Tricycle Hillman Herbert & Cooper

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Tricycle Hillman Herbert & Cooper

Bericht door m-gineering »

maartenB schreef: 25 mar 2020, 22.00 Ik heb wat zitten dubben of ik het randje eerst zou maken en dan vastlassen aan een rand. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de ambachtelijke manier: kloppen.
Je hebt toch een draaibank? Dan zou ik ook eens aan forceren denken. Heb je wel materiaal nodig om een mal uit te maken, maar als het werkt ben je snel klaar en is het gelijk strak.
/Marten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Tricycle Hillman Herbert & Cooper

Bericht door maartenB »

Nou daar heb ik wel aan zitten denken, maar de trommel is iets ovaal (het scheelt maar 2 of 3 mm, maar toch..) , Ik heb met Maarten W overlegd of het slim is om hem weer 'rond' te buigen maar we zijn bang voor breuk of scheuren. En bij forceren wordt het dekseltje rond, niet ovaal.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Tricycle Hillman Herbert & Cooper

Bericht door m-gineering »

maartenB schreef: 26 mar 2020, 08.33 Nou daar heb ik wel aan zitten denken, maar de trommel is iets ovaal (het scheelt maar 2 of 3 mm, maar toch..) , Ik heb met Maarten W overlegd of het slim is om hem weer 'rond' te buigen maar we zijn bang voor breuk of scheuren. En bij forceren wordt het dekseltje rond, niet ovaal.
Ja dan wordt het lastig, maar het blijft een leuke techniek om in je arsenaal te hebben
Bijlagen
cc.jpg
Laatst gewijzigd door m-gineering op 27 mar 2020, 18.26, 1 keer totaal gewijzigd.
/Marten
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Tricycle Hillman Herbert & Cooper

Bericht door Maarten Waarlé »

Maarten , had jij niet die spaken-dekseltjes van je Amerikaanse hoge bi geforceerd. Zo iets stond me bij ten minst.
Leuke techniek inderdaad.

En over de tricycle: ben je ook tevreden over de lagering van de assen en de tandwielen. maw loopt het een beetje lekker?
Brons gebruikt hier en daar?
Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Tricycle Hillman Herbert & Cooper

Bericht door Fotomaan »

Mooi zeg! Heb je weer mooi gemaakt!
Staal is net kauwgum. Je moet alleen wat harder kauwen :P
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Tricycle Hillman Herbert & Cooper

Bericht door maartenB »

Maarten Waarlé schreef: 27 mar 2020, 18.01 Maarten , had jij niet die spaken-dekseltjes van je Amerikaanse hoge bi geforceerd. Zo iets stond me bij ten minst.
Leuke techniek inderdaad.

En over de tricycle: ben je ook tevreden over de lagering van de assen en de tandwielen. maw loopt het een beetje lekker?
Brons gebruikt hier en daar?
Groeten,
Maarten
Ja bij de hoge Columbia, zie hier: https://www.oudefiets.nl/phpbb3/viewtop ... 7&start=10
Was inderdaad erg leuk en met mooi resultaat.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Tricycle Hillman Herbert & Cooper

Bericht door maartenB »

De achteras is opgehangen met twee dubbele kogellagers van het Hillman patent. Ze zijn hier op het forum wel vaker langsgekomen als voorwiellagers van een hoge bi. Zie de volgende link: https://www.oudefiets.nl/phpbb3/viewtop ... man#p29771.
Je hebt ze in een dubbele en een enkele uitvoering, waarbij de dubbele de variant is van 1878 tot ca 1882-1883, en de enkele daarna werd toegepast, tot 1886-1887.
Het rare van het ontwerp is dat de baan van de kogels onderbroken wordt. Ze zijn af te stellen door het onderste deel in het bovenste, hoefijzervormige deel omhoog te schuiven. Met een boutje zit het geborgd. Je zou denken dat het niet werkt, maar dat doet het dus wel. Waarschijnlijk omdat de belasting op het lager toch vooral op het bovenste deel plaatsvindt.

De achteras van deze tricycle heeft twee lagers. Ze zijn beide in redelijke staat, maar wel uitgelopen of uitgesleten, want aan de ene kant trof ik 7,4 mm kogels (flink vergaan, zie 1e foto) en aan de andere kant 7,9 mm (5/16 ") kogels. Ik ga de kogels maar gewoon vervangen en nieuw in het vet zetten. De lagers hebben verder geen ruwe plekken of putcorrosie, dus dat zal wel weer een tijdje meegaan. 7,4 mm kogels kan ik niet vinden, dus daar komt een metrische 7,5 mm in.

2e foto: de binnenschaal van het lager heb ik gewoon op de as laten zitten.
Rest foto's: het lager in onderdelen
DSC_1461.JPG
DSC_1464.JPG
Bijlagen
DSC_1463.JPG
DSC_1462.JPG
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Tricycle Hillman Herbert & Cooper

Bericht door maartenB »

Na het uitstapje van de wiellagers terug naar het differentieel. Daarin zitten 2 grote tandwielen, waarvan er één met een spie vast is verbonden met de as en het rechter wiel, en één draait los over de as en is vast verbonden met het linker wiel (dat ook met een glijpassing over de as draait.

Het probleem was nog om dat 2e tandwiel vast met de naaf te verbinden.
Duidelijk was wel dat het tandwiel een vierkante passing heeft gehad. In de naaf zit een niet al te diepe vierkante uitsparing. Deze is echter duidelijk eens afgeslepen, vrijwel zeker omdat hij door speling is uitgelubberd. Ik zag het niet zitten om in die uitsparing van 4 mm diep de as van het tandwiel te steken. Daarom heb ik van 6 mm staal een deel gemaakt met dezelfde vierkante uitsparing. Nu kan het tandwiel een centimeter in de naaf vallen en dat lijkt me voldoende.
Het 'opzetstuk' heb ik met vier korte boutjes aan de naaf bevestigd. Dat lijkt me niet genoeg, dus ik heb het ook met een sterke tweecomponentenkit vastgemaakt. Ik vermoed dat dat wel gaat houden.
Dit opzetstuk sluit precies aan op het deksel van het differentieel. Je ziet er dus vrijwel niets meer van, nu het in elkaar zit.
Ondiepe uitsparing in de naaf
Ondiepe uitsparing in de naaf
Opzetstuk monteren. Boor met een busje ertussen, zodat ik niet door de naaffles heen kan schieten.
Opzetstuk monteren. Boor met een busje ertussen, zodat ik niet door de naaffles heen kan schieten.
Naaf met gekit en vastgeschroefd opzetstuk.
Naaf met gekit en vastgeschroefd opzetstuk.
En het differentieel met de vierkante aansluiting past daar precies in. Ik heb merktekens aangebracht: het past maar op één manier.
En het differentieel met de vierkante aansluiting past daar precies in. Ik heb merktekens aangebracht: het past maar op één manier.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Tricycle Hillman Herbert & Cooper

Bericht door maartenB »

Maarten Waarlé schreef: 27 mar 2020, 18.01 ben je ook tevreden over de lagering van de assen en de tandwielen. maw loopt het een beetje lekker?
Brons gebruikt hier en daar?
Groeten,
Maarten
Om daar op terug te komen: alles in het differentieel is staal op staal. Het differentieel en deze tandwielen draaien enkel in de bochten, en dan nog niet eens snel. Met één wiel razendsnel slippend in de blubber, zoals een auto wel eens doet, gaat met deze tricycle ook niet gebeuren...
Op het moment zit het allemaal behoorlijk strak. Loopt dus ook vrij zwaar. We gaan eens kijken hoe dat straks is als ik een blokje heb gereden. Wat materiaal afnemen kan altijd nog, iets erbij maken is een stuk lastiger.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Tricycle Hillman Herbert & Cooper

Bericht door m-gineering »

maartenB schreef: 2 apr 2020, 14.37
Maarten Waarlé schreef: 27 mar 2020, 18.01 ben je ook tevreden over de lagering van de assen en de tandwielen. maw loopt het een beetje lekker?
Brons gebruikt hier en daar?
Groeten,
Maarten
Om daar op terug te komen: alles in het differentieel is staal op staal. Het differentieel en deze tandwielen draaien enkel in de bochten, en dan nog niet eens snel. Met één wiel razendsnel slippend in de blubber, zoals een auto wel eens doet, gaat met deze tricycle ook niet gebeuren...
Op het moment zit het allemaal behoorlijk strak. Loopt dus ook vrij zwaar.
dat is knap! Niet alleen het differentieel uitgevonden, ook direct de versie met 'limited slip' ;)
/Marten
Plaats reactie