Bakfiets restauratie

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: Bakfiets restauratie

Bericht door Enfield »

Nog een hele weg te gaan... na Corona moet ik hoe dan ook aan een geschikte trapas komen, en liefst ook cones voor de voorwielen. Wat bedoel je met je andere vraag? Bij jouw fiets zitten de cups met een lichte perspassing in het brackethuis.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Bakfiets restauratie

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Conussen voor de voorwielen heb ik misschien (als je maten kunt opgeven). Trapassen zijn vrijwel onvindbaar in de juiste maat. Als je beel geluk heeft, heeft Toon Mensinck de juiste maat. Zo niet, dan zijn er geen vervangende assen.
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Bakfiets restauratie

Bericht door rowejon »

Hi,
De trapas lijkt een Thompson & de cups van die soort zijn wel ingeperst.
Groeten
Jon
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Bakfiets restauratie

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 21 apr 2020, 22.47 Conussen voor de voorwielen heb ik misschien (als je maten kunt opgeven). Trapassen zijn vrijwel onvindbaar in de juiste maat. Als je beel geluk heeft, heeft Toon Mensinck de juiste maat. Zo niet, dan zijn er geen vervangende assen.
Als je een vervangende as gaat zoeken let hier op: https://www.transportfiets.net/2019/04/ ... et-letten/
De trapassen voor transport- en bakfietsen zijn op zich al zeldzaam. Maar omdat er zoveel verschillende maten zijn, kun je in een bak vol met trapassen speciaal voor transport- en bakfietsen vaak nog steeds niet de juiste maat vinden. Als je de verkeerde inbouwd (mits dat uberhaupt al lukt) kun je een kostbare trapas en je crankstel slopen. Deze trapassen beginnen zeer zeldzaam te worden, dus je moet er heel zuinig mee omgaan.
Bernhard90
Berichten: 55
Lid geworden op: 7 apr 2020, 09.34
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Bakfiets restauratie

Bericht door Bernhard90 »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 20 apr 2020, 10.54 En houdt rekening dat spaken voor 26" wielen niet makkelijk verkrijgbaar zijn (meestal spaak 10), dus wees er zuinig mee. Ze worden niet in die maat gemaakt, maar er is een leverancier die ze wel op maat maakt en levert: http://www.leertouwer.com/default.asp?i ... r=SP258-10 (let op dat het achterwiel weer andere maat spaken heeft).
Hoezo moeilijk te vinden :mrgreen:

Dit is maar 1 maat, voor de andere maat moet ik even dieper graven in de kelder.

AfbeeldingIMG_0912 by Bernhard I, on Flickr

Trapas gaat wel goed komen! Als ik maar weet of het pers is of niet. Juiste gereedschap heb ik voorhanden.
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: Bakfiets restauratie

Bericht door Enfield »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 21 apr 2020, 22.47 Conussen voor de voorwielen heb ik misschien (als je maten kunt opgeven). Trapassen zijn vrijwel onvindbaar in de juiste maat. Als je beel geluk heeft, heeft Toon Mensinck de juiste maat. Zo niet, dan zijn er geen vervangende assen.
Dag Jeroen, ik zal die conussen (vooral de buitenste, regelbare zijn ingelopen) voor de voorassen eens opmeten. Wat de trapas betreft vraag ik me af - indien ik geen vervangas zou vinden - of iemand ervaring heeft met de ombouw van de bracket naar een aslagering op rol- of kogellagers?

Ludo
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Bakfiets restauratie

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Bernhard90 schreef: 22 apr 2020, 12.45 Dit is maar 1 maat, voor de andere maat moet ik even dieper graven in de kelder.
Wel de juiste lengte/dikte?
Bernhard90
Berichten: 55
Lid geworden op: 7 apr 2020, 09.34
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Bakfiets restauratie

Bericht door Bernhard90 »

Lengte is van de trommelrem kant achter. Spaak is 10-224.
Voor de voorwielen en achterwiel aandrijfkant nog even naar op zoek. Heb vanmiddag snel vergeleken met originele spaak.
Laatst gewijzigd door Bernhard90 op 23 apr 2020, 17.33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Bakfiets restauratie

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Dat is een meevaller :)
Bernhard90
Berichten: 55
Lid geworden op: 7 apr 2020, 09.34
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Bakfiets restauratie

Bericht door Bernhard90 »

70x nippels inmiddels ook gevonden! :)
Plaats reactie