Kettingwiel met schroefdraad demonteren
Geplaatst: 25 apr 2020, 16.04
Het kettingwiel en de borgring zijn op twee tegengestelde schroefdraden geschroefd.
Er is wel eerder over geschreven maar het leek me goed om dit onderwerp nog eens aanschouwelijk te maken met het meest essentiële
bij elkaar in beeld, aangezien dit toch wel een valstrik is! Als het gemonteerd zit, is het aan de buitenkant namelijk niet of bijna niet, te zien. Borgring rechtsom los.
Kettingwiel linksom los.
Het zijn twee verschillende schroefdraden, zowel qua richting als qua diameter.
- De drijfkop kan het best in een plaat worden gezet.
Hebt u die niet, dan kan de drijfkop worden geklemd in lood, een zacht metaal.
- Het kettingwiel kan - linksom - worden losgedraaid met een zogenoemde kettingzweep, waarmee je goed kracht kunt zetten op het kettingwiel - alleen zo genoemd vanwege zijn vorm; het ding heeft natuurlijk niet die functie.
Wel een zeer omslachtig gedoe om de complete naaf te moeten demonteren om een kettingwiel kunnen te verwijderen!! Ook al uit de tijd dat fietsemakers nog bang waren dat ze zonder werk zouden komen te zitten ...
-
Overigens, ik wil nooit weten in welke richting iets vast moet, ik wil altijd weten hoe iets LOS moet ...
Over de montage kan niettemin toch iets heel zinnigs worden gemeld: vóór het monteren even wat kopervet aan de schroefdraden.
-
(Voor de zoekmachine: geschroefd kettingwiel demonteren - en aangezien veel mensen een kettingwiel een tandwiel noemen: tandwiel met schroefdraad demonteren / geschroefd tandwiel demonteren.)
Er is wel eerder over geschreven maar het leek me goed om dit onderwerp nog eens aanschouwelijk te maken met het meest essentiële
bij elkaar in beeld, aangezien dit toch wel een valstrik is! Als het gemonteerd zit, is het aan de buitenkant namelijk niet of bijna niet, te zien. Borgring rechtsom los.
Kettingwiel linksom los.
Het zijn twee verschillende schroefdraden, zowel qua richting als qua diameter.
- De drijfkop kan het best in een plaat worden gezet.
Hebt u die niet, dan kan de drijfkop worden geklemd in lood, een zacht metaal.
- Het kettingwiel kan - linksom - worden losgedraaid met een zogenoemde kettingzweep, waarmee je goed kracht kunt zetten op het kettingwiel - alleen zo genoemd vanwege zijn vorm; het ding heeft natuurlijk niet die functie.
Wel een zeer omslachtig gedoe om de complete naaf te moeten demonteren om een kettingwiel kunnen te verwijderen!! Ook al uit de tijd dat fietsemakers nog bang waren dat ze zonder werk zouden komen te zitten ...
-
Overigens, ik wil nooit weten in welke richting iets vast moet, ik wil altijd weten hoe iets LOS moet ...
Over de montage kan niettemin toch iets heel zinnigs worden gemeld: vóór het monteren even wat kopervet aan de schroefdraden.
-
(Voor de zoekmachine: geschroefd kettingwiel demonteren - en aangezien veel mensen een kettingwiel een tandwiel noemen: tandwiel met schroefdraad demonteren / geschroefd tandwiel demonteren.)