Bakfiets restauratie

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Bernhard90
Berichten: 55
Lid geworden op: 7 apr 2020, 09.34
Locatie: Wijk bij Duurstede

Bakfiets restauratie

Bericht door Bernhard90 »

In dit topic zal ik alles bijhouden omtrent mijn bakfiets restauratie.
Iemand een idee van het merk? Ik vermoed een Lely.

Zit al 12 jaar in de fietsenbranche. Thuis veel verschillende restauraties gedaan, maar dit word mijn eerste bakfiets!

Dus onderbouwde kritiek en opmerkingen zijn welkom!

Daarom een paar vragen:

- klopt het dat deze standaard geen freewheel heeft, maar een doortrapper is? Dus voor-of achterruit, trappers gaan altijd mee.

- indien de rem gebruikt wordt, wordt deze meteen vergrendeld. Om te ontgrendelen moet je knopje indrukken en dan kan men weer verder fietsen. Het lijkt mij origineel, maar ik zie ook veel bakfietsen met een remhendel met een grote knop zonder vergrendeling, graag wat info :)

- aan de achterrem lijkt mij gerommeld, zo lijkt de ankerplaat gelast en er mist een moertje bij de remhevel. Zijn er kenners die kunnen zeggen of dit zo hoort.

- Crankstel een keer vervangen? Zijn/waren er standaard tandwielverhoudingen voor bakfietsen zoals deze?

- welk merk/type zadel werd destijds gebruikt? Het lijkt mij een Lepper Primus?

Een paar foto's

Afbeeldingtransportfiets_064 by Bernhard I, on Flickr

AfbeeldingIMG_0850 by Bernhard I, on Flickr

AfbeeldingIMG_0852 by Bernhard I, on Flickr

AfbeeldingIMG_0854 by Bernhard I, on Flickr

AfbeeldingIMG_0856 by Bernhard I, on Flickr

AfbeeldingIMG_0858 by Bernhard I, on Flickr

AfbeeldingIMG_0860 by Bernhard I, on Flickr

AfbeeldingIMG_0861 by Bernhard I, on Flickr

AfbeeldingIMG_0865 by Bernhard I, on Flickr

AfbeeldingIMG_0864 by Bernhard I, on Flickr
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Bakfiets restauratie

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Bernhard90 schreef: 19 apr 2020, 18.32 - klopt het dat deze standaard geen freewheel heeft, maar een doortrapper is? Dus voor-of achterruit, trappers gaan altijd mee.
Dat klopt. Sinds de trommelrem algemeen ingevoerd werd op bakfietsen eind jaren '30 is dit de standaard. Daarvoor werden ook nog wel remnaven of gewoon naven met vast tandwiel (zonder rem, soms met bandrem maar soms ook helemaal zonder) gebruikt. Dit werkt ook erg prettig, want je moet nog wel eens achteruit. En het heeft het voordeel dat als je de bakfiets op de handrem zet, hij niet wegrolt.
- indien de rem gebruikt wordt, wordt deze meteen vergrendeld. Om te ontgrendelen moet je knopje indrukken en dan kan men weer verder fietsen. Het lijkt mij origineel, maar ik zie ook veel bakfietsen met een remhendel met een grote knop zonder vergrendeling, graag wat info :)
Dat zijn de verschillende opties. Ik vind de rem die je handmatig moet vergrendelen een stuk fijner. Ik gebruik de handrem vrij vaak in het verkeer, en hem direct los kunnen laten is wel zo prettig.
- aan de achterrem lijkt mij gerommeld, zo lijkt de ankerplaat gelast en er mist een moertje bij de remhevel. Zijn er kenners die kunnen zeggen of dit zo hoort.
Daar is zeker aan gerommeld. Hij zit grofweg zoals het hoort, maar er is een stuk aan gelast. Mogelijk ooit gebroken?
- Crankstel een keer vervangen? Zijn/waren er standaard tandwielverhoudingen voor bakfietsen zoals deze?
Er zijn verschillende transwielverhoudingen. Sommigen hadden dezelfde verhoudingen als standaard transportfietsen, bijvoorbeeld 44 voor, 20 achter. Maar ze werden ook gemaakt met kleinere kettingwielen voor, en grotere achter. Ik heb zelf 44 voor en 20 achter. Dat is stevig trappen om op gang te komen, of als je een helling op moet. Maar ik kan er wel lekker vaart mee maken.
- welk merk/type zadel werd destijds gebruikt? Het lijkt mij een Lepper Primus?
Er waren een hele reeks merken in die tijd, waaronder Lepper, Knoop, Erjeka, Hulshof. En elk merk had een hele reeks aan modellen met verschillende veren combinaties, maar vergelijkbaar van constructie (onderdelen zijn ook vaak uitwisselbaar). De Lepper Primus is een moderner zadel. Hij lijkt wel veel op bepaalde oude modellen van Lepper. Maar een belangrijk verschil is dat de oude zadels met twee stroppen, of een lange strop met twee bouten werden vastgezet. Hier zie je wat voorbeelden (toerfiets, transportfiets en bakfiets modellen): https://www.transportfiets.net/2020/03/ ... de-oorlog/

Bakfietsen werden vaker uitgerust met een zadel met hangveren, transportfietsen vaker zonder. De zadels met hangveren zijn erg comfortabel, maar je verliest energie op de pedalen. Zadels zonder hangveren zijn stijver, en voelen sportiever, omdat je meer energie de pedalen in stopt in plaats van het op en neer veren van je zadel.

P.s. het is gebruikelijk dat de bladveren met de krul naar voren zitten. Op je frame zitten ze andersom. Het zal niet veel uit maken in het gebruik, maar ze zijn waarschijnlijk ook een keer omgedraaid.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Bakfiets restauratie

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

P.s. het frame ziet er veelbelovend uit. Check ook de velgen aan de binnenkant, of ze nog redelijk zijn. Ze zijn vaak erg rot. Maar gezien de spatborden er nog op zitten, en die vaak als eerste weggeroest zijn, kan het nog meevallen. En houdt rekening dat spaken voor 26" wielen niet makkelijk verkrijgbaar zijn (meestal spaak 10), dus wees er zuinig mee. Ze worden niet in die maat gemaakt, maar er is een leverancier die ze wel op maat maakt en levert: http://www.leertouwer.com/default.asp?i ... r=SP258-10 (let op dat het achterwiel weer andere maat spaken heeft).

Maar je bent dus wel 150 euro kwijt mocht je alle spaken moeten vervangen. Dit geldt trouwens voor alles wat betreft bakfietsen. Het is allemaal erg duur, en originele onderdelen zijn zeldzaam en moeilijk te vinden, soms geheel onvindbaar. Dus doe erg voorzichtig als je hem uit elkaar haalt en hopelijk kun je zo veel mogelijk redden.
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: Bakfiets restauratie

Bericht door Enfield »

Succes! Lijkt heel erg (zelfde frame en vooras) op de puzzel die ik enkele weken geleden aanschafte (zie enkele foto's die Jeroen op "transportfiets.nl" heeft gepost.

Ludo
australman
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 jan 2013, 10.49
Locatie: provincie Groningen

Re: Bakfiets restauratie

Bericht door australman »

Hoi,

Ik heb nog een zgan Lepper Primus zadel liggen.Is wel een jonger exemplaar met een enkele,smalle zadelstrop.
Ooit aangeschaft voor een projekt,maar was hier voor toch iets te lomp.

Hans
DSC06162.JPG
Svenhaan
Berichten: 86
Lid geworden op: 2 mei 2016, 09.19

Re: Bakfiets restauratie

Bericht door Svenhaan »

Mooie bakfiets, lijkt sprekend op het frame van mijn bakfiets, dus misschien het zelfde merk?
Staan er nog serienummers op het frame of ergens op de lugs?

Ik heb de veren ook andersom erop zitten omdat anders de bak helemaal naar achter hangt (ouderdom en dan zakken de veren wat uit).

succes, lijkt mij een redelijk haalbaar projekt!

vr groeten Sven
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Bakfiets restauratie

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Svenhaan schreef: 20 apr 2020, 16.32 Ik heb de veren ook andersom erop zitten omdat anders de bak helemaal naar achter hangt (ouderdom en dan zakken de veren wat uit).
Ouderdom heeft geen effect daarop. Als de bak naar achteren hangt, zitten de veren te ver naar voren, of zijn de stroppen aan de voorkant niet genoeg aangedraaid. Staal blijft precies even stijf of het nu oud of nieuw is.
Bernhard90
Berichten: 55
Lid geworden op: 7 apr 2020, 09.34
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Bakfiets restauratie

Bericht door Bernhard90 »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 20 apr 2020, 10.54 P.s. het frame ziet er veelbelovend uit.

Maar je bent dus wel 150 euro kwijt mocht je alle spaken moeten vervangen. Dit geldt trouwens voor alles wat betreft bakfietsen. Het is allemaal erg duur, en originele onderdelen zijn zeldzaam en moeilijk te vinden, soms geheel onvindbaar. Dus doe erg voorzichtig als je hem uit elkaar haalt en hopelijk kun je zo veel mogelijk redden.
Bedankt voor alle info! Erg blij mee. De velgen voor zijn rot, dus dat wordt nieuwe wielen bouwen. Hopen dat alle spaken/nippels te redden zijn en niet afbreken.
Enfield schreef: 20 apr 2020, 12.06 Succes! Lijkt heel erg (zelfde frame en vooras) op de puzzel die ik enkele weken geleden aanschafte (zie enkele foto's die Jeroen op "transportfiets.nl" heeft gepost.

Ludo
Toevallig! Heb je een linkje naar jouw topic?
australman schreef: 20 apr 2020, 16.29 Hoi,
Ik heb nog een zgan Lepper Primus zadel liggen.
Bedankt voor het aanbod, maar ik ben inmiddels bezig met aanschaf ander zadel.
Svenhaan schreef: 20 apr 2020, 16.32 Mooie bakfiets, lijkt sprekend op het frame van mijn bakfiets, dus misschien het zelfde merk?
Staan er nog serienummers op het frame of ergens op de lugs?
vr groeten Sven
Heb ik nog niet gevonden! En eerlijk gezegd ook nog niet goed naar gezocht. Ik laat het frame stralen, in de epoxy zetten dan dan professioneel spuiten. Misschien kom ik tegen die tijd wat nummers tegen!
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: Bakfiets restauratie

Bericht door Enfield »

hierbij link naar transportfiets.nl
https://www.transportfiets.net/2020/04/ ... ent-438873
Bernhard90
Berichten: 55
Lid geworden op: 7 apr 2020, 09.34
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Bakfiets restauratie

Bericht door Bernhard90 »

Kan iemand zo zeggen of dit een trapas is die je erin moet persen?

Hoever ben je al met je project Ludo?
Plaats reactie