Tricycle Hillman Herbert & Cooper

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Tricycle Hillman Herbert & Cooper

Bericht door maartenB »

Het hele leven ligt hier in Brabant al een weekje stil, straks in de rest van het land ook.
Afgelopen dagen flink tijd gehad voor mijn tricycle.

In de tijd van de hoge bi wilden ook dames en oudere heren wel graag fietsen. Daarvoor ontwikkelden ze de tricycles (3 wielers) die natuurlijk óók van die grote wielen kregen. Er waren heel veel varianten maar de Salvo was een bekend model, door veel fabrikanten nagemaakt. 2 grote wielen achter, verbonden door een differentieel, kettingaandrijving aan één kant en een klein sturend voorwiel.

Ik wilde er al jaren eentje, maar ze zijn lastig te vinden in een leuke staat, zodat er ook nog wat van te maken is, maar hij nog niet helemaal 'klaar' is.
Deze kocht ik afgelopen najaar via internet op de TCA veiling in Engeland. Begin januari gingen mijn vrouw en ik deze tricycle en nog twee aankopen ophalen, in onze Renault 4 bestel. Het ging er met wat demonteren nog in ook. :D

Dit is een tricycle van Hillman Herbert & Cooper (HHC) , inmiddels een bekend merk op dit forum. In 1879 patenteerde Hillman zijn eigen differentieel, met rechte tandwielen. Dat ontbreekt op deze tricycle, het zal wel een keer kapot gegaan zijn. Dit exemplaar is van 1881-1882 en daarmee een van de allereerste Salvo's van HHC. Hij heeft 48 inch wielen en dat is best indrukwekkend.

Hij stuurt met het handvatje rechts, en dan een tandheugel naar de voorvork. Hij remt met een handle links, die je omhoog kunt trekken. Dan spant zich een band om de trommel waarin het differentieel hoort te zitten. Die trommel is aan de buitenkant voorzien van tandenm voor de kettingaandrijving
aa5a6cde-a28e-4aa9-836b-aaf30115da4f.jpg
Bijlagen
Hier zie je ook al dat de trommel van het differentieel 'leeg' is.
Hier zie je ook al dat de trommel van het differentieel 'leeg' is.
07b7ac26-48d7-42dc-beeb-aaf3011490fe.jpg
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Tricycle Hillman Herbert & Cooper

Bericht door maartenB »

Een van de puzzels is het differenteel. Hillman had dus een eigen patent en dat heb ik kunnen vinden. Gertjan Moed, Maarten Waarlé en Bart hebben me goed geholpen de werking te doorgronden. Dank!
DSC_1451.JPG
Via een tandwielenhandel heb ik online de juiste tandwielen kunnen bestellen.

Zie de eerste foto. De trommel van het differentieel, de twee gaten voor extra asjes, en de onbewerkte tandwielen.
DSC_0116_1.JPG
De tandwielen pasten net niet, de twee kleine zitten iets te ver van elkaar én van de grote tandwielen. Door het draaien van excentrische asjes komen ze nu iets dichter naar elkaar toe. Voor het excentrisch draaien heb ik een methode gebruikt die Maarten W had getipt: een plaatje tussen een van de klauwen van de drieklauw. Werkt prima.
DSC_0119_1.JPG
Op de onderstaande foto's is te zien hoe het is opgebouwd.
DSC_0120_1.JPG
DSC_0121_1.JPG
DSC_0122_1.JPG
DSC_0123_1.JPG
en ik heb op Youtube een filmpje gezet. https://www.youtube.com/watch?v=w8kRGVk ... e=youtu.be

Het is een ongelooflijk simpel differentieel. De clou is dat de 2 kleine tandwieltjes de beweging van de twee grote tandwielen op de as omdraaien. Als de trommel en beide wielen gelijkmatig worden aangedreven, ga je kaarsrecht vooruit. Dan bewegen de tandwielen niet. Als je stuurt, en het ene wiel gaat harder dan het andere, corrigeren de tandwielen het feit dat het ene wiel sneller en het andere langzamer gaat. Als één wiel vrij in de lucht hangt, zal dat twee maal zo snel gaan terwijl het andere wiel stil blijft staan. Echt heel mooi bedacht!

Volgende stap (komende week) is dat het differentieel op de as van de tricycle gemonteerd moet worden. En elk van de wielen verbonden aan één van de twee grote tandwielen.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Tricycle Hillman Herbert & Cooper

Bericht door Maarten Waarlé »

Wow!, Die tandwielen .Dat ziet er echt super goed uit!!
Dat was het grote vraagteken ding van de tricycle .
Kat in het bakkie zo te zien.

Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Tricycle Hillman Herbert & Cooper

Bericht door Maarten Waarlé »

Maarten,
Nu ik nog eens kijk naar de patenttekening vraag ik me af wat in de tekening Fig no 8 en 9 nou voor stelt?
Is dat uit de tekst duidelijk en is het onderdeel van de differentieel?
Ergens zag ik ook een foto van een two speed (planetair) naaf in een Hillman tricycle als de auteur van die foto zich niet vergiste natuurlijk.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Tricycle Hillman Herbert & Cooper

Bericht door maartenB »

nee dat patent is van een pedaal met drie blokken, volgens mij hebben we het ook wel eens op een fiets of tricycle gezien. Ik stuur je de hele patentbeschrijving wel even. Er worden in één patentnummer drie producten beschreven. Zal wel goedkoper zijn geweest?

Van die versnelling weet ik niet, maar het lijkt me op zo'n tricycle nog nuttiger dan op een gewone fiets.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Tricycle Hillman Herbert & Cooper

Bericht door fietshobbyist »

Maarten Waarlé schreef: 16 mar 2020, 12.13 '... wat in de tekening Fig no 8 en 9 nou voor stelt? ...'
Fig. 8 is een zijaanzicht van fig. 9 - een gedeeltelijke doorsnede. '... van een pedaal met drie blokken ...', schreef Maarten B.
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 16 mar 2020, 20.53, 1 keer totaal gewijzigd.
bartje
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 okt 2012, 12.24

Re: Tricycle Hillman Herbert & Cooper

Bericht door bartje »

Goed bezig Maarten!

Er zal ongetwijfeld wel wat uitpluiswerk aan te pas gekomen zijn. Het zal dan ook veel voldoening geven als de aandrijving volledig klaar is.

Ik vind het straf dat ze indertijd al op het idee kwamen om een differentieel te gaan toepassen. Zonder moet bochten nemen een ramp geweest zijn. Ze hebben het toch maar knap opgelost.

Ook fraai dat het stuurmechanisme uit een tandlat met tandwiel bestaat.

Groeten,
Bart
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Tricycle Hillman Herbert & Cooper

Bericht door gerritkan »

Hallo Maarten

Wat een mooie fiets en goed bezig , ik heb ze in Engeland wel zien rijden bij de club en vindt het een statig voertuigen om te zien .
Een fiets voor ouder dames en heren , ach ja we moeten allemaal eens toegeven dat we ouder worden :)
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Tricycle Hillman Herbert & Cooper

Bericht door Fotomaan »

Wat een prachtig ontwerp!
En wat een uitdaging weer om dat differentieel weer werkend te krijgen.
Complimenten 😀
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Tricycle Hillman Herbert & Cooper

Bericht door maartenB »

weer een update. Het frame van de tricycle was behoorlijk krom. Maarten Waarlé was zo aardig om me een middagje te helpen richten. Met lijmtangen , een bankschroef en een garagekrik werd het frame behoorlijk mishandeld. Zie foto. Maar daarna was hij wel weer recht!
DSC_0089.JPG
Dan weer verder met het differentieel. Daar hoort een deksel van dun blik op. Duidelijk aan mijn trommel was nog te zien dat er 3 schroefjes in de rand hadden gezeten. En bij een andere HHC tricycle had ik het deksel zien zitten, aangetast door roest, dus van blik en niet van messing.

Ik heb wat zitten dubben of ik het randje eerst zou maken en dan vastlassen aan een rand. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de ambachtelijke manier: kloppen. Het begin heb ik gemaakt op de trommel zelf, zodat de vorm mooi in het (1 mm) staalplaat zit. Zie eerste foto.

Dat is een kwestie van het staalplaat goed tegen de mal aan houden en dan keer op keer iets verder rondom kloppen. Geduldwerk en vooral niet verdraaien, want de trommel is een beetje ovaal dus het deksel past ook maar op één manier erop. Daarom zie je ook (tijdelijke) merktekens met stift op de foto.

Daarna op een hulpstukje, geklemd in de bankschroef, de rand haaks geklopt. Is goed gelukt, zonder plooien. Soms verbazend wat je allemaal kunt doen met staalplaat!
Ook de minuscule schroefjes heb ik zelf gemaakt, vind ik vervelend werk omdat het eigenlijk te klein is voor mijn vingers.

Wel jammer dat je straks dus niks meer kunt zien van dat differentieel.
DSC_0149.JPG
DSC_0150.JPG
DSC_0151.JPG
DSC_0152.JPG
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie