Hillman Herbert & Cooper safety
Geplaatst: 15 mar 2020, 09.12
Beste groep,
Kort geleden weer eens de mogelijkheid gekregen om een safety aan te pakken.
Deze keer een vrij vroeg model . 1887 zou deze fiets moeten zijn.
Rond 1885 introduceerde Starley zijn achterwiel aangedreven safety de Rover ongeveer gelijktijdig maakte BSA een lage fiets met een ketting naar het achterwiel en Humber was er ook heel vroeg bij met een zeer herkenbaar ruitframe. Op de zadelbuis na toch wel het meest toekomstbestendige ontwerp van die eerste jaren van de achterwiel aangedreven safety.
Hillman Herbert & Cooper kwamen daar een jaartje later achteraan (begin 1886) met een model dat we kennen als het kruisframe type safety.
Een jaar terug stond er een te koop op een veiling in de UK ,later te koop bij Yesterdays waarvan deze foto.
De ontwikkelingen gingen razend snel in die eerste jaren van de achterwiel aangedreven dwergfietsen.
Hillman had een half jaar na haar eerste patent alweer een ander model bedacht. Deze keer met een framebuis die rond het achterwiel liep en dus tevens achterspatbord vormde. De zadelbuis zat hier weer op gesoldeerd.
Dit model komt alweer in de buurt van mijn safety zij het dat deze nog de rechte voorvork heeft , een socket besturing en dat de zadelbuis nog niet terug gebogen is naar de schuine framebuis.
Als je de typen van Hillman onderzoekt kom je er snel achter dat er in de jaren na 1886 heel snel vele variaties ontstonden. Dit is er ook een met alweer die framebuis die tevens spatbord is.
Mijn fiets kan ik na onderzoek plaatsen in het jaar 1887. In het jaaroverzicht ''The indispencable bicyclist handbook of 1887'' van Henry Sturmey staat ze afgebeeld met ronde voorvork vaste stuurbuis (stuur geklemd om de stuurbuis) en kettingspanning aan de voorkant van de trapas.
Die fiets heeft echter nog de enkelvoudige zadelbuis. Achterin het boek staat een advertentie van Hillman met de c vormige zadelbuis en met kettingspanners richting achterwiel.
Mijn fiets zit dus tussen beide modellen in qua uitvoering. Tel je daar bij op dat het framenummer van mijn fiets zo`n 2600 fietsen na het 1886 model komt (wat bij Yesterdays te koop stond en nu bij Velorama te bewonderen)dan zit je redelijkerwijs in 1887.
Kort geleden weer eens de mogelijkheid gekregen om een safety aan te pakken.
Deze keer een vrij vroeg model . 1887 zou deze fiets moeten zijn.
Rond 1885 introduceerde Starley zijn achterwiel aangedreven safety de Rover ongeveer gelijktijdig maakte BSA een lage fiets met een ketting naar het achterwiel en Humber was er ook heel vroeg bij met een zeer herkenbaar ruitframe. Op de zadelbuis na toch wel het meest toekomstbestendige ontwerp van die eerste jaren van de achterwiel aangedreven safety.
Hillman Herbert & Cooper kwamen daar een jaartje later achteraan (begin 1886) met een model dat we kennen als het kruisframe type safety.
Een jaar terug stond er een te koop op een veiling in de UK ,later te koop bij Yesterdays waarvan deze foto.
De ontwikkelingen gingen razend snel in die eerste jaren van de achterwiel aangedreven dwergfietsen.
Hillman had een half jaar na haar eerste patent alweer een ander model bedacht. Deze keer met een framebuis die rond het achterwiel liep en dus tevens achterspatbord vormde. De zadelbuis zat hier weer op gesoldeerd.
Dit model komt alweer in de buurt van mijn safety zij het dat deze nog de rechte voorvork heeft , een socket besturing en dat de zadelbuis nog niet terug gebogen is naar de schuine framebuis.
Als je de typen van Hillman onderzoekt kom je er snel achter dat er in de jaren na 1886 heel snel vele variaties ontstonden. Dit is er ook een met alweer die framebuis die tevens spatbord is.
Mijn fiets kan ik na onderzoek plaatsen in het jaar 1887. In het jaaroverzicht ''The indispencable bicyclist handbook of 1887'' van Henry Sturmey staat ze afgebeeld met ronde voorvork vaste stuurbuis (stuur geklemd om de stuurbuis) en kettingspanning aan de voorkant van de trapas.
Die fiets heeft echter nog de enkelvoudige zadelbuis. Achterin het boek staat een advertentie van Hillman met de c vormige zadelbuis en met kettingspanners richting achterwiel.
Mijn fiets zit dus tussen beide modellen in qua uitvoering. Tel je daar bij op dat het framenummer van mijn fiets zo`n 2600 fietsen na het 1886 model komt (wat bij Yesterdays te koop stond en nu bij Velorama te bewonderen)dan zit je redelijkerwijs in 1887.