Even voorstellen

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Ekor 63
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2012, 19.54

Even voorstellen

Bericht door Ekor 63 »

Hallo iedereen,

Mijn naam is Elise en ik woon in Culemborg.
Sinds vorige week ben ik de trotse eigenaar van een Gazelle deelfiets. Minimaal 40 jaar oud. Framenr. 2473232.

Ik kwam de fiets tegen tijdens het lopen van mijn dagelijkse postrondje. De eigenaar van de fiets stond hem net buiten in de voortuin te fotograferen toen ik met de post langskwam. Eigenlijk was ik meteen verliefd op de fiets. Hij ziet er nog prima uit. Hij heeft jaren op de vliering gelegen en was alleen maar stoffig geworden.
De eigenaar vertelde mij dat de fiets vroeger werd gebruikt voor op de motorjacht. In twee delen is hij gemakkelijk op te bergen in een kleine ruimte.

Ik heb nog twee dagen lopen denken wat ik eigenlijk met zo'n oude fiets moet. Veel op internet zitten zoeken en kijken en toen besloten de fiets te kopen. Hij was nog te koop. Hij moest nog op marktplaats gezet worden.
Nu heb ik dus een oude fiets en wil hem gaan opknappen. Ik hoop veel op deze site aan tips en trucs te kunnen vinden.

Met vriendelijk groet,
Elise
IMG_2746.jpg
IMG_2746.jpg (73.52 KiB) 4451 keer bekeken
Bijlagen
IMG_2756.jpg
IMG_2756.jpg (37.79 KiB) 4451 keer bekeken
TheodK
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Even voorstellen

Bericht door TheodK »

dag Elise

Leuk dat je met deze fiets op het forum komt. En ook leuk om te horen hoe je er aan gekomen bent. Ik heb zelf ook een liefhebber van oude nederlandse vouwfietsen en ik heb ook zo'n Gazelle mini D in mijn verzameling, een rode. Jouw fiets is uit 1969, het eerste jaar dat Gazelle deze fiets verkocht. Ik vind het een van de mooiste vouwfietsen. Heel bijzonder door de manier waarop hij deelbaar is.
De vereniging de Oude Fiets heeft een themanummer over oude nederlandse vouwfietsen uitgegeven. Je krijgt het als je lid wordt van de vereniging , je kan het echter ook los bestellen. Daar staat deze mini D ook in.
Zo te zien op de foto's is hij nog behoorlijk origineel. Zat dat mandje er ook op? waarschijnlijk kon je dat er bij kopen in die tijd.
staat er op het zadel achterop ook Gazelle? dan is het zadel ook origineel.
waarschijnlijk hoef je er niet veel aan te doen.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Ekor 63
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2012, 19.54

Re: Even voorstellen

Bericht door Ekor 63 »

Theo,

Leuk dat ik nu weet dat de fiets uit 1969 komt. Dat wilde graag weten.
Het themanummer over oude nederlandse vouwfietsen heb ik besteld. Ik wil er graag meer over weten.

Het mandje zat erop toen ik de fiets kocht. Het ziet eruit als een universeel mandje. Hij zou ook op een jaren zestig bagagedrager geklemd kunnen worden. (Achter de smalle spijltjes steken en aanschuiven.)

De achterzijde van het zadel is beschadigd. Ik kan wel zien dat er een merkje heeft gezeten. Zelf heb ik op de vliering al jaren een ongebruikt Lepper zadel liggen. Die ziet er verder identiek uit als dit oude zadel op de fiets. Dus die zou ik kunnen gebruiken als de fiets is opgeknapt.

Groetjes Elise
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Even voorstellen

Bericht door arjank »

welkom elise! leuke fiets heb je gekocht. lijkt me nog in prima staat. dat roept de vraag op wat je wilt opknappen? dan maar een tegeltjes-wijsheid van 'de oude fiets': bezint eer gij begint en laat de verfpot dicht'. maw houd de fiets (zo) origineel (mogelijk), alleen dan behoudt ie zijn (verzamelaars)waarde.
vragen over conserveren enzo kun je hier, op dit forum, kwijt.
veel plezier met je gazelle!

mvg, arjan kloosterman
Plaats reactie