CBR-vakboekjes

fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

CBR-vakboekjes

Bericht door fietser »

Het CBR heeft voor de oorlog diverse vakboekjes uitgegeven: het spakenboekje, het bandenboekje, het frameboekje. En misschien mis ik nog eentje? In ieder geval werden deze drie in de jaren 50 gebundeld heruitgegeven als het rijwielvakboekje. Heeft iemand de losse, vooroorlogse uitgaven en kan diegene kijken wie er als auteur in staat? In het spakenboekje staat het pseudoniem Cyclophile maar van die andere twee weet ik het niet. En in het jaren 50 rijwielvakboekje staat de auteur niet meer vermeld.

Alvast dank,
groeten,
fietser
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: CBR-vakboekjes

Bericht door hansvdw »

Dag Fietser,

In het bandenboekje staat Sartor Resartus als auteur. Dat schiet ook niet op. Wikipedia: ‘Sartor Resartus (meaning 'The tailor re-tailored') is an 1836 novel by Thomas Carlyle, first published as a serial in Fraser's Magazine in November 1833–August 1834.’

Groet,
Hans
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: CBR-vakboekjes

Bericht door m-gineering »

fietser schreef: 20 mar 2020, 11.20 Het CBR heeft voor de oorlog diverse vakboekjes uitgegeven: het spakenboekje, het bandenboekje, het frameboekje. En misschien mis ik nog eentje? In ieder geval werden deze drie in de jaren 50 gebundeld heruitgegeven als het rijwielvakboekje. Heeft iemand de losse, vooroorlogse uitgaven en kan diegene kijken wie er als auteur in staat? In het spakenboekje staat het pseudoniem Cyclophile maar van die andere twee weet ik het niet. En in het jaren 50 rijwielvakboekje staat de auteur niet meer vermeld.
Niet geschoten is ook mis, want hoeveel rijwieltechnische auteurs zouden er zijn in die tijd? Ik heb hier 'Examenvragen en antwoorden' *) uit 1948 door jw van Braband, en op de cover wordt nog reclame gemaakt voor ' Rijwieltechniek' door cwj Meyer

*) warm aanbevolen als je wil weten hoe je een binnenband binnenste buiten keert, zodat je door kunt gaan met plakken zonder dat ze overlappen
/Marten
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: CBR-vakboekjes

Bericht door fietshobbyist »

m-gineering schreef: 20 mar 2020, 13.39 '... als je wil weten hoe je een binnenband binnenste buiten keert, zodat je door kunt gaan met plakken zonder dat ze overlappen ...'
Toen de fiets van mijn grootvader aan mij werd aangeboden, die na hem ook nog een stationsfiets van een familielid was geweest, bleek dat één binnenband 22 keer was geplakt ...
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: CBR-vakboekjes

Bericht door m-gineering »

Werner schreef: 20 mar 2020, 14.05
m-gineering schreef: 20 mar 2020, 13.39 '... als je wil weten hoe je een binnenband binnenste buiten keert, zodat je door kunt gaan met plakken zonder dat ze overlappen ...'
Toen de fiets van mijn grootvader aan mij werd aangeboden, die na hem ook nog een stationsfiets van een familielid was geweest, bleek dat één binnenband 22 keer was geplakt ...
Maar heb je de binnenkant wel gecontroleerd? ;)
/Marten
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: CBR-vakboekjes

Bericht door fietshobbyist »

m-gineering schreef: 20 mar 2020, 14.43 Maar heb je de binnenkant wel gecontroleerd? ;)
Haha! Dat niet!
Die band is trouwens niet bewaard gebleven, helaas.
Het is me anders onduidelijk hoe je een binnenband binnenstebuiten keert. Door het ventiel wurmen?-?
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: CBR-vakboekjes

Bericht door m-gineering »

Werner schreef: 20 mar 2020, 15.44
m-gineering schreef: 20 mar 2020, 14.43 Maar heb je de binnenkant wel gecontroleerd? ;)
Haha! Dat niet!
Die band is trouwens niet bewaard gebleven, helaas.
Het is me anders onduidelijk hoe je een binnenband binnenstebuiten keert. Door het ventiel wurmen?-?
Doorknippen, omkeren en weer aan elkaar lijmen, ventiel losschroeven en omzetten
/Marten
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: CBR-vakboekjes

Bericht door fietser »

Dank je, Hans. "Sartor Resartus" - vreemd. Ik heb al vrij veel in oude rijwielvakbladen gebladerd maar dat pseudoniem kende ik nog niet. Zou je misschien een foto van de desbetreffende pagina kunnen posten?

Niemand die het frameboekje heeft?

Groeten,
fietser
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: CBR-vakboekjes

Bericht door m-gineering »

fietser schreef: 20 mar 2020, 11.20 Het CBR heeft voor de oorlog diverse vakboekjes uitgegeven: het spakenboekje, het bandenboekje, het frameboekje. En misschien mis ik nog eentje? In ieder geval werden deze drie in de jaren 50 gebundeld heruitgegeven als het rijwielvakboekje. Heeft iemand de losse, vooroorlogse uitgaven en kan diegene kijken wie er als auteur in staat? In het spakenboekje staat het pseudoniem Cyclophile maar van die andere twee weet ik het niet. En in het jaren 50 rijwielvakboekje staat de auteur niet meer vermeld.

Alvast dank,
groeten,
fietser
Bingo:
https://books.google.nl/books?id=fxHqSA ... QQ6AEIZTAI

ec van erven dorens
/Marten
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: CBR-vakboekjes

Bericht door hansvdw »

Dag fietser,

Hoewel de auteur is achterhaald, hierbij toch nog de titelpagina. Ik heb er voor de aardigheid de slotbeschouwing van deze Sartor Resartus bijgevoegd. Belerend, maar leuk om te lezen.

Groeten,
Hans
Bijlagen
834F4AFC-E0B8-42A7-BB74-A7DC1A6D5016.jpeg
A9EBFF71-D6DE-4C0A-B011-11C03CDC8FE3.jpeg
Plaats reactie