Lely Senior

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Plaats reactie
Chiel fietst
Berichten: 91
Lid geworden op: 19 sep 2013, 21.40

Lely Senior

Bericht door Chiel fietst »

pas geleden kocht ik een Lely Senior. Als herinnering aan een vakantie 40 jaar geleden en ook leuk voor de kinderen nu.
Er zijn echter wel een aantal dingen die er aan moeten gebeuren, zo heb ik geen rem en is er een balhoofdcup stuk. Ook zit er een terugtraprem in het voorwiel wat me ook niet kloppen lijkt. Een doortrapnaafje heb ik nog wel liggen en die ga ik er invlechten. De eerstgenoemde problemen zijn wat lastiger. Ik krijg namelijk het balhoofd niet open, het lijkt mij dat de bovenste twee bouten los moeten en er zit nog een moer in het spatbord. Die zijn nu los en ik zou denken dat nu de hele bovenkant er af moet kunnen. Er zit echter geen beweging in. Het lijkt ook niet echt verroest of zo. Doe ik iets verkeerd?
Ten tweede ben ik op zoek naar een complete rem, die zit onder het voetenbordje met bouten vast. ik kan aan deze wel een nieuwe hevel aan lassen maar een vervanger is gemakkelijker. Mocht iemand een complete Senior (met rem) willen verkopen ben ik ook geinteresseerd.

Foto1 dat ben ik, een jaar of 40 geleden, ik ben het nooit vergeten. (dit is niet de Lely die ik nu gekocht heb)
De andere foto's zijn van het balhoofd en de rem.

Alvast bedankt voor het meedenken!
DSC09882.JPG
DSC09878.JPG
DSC09876.JPG
DSC09875.JPG
DSC09872.JPG
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Lely Senior

Bericht door m-gineering »

Chiel fietst schreef: 22 apr 2020, 14.31 . Ik krijg namelijk het balhoofd niet open, het lijkt mij dat de bovenste twee bouten los moeten en er zit nog een moer in het spatbord. Die zijn nu los en ik zou denken dat nu de hele bovenkant er af moet kunnen. Er zit echter geen beweging in. Het lijkt ook niet echt verroest of zo. Doe ik iets verkeerd?

Ik zou het spatbord er af halen, wie weet zit er nog een verrassing (2e moer?) onder. Andere optie, waar draaien de twee bovenste bouten in? Dat zou een ingesoldeerde moer kunnen zijn, maar ev ook expanders die nog een mep moeten hebben
/Marten
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Lely Senior

Bericht door fietshobbyist »

Chiel fietst schreef: 22 apr 2020, 14.31 '... Ik krijg namelijk het balhoofd niet open ...'
Die horizontale buis zit zo te zien niet gesoldeerd in de twee lugs. Wat zo niet te zien is maar wel voor de hand liggend, is dat ze dat aan de onderkant ook niet zijn ofwel, dat wellicht die hele bovenkant er af zou moeten kunnen. Op welke manier precies, is dan nog de vraag.
Plaats reactie