Pagina 1 van 1
Gazelle sport 1963
Geplaatst: 14 apr 2020, 09.34
door Floris91
Het resultaat ruim één jaar verspreid werk aan deze fiets waaraan een hoop moest gebeuren, zo was de de spiebaan van de originele trapas aan de rechterkant kapot ofwel uit vorm ( de spie zat verkeerd om ) en de Las van de de leppervelg achter was kapot. Deze fiets was in wezen schroot toen ik heb vond.
De leppervelg
Dit kettingwiel, de trapas en de linkerkrank is afkomstig van een gazelles sport met 28 inch wielen en framenummer 1789686 oftewel een relatief klein verschil van 1805741 met deze fiets. De Ketting had ook behoorlijk wat aandacht nodig om weer soepel te lopen ( deze is ook van de andere fiets gehaald )
Open versnellingskabel met geleidewieltjes.
De Sturmey Archer naaf is uit 1962 en is helemaal uit elkaar gehaald en opnieuw geolied en ingevet bij de lagers. Het wiel is opnieuw gevlochten in een oude velg van Schothorst.
nieuwe originele 26 inch Vredestein banden
Alle lagers van deze fiets zijn schoongemaakt en ingevet.
Eigenlijk ben ik nu wel toe aan een dergelijke Gazelle sport in mijn eigen maat

Als iemand nog wat heeft in maat 61-65 dan houd ik me graag aanbevolen.
Re: Gazelle sport 1963
Geplaatst: 14 apr 2020, 10.15
door maartenB
Mooi resultaat hoor! En altijd attractief die meerkleurige sportfietsen.
Komt er een kettingkast op? Die mis ik eigenlijk wel.
Re: Gazelle sport 1963
Geplaatst: 14 apr 2020, 10.41
door peterbakker
Mooie fiets Floris ! Ik heb er nog een paar staan , voor weinig . Wel bruin als hoofdkleur . Stuur maar een pb als je interesse heb . Groeten Peter
Re: Gazelle sport 1963
Geplaatst: 14 apr 2020, 11.17
door Floris91
Bedankt Maarten!
Ja ik wil er graag nog een kettingkast opzetten, toen ik hem vond zat er een kapotte plastic jaren 80 gazelle kettingkast op.
Ik heb er nog een paar nieuwe oude lakdoeken die erop kunnen. Het probleem is dat ik de bevestigingsbeugel mis die aan de voorkant binnenkant frame gemonteerd hoort te worden. Dus tot dusverre is dit er nog niet van gekomen.
Re: Gazelle sport 1963
Geplaatst: 14 apr 2020, 13.24
door fietshobbyist
Wij
Oude Fietsers zijn al eens kritisch op het materiaal van anderen - op dat van mij niet uitgezonderd.
Er ontbreekt nog een fietspomp en het reservesleuteltje hoort in de kast ... het best gelabeld.
En als het mijn fiets was, zou ik het ene beugeltje van de achterreflector, dat op een plaats zit waar het eigen en ook andermans oog snel op valt, afkrabben met een mesje en er wat conserveerolie op doen.
Bij deze nog een Gazelle, 1965, 63,5 cm met Sachs Torpedo Duomatic tweeversnellingsnaaf.
Deze stond in mijn woonplaats via MP te koop. Een kameraad, die vroeger een Gazelle met Duomatic had en daar lang geleden eens met nostalgie over sprak, werd door mij getipt, we zijn samen gaan kijken en ... hij kocht hem!
Het leek me dat het zadel wat ver naar achteren stond - strop achter de buis - maar als je er op zit, besef je waarom; ondanks het relatief hoge frame, heeft die een wat rare bouw en je zit tamelijk dicht op het stuur met je knieën.
Altijd mooi gevonden, zo een wit balhoofd.
Nu hem nog 'even' lid maken ... - voor één visitekaartje is vast een doel!
Re: Gazelle sport 1963
Geplaatst: 14 apr 2020, 14.31
door Floris91
Bedankt voor de tips Werner, Zolang ik de sleutels niet kwijtraak mogen ze best aan dezelfde ring blijven zitten. Komt goed
Wat bedoel je met de reflector met een mesje afkrabben?
Leuk om de originele fiets te zien! Zo een zou ik graag hebben maar nog liever met een SA-naaf.
Re: Gazelle sport 1963
Geplaatst: 14 apr 2020, 16.57
door fietshobbyist
Floris91 schreef: ↑14 apr 2020, 14.31
Wat bedoel je met de reflector met een mesje afkrabben?
De voorste van de twee klembeugels waarmee de reflector bevestigd is, is zo bruin ten opzichte van de achterste.
Met een krasmesje is de roest - als het dat is - wel af te krabben, zodat het onderlinge verschil niet zo groot is.
Een kleine, cosmetische ingreep.