Pagina 1 van 1

trapas demonteren

Geplaatst: 21 mar 2020, 12.13
door Denis waut
een beetje voortgaand op m'n laatste post ARSENAL 1963 in 'toerfietsen'

Er zit heel wat speling op de trapas, en zou deze graag demonteren.
Zoals in vorige post gemeld, is er wel in een vorig leven aan geknoeid: aan één kant de boel aan elkaar gelast ....

Ik ken dit type van trapas helemaal niet : ik ken alleen het systeem met een spie om pedaalstang aan trapas vast te maken.
Maar hier is eer een grote kop van een vijs te zien : 'gewoon' losvijzen? Met speciaal gereedschap?

...en dan had ik gehoopt de boel langs één kant uit de krank te krijgen : ijdele hoop? Zit er in de krank nog een vast stuk ? Ja dan ben ik er aan voor de moeite :-) .

Of kan ik de boel toch nog aan elkaar vaster aan elkaar draaien door 'dat plat stukje met de holle puntjes' -sorry, hoe noemen al die dingen?- in de krank te vijzen?

thx voor advies

Re: trapas demonteren

Geplaatst: 21 mar 2020, 15.39
door m-gineering
de trapas-crankverbinding zal wel een vierkante conus zijn. Je hoopt dat de schroef die je ziet een sierdop is, en dat daar achter een moer en draad voor een cranktrekker zit. Je zou dan de linkercup eruit kunnen schroeven (met as en crank) en de boel schoonmaken, smeren etc.

Maar je kan er niks meer aan bederven, dus je kunt eerst proberen of het lostikken van de borgring , het aandraaien van de cup (hamer en drevel of spijker) in de gaatjes) en het weer vastzetten van de borgring voor jou goed genoeg is

Re: trapas demonteren

Geplaatst: 21 mar 2020, 22.41
door velofilie
Het is een Duitse fiets met een Duitse trapas: een "Glockentretlager "
Hier kun je daar iets meer over vinden; heel goede site met veel info.
http://www.scheunenfun.de/glockenlager-vorkrieg.htm

Hopelijk is het Duits begrijpelijk.......

Groet, Wiel

Re: trapas demonteren

Geplaatst: 22 mar 2020, 08.24
door EdMondain
Zo te zien op deze site ook wel eens met industriële lagers geleverd.

Re: trapas demonteren

Geplaatst: 23 mar 2020, 17.51
door Denis waut
Beste,

dank voor jullie reacties ;
Wiel, jou advies van duitse site was perfect om inzicht te krijgen hoe zo'n as in elkaar steekt.
Borg en cupring hebben aan de 'gelaste' kant net voldoende speling om terug vast gezet te kunnen worden.
....die grote vijs aan de ander kant daarentegen : muurvast! zelfs met een manuele slagschroevendraaier ...; zelfs beide kanten om het mogelijk los te wrikken;
stevig wat olie in gespoten, en binnen een paar dagen nog 'ns proberen.

MVG
Denis