Gazelle transport 1954 restauratie
Re: Gazelle transport project
Erg mooi exemplaar, mooi hoor!
Ik spaak alle wielen eigenlijk over van mijn transportfietsen met spaak 12 of 11 (mijn 26inch gazelle zelfs met spaak 10). Maar ik ben zo een gek die gerust 100 kilo voorop legt en dan wil ik niet op een klinkerweg door 70 jaar oude spaken zakken XD. Binnen een paar weken zijn nieuwe spaken mooi verweerd.
Ga je er af en toe op fietsen zou ik lekker deze spaken laten zitten.
Ik spaak alle wielen eigenlijk over van mijn transportfietsen met spaak 12 of 11 (mijn 26inch gazelle zelfs met spaak 10). Maar ik ben zo een gek die gerust 100 kilo voorop legt en dan wil ik niet op een klinkerweg door 70 jaar oude spaken zakken XD. Binnen een paar weken zijn nieuwe spaken mooi verweerd.
Ga je er af en toe op fietsen zou ik lekker deze spaken laten zitten.
Re: Gazelle transport project
Mooie fiets inderdaad.
Ik heb pas een achterwiel wat door een vorige eigenaar opnieuw gespaakt was overgespaakt met bruin verroeste spaken omdat dat beter bij de fiets past. Ik ben niet alleen ook zo’n gek die met veel gewicht rond fietst maar ook nog alle oude spaken los schroeft en ze vervolgens hergebruik.
Mijn ervaring is dat als oude spaken tijdens het richten van het wiel heel blijven ze nog heel veel gewicht kunnen torsen.
Ik heb pas een achterwiel wat door een vorige eigenaar opnieuw gespaakt was overgespaakt met bruin verroeste spaken omdat dat beter bij de fiets past. Ik ben niet alleen ook zo’n gek die met veel gewicht rond fietst maar ook nog alle oude spaken los schroeft en ze vervolgens hergebruik.
Mijn ervaring is dat als oude spaken tijdens het richten van het wiel heel blijven ze nog heel veel gewicht kunnen torsen.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1755
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Gazelle transport project
Je ziet het meestal bij de nippels of de spaken nog goed zijn. Daar roesten ze het sterkst. Als de spaken daar niet ingesnoerd zijn door roest, dan zijn ze nog prima.
P.s. mijn dagelijkse transportfiets heeft gewoon spaak 13 voor en achter en ik heb ze nooit vervangen. In mijn voorwiel in de 8 jaar dat ik er op rij nooit een spaak gebroken, en in mijn achterwiel een keer eentje, maar die stonden niet goed op spanning. Ik vervoer er geen 100kg op, maar wel tot 60kg, zoals de weekelijkse boodschappen.
P.s. mijn dagelijkse transportfiets heeft gewoon spaak 13 voor en achter en ik heb ze nooit vervangen. In mijn voorwiel in de 8 jaar dat ik er op rij nooit een spaak gebroken, en in mijn achterwiel een keer eentje, maar die stonden niet goed op spanning. Ik vervoer er geen 100kg op, maar wel tot 60kg, zoals de weekelijkse boodschappen.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 7 apr 2020, 09.34
- Locatie: Wijk bij Duurstede
Re: Gazelle transport project
Bedankt voor alle reacties. Mijn vraag was meer of het bij jullie gebruikelijk is om bij opknappen de wielen weer te vlechten met nieuw spul
Spaken en nippels zijn draaibaar (maar roestig) op deze fiets, vandaar mijn vraag of het mooier is om nieuwe spaken erin te zetten (of zou dat de fiets "verpesten"?)
Was spaak 12 altijd de standaard op transportfietsen? Of zit er verschil in bouwjaar/merk?
Zoals hierboven, spaak 13 kwam dus ook voor op transportfietsen?
Spaken en nippels zijn draaibaar (maar roestig) op deze fiets, vandaar mijn vraag of het mooier is om nieuwe spaken erin te zetten (of zou dat de fiets "verpesten"?)
Was spaak 12 altijd de standaard op transportfietsen? Of zit er verschil in bouwjaar/merk?
Zoals hierboven, spaak 13 kwam dus ook voor op transportfietsen?
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1755
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Gazelle transport project
Spaak 13 komt veel voor. Al mijn transportfietsen van jaren '20 t/m eind jaren '60 hebben spaak 13. Vaak werden gewoon standaard Torpedo remnaven in het achterwiel gebruikt, en daar past maximaal spaak 13 in. Er zijn Torpedo naven met grotere gaten, waar spaak 12 in past, maar die kom ik wat minder vaak tegen. Transportfietsen met 26" wielen zullen in het algemeen dikkere spaken hebben gehad.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 7 apr 2020, 09.34
- Locatie: Wijk bij Duurstede
Re: Gazelle transport project
Bruikbare info! Bedankt. Fiets ligt momenteel bijna uit elkaar Alles ging zonder slag of stoot los (tot nu toe)
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 7 apr 2020, 09.34
- Locatie: Wijk bij Duurstede
Re: Gazelle transport project
So far so good
IMG_1213 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1215 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1219 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1220 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1224 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1225 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1227 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1230 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1231 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1232 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1234 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1236 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1240 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1241 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1213 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1215 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1219 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1220 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1224 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1225 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1227 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1230 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1231 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1232 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1234 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1236 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1240 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1241 by Bernhard I, on Flickr
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 7 apr 2020, 09.34
- Locatie: Wijk bij Duurstede
Re: Gazelle transport 1954 restauratie
Toch besloten om mijn wielen opnieuw te vlechten met nieuw spul.
De vraag: Rvs spaak/nippel of staal...?
De vraag: Rvs spaak/nippel of staal...?
-
- Berichten: 640
- Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
- Locatie: Salland
Re: Gazelle transport 1954 restauratie
Rss spaak; een roestige stalen spaak.Bernhard90 schreef: ↑23 mei 2020, 07.32 Toch besloten om mijn wielen opnieuw te vlechten met nieuw spul.
De vraag: Rvs spaak/nippel of staal...?
Rvs in zo een oude transportfiets lijkt me geen goed idee! Recent was ik met een wiel begonnen voor die hoge Juncker toen ik opeens besefte, dat me geen verzinkte maar RVS spaken waren geleverd. Dat hoort natuurlijk niet in een fiets van 1957 en evenmin in zo een oude transportfiets, lijkt me.
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 7 apr 2020, 09.34
- Locatie: Wijk bij Duurstede
Re: Gazelle transport 1954 restauratie
Je hebt gelijk ook.. verzinkt it is