Oude tandem - merk en bouwjaar onbekend

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
CP5432
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mar 2020, 12.17

Oude tandem - merk en bouwjaar onbekend

Bericht door CP5432 »

Waarde forumleden,

Onlangs ben ik in het bezit gekomen van een m.i. fraaie oude tandem die lange tijd als decoratiestuk in een winkel heeft gehangen. De verkoper wist helaas geen merk of bouwjaar te vermelden. Alvorens met restauratiewerkzaamheden aan te vangen, zou ik graag meer over het merk en bouwjaar te weten willen komen.

De tandem staat op half-vergane Vredestein banden met de Engelse maataanduiding 26 x 2 x 1/3/4, Franse aanduiding 650x50C. In millimeters kom ik daarmee uit op een (zeldzame) 571 mm diameter x 54 mm breedte.

Het merk vind ik lastig in te schatten: een merkplaatje of iets dergelijks kan ik nergens ontdekken. Onder het achterste zadel staat in de framebuis wel een nummer ingeslagen: 1436. Qua onderdelen wordt ik niet meteen veel wijzer: achter vermeldt het remanker van de terugtrapremnaaf "Torpedo Schweinfurt". Aan de voorzijde is een Sturmey & Archer trommelremnaaf aanwezig. Alleen het achterste stuur, zadel en trappers zijn vermoedelijk nog origineel; op de achtertrappers staat "Herup" en het achterste zadel is van het merk Knoop. Ter hoogte van het balhoofd is door het patina heen nog "Brampton England" te lezen. Het plaatje op de koplamp vermeldt "Juncker", maar de lamphaak lijkt me verder niet specifiek voor een bepaald merk. De zwarte lak lijkt oorspronkelijk voorzien te zijn geweest van gele strepen (zo'n 2 mm dik) in rechthoekige vormen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mocht iemand ideeën hebben over de mogelijke herkomst van deze tandem, dan zijn mij die zeer welkom!

Alvast bedankt,

Constantijn
peterbakker
Berichten: 473
Lid geworden op: 8 mar 2018, 19.05

Re: Oude tandem - merk en bouwjaar onbekend

Bericht door peterbakker »

Hoi Constantijn . Op mijn Eysink renata tandem( is wel met hulpmotor dus zowiso anders) zitten Knoop zadels en Herup trappers. Misschien die richting zoeken ? Succes Peter
CP5432
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mar 2020, 12.17

Re: Oude tandem - merk en bouwjaar onbekend

Bericht door CP5432 »

Hoi Peter,

Dank voor de aanwijzing! Het zou inderdaad wel kunnen dat de tandem van Nederlandse makelij is.

Een bouwjaar zou dan echter wel helpen om er een merk aan te koppelen. Heden middag heb ik dus een poging gedaan om de achternaaf te dateren. Na handmatig met een staalborstel en wat remmenreiniger de nodige zwarte koek te verwijderen, verscheen al snel het logo van Fichtel & Sachs. Links daaronder zijn de cijfers "37" te lezen en rechts staat de letter "P". Gelet op de plaatsing ten opzichte van het logo moet het gaan om een Torpedonaaf geproduceerd tussen 1920 en 1957. De cijfers 37 staan dan voor het bouwjaar (1937) en de letter P voor de partij staal die voor de naaf is gebruikt.
http://www.scheunenfun.de/f&s_sachs-his ... avuren.htm

GNZW5532.JPG

Er even vanuitgaand dat de naaf inderdaad origineel is voor de tandem, zou het om een jaren '30 exemplaar gaan. Veel Nederlandse tandems uit die periode hebben echter ofwel (a) creatieve kruisframes waarbij alle stangen onder verschillende hoeken staan (geen evenwijdige buizen zoals bij mijn tandem), ofwel (b) een dubbele dunne buis die van de onderste balhoofdlug tot aan de achteras loopt. Mijn tandem heeft geen van beide!

Ik vond op internet een exemplaar dat veel overeenkomsten vertoont, maar helaas wordt daar geen merk vermeld:

https://bikestoremember.nl/product/tandem-op-kantoor/

Zou het misschien om een Empo kunnen gaan?

Groeten Constantijn
peterbakker
Berichten: 473
Lid geworden op: 8 mar 2018, 19.05

Re: Oude tandem - merk en bouwjaar onbekend

Bericht door peterbakker »

Dit is een jaren 30 Empo , is anders . Als je lid ben dan kan je per merk zoeken.on de documentatiebank . Wellicht zit daar een vergelijkbare bij . Als je een vermoedelijk goede heb dan.is wel handig om dat merk te googelen , dan komt er misschien een vergelijkbare foto . Succes Peter
Bijlagen
image-20-01-2020_15-50-50-01_copy_2064x1548.jpg
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Oude tandem - merk en bouwjaar onbekend

Bericht door fietser »

Wat de gebruikelijke typen tandemframes in de jaren 30 betreft vind je hier de nodige informatie:
http://rijwiel.net/tandems_n.htm
en als je daar een mail stuurt kun je ook meer over je eigen tandem te weten komen.

Groeten,
fietser
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Oude tandem - merk en bouwjaar onbekend

Bericht door rowejon »

Bijlagen
Gruno tandem.jpg
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Oude tandem - merk en bouwjaar onbekend

Bericht door fietser »

Lijkt er veel op, maar toch: ander kroonstuk, voorste ketting loopt aan de andere kant en volgens de Adek-catalogus van 1936 (in de documentatiebank op deze website) heeft Gruno-Adek toen een heel ander tandemmodel gemaakt. Ik denk dat op deze marktplaats-tandem ergens een Gruno-Adek-zadel of -stuur zit en dat de eigenaar daar het merk van afgeleid heeft.

Groeten,
fietser
CP5432
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mar 2020, 12.17

Re: Oude tandem - merk en bouwjaar onbekend

Bericht door CP5432 »

Inmiddels ben ik er redelijk uit!

Het framepatroon sluit het merk Empo niet volledig uit: ik kwam foto's van een origineel ogende tandem tegen die een vergelijkbaar framepatroon heeft en waarop het logo van Empo prijkt (bijlage). Op de details lettend, moest ik echter toch constateren dat ook dat exemplaar anders is dan mijn tandem.

Met - zeer deskundige - bijstand via rijwiel.net heb ik een betere match gevonden. Afgaand op het specifieke kroonstuk, de vorm van de achtervork en de wijze waarop deze onder het zadel aan het frame is bevestigd en het lettertype en de plaats van het framenummer, is zeer aannemelijk dat het om een Kestein (uit Rotterdam) gaat. Het framepatroon, de kettingen rechts en de vorm van het kettingscherm kloppen ook.

Een merkwaardigheid is nog wel de wielmaat. Inmiddels ben ik tot de ontdekking gekomen dat deze voor en achter verschillen. Niet alleen is de voorvelg een stuk smaller dan de achtervelg (dat geldt m.m. ook voor de voor- en achtervork), ook de diameters verschillen onderling. Achter blijkt de bandmaat 54-559, terwijl voor een 54-571 band aanwezig is.

De achternaaf lijkt in elk geval origineel voor de fiets. De SA-voornaaf is niet via ingeslagen cijfers te dateren, maar is gelet op de geklinknagelde helften, het sleufgaatje met de tekst "DRAIN ONLY" en de twee-spaken-per-gat constructie aan de niet-remzijde ook zeker niet gisteren in Taiwan gemaakt. Overigens is het niet de 110 mm Tandemvoornaaf van Sturmey&Archer, maar de 'gewone' 90 mm trommelremnaaf.

Groeten Constantijn
Bijlagen
Empo_tandem_detail_frame.JPG
Empo_tandem_detail_frame.JPG (250.08 KiB) 29503 keer bekeken
Empo_tandem_2.JPG
Empo_tandem_2.JPG (296.17 KiB) 29503 keer bekeken
IMG_7045.JPG
Gebruikersavatar
allardschaap
Berichten: 62
Lid geworden op: 17 sep 2012, 19.01
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Oude tandem - merk en bouwjaar onbekend

Bericht door allardschaap »

Hoi,

Empo Kestein lijkt op deze Locomotief te Adam rond 1936
Orgineel horen beider wielen denk ik voorzien te zijn van een trommelrem, afwijkende maat 26 inch hier en daar nog verkrijgbaar.
Frame ontwerp is later gebruikt in de lokomotief kruis 26" begin jaren 50

Bij de locomotief lopen voorste framebuizen niet parallel....
Bijlagen
IMG_0502.JPG
IMG_0500.JPG
Dirk Van Rompaey
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 dec 2020, 12.40

Re: Oude tandem - merk en bouwjaar onbekend

Bericht door Dirk Van Rompaey »

Beste,
Ik ben eveneens een zoektocht begonnen naar herkomst en merk van een tandem. De gelijkenis met de uwe viel me op, vandaar mijn reactie. Ik heb de fiets van mijn vader gekregen toen ik 12 was ( dat is ondertussen51 jaar geleden). Het was toen al "heel oud ijzer" Ik ging ermee de wereld verkennen maar het is gebleven bij het onveilig maken van de buurt. :D . Speciale kenmerken zijn de verschillende afmetingen van de wielen waarbij het achterwiel de door u genoemde maten heeft. Het voorwiel is niet origineel. Voor het achterwiel kon ik destijds banden vinden bij de plaatselijke fietsenmaker die altijd een paar setjes liggen had voor de fietsen van de postbodes, je weet wel met hun brievenmand boven het (dikkere en kleinere) voorwiel. Voorts vind ik nergens een aanduiding, ook niet op de remnaaf achteraan. Ik heb wél een balhoofdplaatje met de tekening van een stoomschip en de vermelding "déposé".
Ik hoop dat jou dit misschien vooruit helpt en dan verneem ik het wel.
Groetjes,
Dirk, Sint-Katelijne-Waver, Belgie
Bijlagen
thumbnail_IMG_2564.jpg
thumbnail_IMG_2570.jpg
thumbnail_IMG_2569.jpg
Plaats reactie