Remnaaf, revisie of nieuw?

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Tjard1
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 nov 2019, 17.38

Remnaaf, revisie of nieuw?

Bericht door Tjard1 »

Allen,

Ik heb een 26 inch fongers uit 1965 gekocht, met hierin een F&S Torpedo naaf uit... drumroll... 1965. Ik merk tijdens het fietsen dat ik best een flinke slag moet maken om te remmen (Soms gaat het met een minder grote slag heb ik het idee) en als het dan remt... ehm... Ik heb beter meegemaakt zullen we maar zeggen...

Mijn vragen hieromtrent zijn:
- Is het normaal voor een dergelijk remsysteem dat je een flinke slag moet maken om te remmen?
- Kan dit afgesteld of opgelost worden op één of andere wijze?
- Hoe remt een torpedo naaf? Bijvoorbeeld vergeleken met een Shimano EC-B110?
- Valt het matige remmen af te stellen of op te lossen, zodat deze weer fatsoenlijk remt?
- Is reviseren een optie? En waar moet ik rekening mee houden?
- En wellicht een serieus domme vraag... maarre... Er is toch geen verschil in naven voor verschillende wiel diameters? Dus in dit geval van 26 naar 28 inch...?

Indien dit allemaal niet werkt... Wat kan ik dan het beste nemen als achterwiel? Ik heb nu een Shimano EC-B110 in een slechte velg, dus die is aan vervanging toe. Die remt als een malle (in a good way...) en gezien ik mijn kinderen op de fiets meeneem, is veiligheid en goed remmen wel best belangrijk. Ik zie nu bij wielen dat de 635 RN/Shimano vaak wordt aangeboden. Is dat een opvolger van de EC-B110? Of dezelfde maar anders genoemd? Ik kan er weinig over terugvinden...

Alvast dank voor de antwoorden en meedenken!!!

grt Tjard
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Remnaaf, revisie of nieuw?

Bericht door ReinvB »

Het is niet normaal dat je een grote slag moet maken, en een Torpedo naaf kun je goed een beurt geven. Omdat de naaf vanaf 1910 op de balangrijke punten ongewijzigd in productie is geweest,en er ook diverse kopien met identieke maatvoering zijn geweest, is altijd wel aan onderdelen te komen, Zolang de naafhuls nog goed is,kun je alles binnen in vervangen, bniet alleen door originele Sachs onderdelen maar ook door bijvoorbeeld Velosteel onderdelen, die van mindere kwaliteit zijn , maar wel gewoon bij de fietsenmaker te koop.
Ik ken de shimano EC-B110 niet, of in ieder geval niet bij naam, maar ik heb wel eens een Shimano terugtraprem gehad waarvan ikk de naam verder niet kende en dacht niet dat die beter remde dan een goede Torpedo.
Reviseren is een heel goede optie, en pas als je hem openmaakt weet je wat vervangen moet worden, en dan moet je zelf de keuze maken door welke onderdelen, nieuwe goedkope velosteel onderdelen of originele NOS sachs onderdelen. Het maakt verder niet uit of een naaf voor 26 of 28" is, er zijn wel verschillende naafhulsen voor verschillende aantallen spaken, maar de naafhuls zul je hoogstwaarschijnlijk nog kunnen gebruiken.

Ik vind zelf de shimanos vooral lelijk, en daarom heb ik in oudere fietsen liever een Torpedo(of eventueel een Favorit,Perry of een andere kloon)

groet , Rein
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Remnaaf, revisie of nieuw?

Bericht door fietshobbyist »

Tjard1 schreef: 15 apr 2020, 16.42 - Valt het matige remmen af te stellen of op te lossen, zodat deze weer fatsoenlijk remt?
Vroeger deed ik gewoon kogellagervet aan alles wat in de terugtrap-remnaaf zat.
Als puber kocht ik dat niet maar haalde ik dat gewoon bij de dichtstbijzijnde autogarage ...- vraag me niet meer waarom!
Hier staat nog altijd zo een potje waarvan ik het vet nooit gebruik maar waar af en toe het deksel afgaat om er éven aan te ruiken; het ruikt namelijk naar vooroorlogs wagensmeer ... althans, zo verbeeld ik mij.

Toen ik indertijd eens bij de fietsemaker kwam klagen dat ie zo slecht remde, zei hij: "Dan heb je waarschijnlijk teveel [gewoon] vet op de remmantel."

Tegenwoordig ga ik wat genuanceerder te werk, zeker bij een versnellingsnaaf.
Aan de remmantel - en aan de naafhuls, ter plekke, heb ik nu twee keer remmantel vet gedaan. Duur spul en maar 45 gram in het tubetje. (Kleine verpakkingen; een goede manier om ergens rijk mee te worden.) Maar, beide naven remmen nu heel strak en de tweede wel zodanig dat ik denk: iets tè. En dat ik er maar eens een keer wat meer van dat vet aan moet gaan doen - gaarne feed back, ervaringsdeskundige Oude Fietsers, alstublieft.
Om het even aanschouwelijk te maken - al heb ik er geen aandelen van:
Hanseline Remmantel Vet - Tube 45g kopen bij HBS; https : // hollandbikeshop . com
Hanseline remmantel vet HBS.jpg
Hanseline remmantel vet HBS.jpg (34.36 KiB) 6524 keer bekeken
Overigens, de terugtraprem-naaf van een zonet genoemde (PFG) 26x1 3/8 inch fiets, een Sachs Komet Super, bleek wel eenvoudiger van constructie en ik dacht ook dunner, dan de terugtraprem-naven die ik tot nu toe kende van 28x1.5 fietsen.
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 25 apr 2020, 09.21, 7 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Remnaaf, revisie of nieuw?

Bericht door Fotomaan »

Even je vragen op een rijtje:
1. Nee, het is niet normaal dat je een grote slag moet maken. Om het op te lossen moet je de naaf demonteren en het onderdeel wat in de remvoering zit schoonmaken en smeren. De werking berust er op dat de twee walsjes in hollingen aan de binnenkant van de remvoering gedrukt worden waardoor die gefixeerd wordt. Als dat niet gebeurd doordat de walsjes niet soepel naar buiten komen werkt de rem niet goed. Niet met vet maar met olie smeren. Ook de walsjes die in de trommel van de drijfkop zitten kan je beter niet vet maar met olie smeren omdat je anders het risico loopt dat de fiets 'door gaat trappen'.
2. Het kan niet afgesteld maar wel verholpen worden.
3. Het verschilt. De meeste remvoeringen zijn van koper/messing/brons. Er zijn ook stalen remvoeringen. Die remmen beter maar trekken ook veel meer sporen aan de binnenkant van het naafhuis. Het vet wat ik gebruik om de remvoering mee in te smeren is wit keramisch vet. Dat kan hoge temperaturen goed aan en het verbetert de remwerking aanzienlijk.
4. Nee, alleen het vet wat je gebruikt kan de remwerking verbeteren.
5. Reviseren gaat over het lagerwerk. Met name de kleine koon die op de as geschroefd zit wil nog wel eens aangeslagen zijn. De kogels die op die koon draaien zitten in de drijfkop achter een metalen ring met daarin een vilten ring die daar in geklemd is. Die kan er uit maar dat gaat alleen maar als je die metalen ring vervormt. Die kan je dus beter laten zitten. De andere kogels laten zich makkelijk uit de kooi drukken. Nieuwe kunnen er dan weer in. Aan de hevelkant zit een ring van het labyrint in de naaf geklemd. Door daar een schroevendraaier als hevel onder te zetten kan je die er uit drukken. Als je dat met een beetje beleid doet blijft die mooi heel en kan weer terug als de kogels in de kooi vervangen zijn.
6. Niet zo'n domme vraag. Er zijn geen ander naven voor andere diameters maar er bestaan bijvoorbeeld wel naven voor kinderfietsen maar ook bredere voor transportfietsen of voor hulpmotoren. De Torpedo van F&S is er dus wel in verschillende uitvoeringen maar die zijn erg zeldzaam of ongebruikelijk. Voor verschillende diameters zijn er wel tandwielen met meer of minder tanden.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Remnaaf, revisie of nieuw?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Wat je ook nog kunt checken, of er speling zit op het tandwiel. De remnaven uit die periode hebben tandwielen met drie nokken, die via een klemring op de drijfkop wordt gezet. Die nokken kunnen nog wel eens gaan slijten, waardoor het tandwiel een stukje heen en weer kan draaien. Daardoor wordt de slag om te remmen ook groter. Die tandwielen zijn voor een paar euro te koop, en algemeen verstandig om die zowiezo te vervangen (en als je dan toch bezig ben, gelijk een nieuwe ketting erom, die zijn vrijwel altijd aan vervanging toe).

Verder zou ik zowiezo geen moderne naaf erin zetten. Zeker niet de EC-B110, dat is een gevaarlijk slecht ontworpen naaf, en de reden waarom ik nu alleen nog maar met echte Torpedo remnaven werk (de EC-B110 zat in mijn vouwfiets, ben ik door over de kop gevlogen toen de remnaaf plotseling vast sloeg door een falende as). Daarnaast is de EC-B110 te smal, waardoor je ketting niet goed gaat uitlijnen, en daarom niet goed loopt. Remnaven van de kwaliteit van Fichtel Sachs Torpedo naven worden helaas niet meer gemaakt.

P.s. als je het binnenwerk smeert, zoals gezegd kogellagervet op de ronde kogels, remmantelvet en de rest olie. Maar niet te veel olie, zodat het door de naaf gaat lopen en mengen met de andere smeermiddelen. Dan is het een kwestie van goed afstellen. Als je de naaf samenbouwd, de as handvast aandraaien, en dan ongeveer een kwart tot halve slag los draaien. Voor je het wiel inbouwd zit er dan een beetje speling, dat je wegdrukt zodra je de wielmoeren aandraait als je het wiel inbouwd. Het kan zijn dat je hem nog wat na moet stellen, omdat de lagers toch te strak aangedraait zijn, of er nog te veel speling in zit. Dat kan zonder je wiel eruit te halen, als je 1 of liefst 2 torpedo sleutels hebt. Het is dus even leren omgaan met die naven, maar als je hem er eenmaal goed in hebt zitten, dan kan je jaren lang zonder enige zorgen rijden.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Remnaaf, revisie of nieuw?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Werner schreef: 15 apr 2020, 20.54 Maar, beide naven remmen nu heel strak en de eerste wel zodanig dat ik denk: iets tè. En dat ik er maar eens een keer wat meer van dat vet aan moet gaan doen - gaarne feed back, ervaringsdeskundige Oude Fietsers, alstublieft.
Wat bedoel je met te strak remmen, dat je naaf kreunt als je stopt? Is dat het geval, dan staat hij te droog, en moet er wat meer remmantelvet tussen de remmantel en naafhuls.
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Remnaaf, revisie of nieuw?

Bericht door fietshobbyist »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 16 apr 2020, 08.40 Wat bedoel je met te strak remmen, dat je naaf kreunt als je stopt? Is dat het geval, dan staat hij te droog, en moet er wat meer remmantelvet tussen de remmantel en naafhuls.
Dat ie met weinig kracht al heel krachtig remt, maar wel zonder bijgeluiden.
Tjard1
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 nov 2019, 17.38

Re: Remnaaf, revisie of nieuw?

Bericht door Tjard1 »

Wow! Weer fantastische adviezen!

Ik heb net nog even paar rondjes gereden en geremd... Bevindingen:
- Het betreft een kwartslag qua remmen
- Met veel kracht zetten kan ik het wiel blokkeren (indien ik op de trappers sta) Dus lijkt eigenlijk wél okay... die Shimano doet het wat dat betreft wat beter
- Ik heb wel gemerkt dat soms (kan er geen pijl op trekken onder welke remomstandigheden) er een 'geknak' te horen is als ik flink rem. Dan lijkt het of ik met een schokje net een slagje dieper rem... lastig om uit te leggen, maar meer zoals je normaliter zou hebben als je fiets doortrapt, maar dan dus bij het achteruit trappen. wat zou dat kunnen zijn?

Dat mantelvet of keramisch vet ga ik aanschaffen. En is dan een vetspuit essentieel? Zo ja, waar moet ik op letten?
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Remnaaf, revisie of nieuw?

Bericht door fietshobbyist »

Fotomaan schreef: 15 apr 2020, 23.53 '... wit keramisch vet ...'
Bedoel je daarmee hetzelfde als white grease?
Jeroen
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 aug 2012, 14.46

Re: Remnaaf, revisie of nieuw?

Bericht door Jeroen »

Beste Fietsliefhebbers, nu ik hier zie dat er hier wat vraagstukken over Torpedo naven worden behandeld.
ik vraag me al een tijdje af , of het binnenwerk van een Torpedo transport naaf afwijkt van de normale torpedo naaf….
De buitenmaten, (oa de maat tussen de flenzen is anders) zoals te zien is op de afbeeldingen, maar over de binnenmaten wordt niets vermeld.....Groeten Jeroen...
Bijlagen
IMG-20200416-WA0010.jpg
IMG-20200416-WA0011.jpg
Plaats reactie