg gat te weinig.
Op het eind was er nog een spaak over maar geen plek meer in de velg. Zal toch niet waar zijn...
het nieuwe stuk velg had ik dus een gat minder dan waar ik de oude velg had afgezaagd.
Shit! maar snel een stukje velg van het oude restant er weer tussen gelast. probleem opgelost...maar wel een stomme streek.

De spaken van het voorwiel heb ik met zilver gesoldeerd door in het geboorde gaatje een stukje voorgeknipt zilver te stoppen. Voordeel is dan dat het zilver er van onderuit in schiet en dus de hele omgeving van de verbinding mee pakt. Je voelt en ziet dan ook het spaak eindstukje over de spaak opschuiven eenmaal het zilver is gesmolten. Ik heb het uiteinde dan vast met een dunne tang de andere kant van de spaak stut tegen m`n lichaam.
Als je het niet vasthoudt dan lanceert het stukje spaak zich bij verwarmen. Het vloeimiddel kookt en er ontstaat druk in de verbinding.

Bij deze nog een foto van het achterwiel met de originele spaken en een van de trapas. Geen directe verbinding met de achteras ziet er vreemd uit.
DSC05836.JPG
DSC05856.JPG
De pedalen bestaan voor een groot gedeelte uit origineel materiaal. Geen kogeltjes overigens maar glij-lagering.
Wat ik er bij heb moeten maken waren twee zijplaten en drie pedaalrubber assen.
Verder heb ik de slijtage wat terug gedraaid door aan de uiteinden van de middenbus wat nieuwe ringen te solderen zodat de as en de buitenste moer netjes zijn opgesloten. De pedaalrubber asjes zijn geklonken dus een rubber vervangen zit er niet bij bij dit soort fietsen.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Hillman Herbert & Cooper safety

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik dacht al, de constructie komt me erg bekend voor. Hij lijkt heel veel op deze: https://www.sterba-bike.cz/album/366/ca ... ry?lang=EN, behalve de wielen natuurlijk. Dat is ook mijn favoriete safety, dus vandaar dat ik deze ook al zo fraai vond :)

Zo te zien is dat net een later exemplaar dan dat van jou, aangezien er wel verbindingen zijn tussen de achtervork en het trapashuis, om de kettingspanning te stabiliseren.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Hillman Herbert & Cooper safety

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja klopt Jeroen,
Dat is ongeveer de zelfde maar inderdaad iets jonger.
Ook het stuur is hier in de vork gestoken en bij mijn fiets zit het stuur nog om de vorkbuis heen geklemd.

Wel bijzonder die verende wielen. Ik zou er best eens een stukje op willen proberen.Ben heel benieuwd hoe dat veert.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Hillman Herbert & Cooper safety

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Heel geweldig zal het niet geweest zijn, maar waarschijnlijk een stuk minder gezwabber dan de wielen met spiraal veren erin verwerkt. Het blijft wel boeiend om alle technische experimenten te zien uit die tijd.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Hillman Herbert & Cooper safety

Bericht door maartenB »

Supersnel gedaan Maarten, dit project!
Echt klasse, en sierlijke fiets met die smalle velgen.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Hillman Herbert & Cooper safety

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha Maarten,
Ja aan deze fiets heb ik non-stop gewerkt. Misschien een paar keer wat anders gedaan.
Ik denk zo`n 150 uur als ik de datum van de eerste foto`s neem en weet dat ik er toch wel gemiddeld 2-3 dagen per week aan gewerkt heb.
Geen volle dagen natuurlijk maar wel snel een uur of 4 a 5 per keer.
Als het je werk zou zijn dan heb je rijke klanten nodig om er boterhammen mee te kunnen verdienen.

Inmiddels is de fiets wel op en detail na klaar. Ik heb handvatten gemaakt volgens het oude model.
In de eerste jaren van de achterwiel aangedreven safety waren de handvatten nog van het hoge bi model. Peervormig.
oud type handvat
oud type handvat
Maar al in de 1889 catalogus zijn de handvatten al recht. zeg maar ''sigaarvormig''. Nog wel van hoorn in die jaren.
De handvatten op mij fiets heb ik gedraaid van hardhout bij gebrek aan hoorn in de juiste dikte.
Dat draaien gaat wel eens fout. De materiaaldikte waar de messing ring zou moeten komen is maar iets van 2 mm omdat het stuur al een 19mm diameter heeft.
DSC05903.JPG
Een klein barstje in het hout en een happende beitel en in een fractie van en seconde ligt het handvat totaal in gruzelementen....

Ik heb ook het zadel volgens bekend recept nagemaakt Wel iedere keer iets aan de mal gewijzigd al kijkende naar het vorige zadel heb ik er iets meer glooiing in de flanken gegeven. Mogelijk maak ik de neus de volgende keer weer wat smaller.
Het onderstel was redelijk compleet op de achterbrug en de veren na.
DSC05896.JPG
Nu mag de fiets nog wat roesten het hele gladde zwarte moet er nog een beetje af geholpen worden.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Hillman Herbert & Cooper safety

Bericht door maartenB »

Indrukwekkend!
En mooi dat er weer zo'n parel is gered.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie