Gazelle transport 1954 restauratie
Re: Gazelle transport 1954 restauratie
Beste, mooi project...wellicht nog een tip, wat betreft uitdrijven van de spie, de draadzijde van de spie kan je beter aan de buitenklauw van de bankschroef plaatsen, de buitenklauw is degene die zich verplaats...tevens het geheel in het midden van de klauwen oppakken, de fiets dus horizontaal plaatsen (dit klusje kan je het beste even met 2 personen uitvoeren) dit voorkomt scheeftrekken van de klauwen (dit scheeftrekken, is nu ook zichtbaar op de foto) …..groeten, Jeroen....
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1755
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Gazelle transport 1954 restauratie
En daarnaast zorgen RVS spaken dat je velgen sneller gaan roesten. Nooit RVS met gewoon staal combineren.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 7 apr 2020, 09.34
- Locatie: Wijk bij Duurstede
Re: Gazelle transport 1954 restauratie
De spietjes gingen er zo goed uit na wat gepast geweld, maar ik snap wat je bedoelt.
Fiets horizontaal plaatsen gaat niet ivm de ruimte.
Heb ik uiteindelijk ook zo gedaan.
Trapas eruit gekregen en met de losse crank/spie/trapas nog een keer geprobeerd op jouw manier en dat ging inderdaad goed.
Fiets horizontaal plaatsen gaat niet ivm de ruimte.
Heb ik uiteindelijk ook zo gedaan.
Trapas eruit gekregen en met de losse crank/spie/trapas nog een keer geprobeerd op jouw manier en dat ging inderdaad goed.
-
- Berichten: 640
- Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
- Locatie: Salland
Re: Gazelle transport 1954 restauratie
Bij het uitdrijven, met een los bankschroefje, draai ik de moer op het uiteinde van de spie, zover, dat de schroefdraad net onder de moer blijft; dat beschermt de schroefdraad van de spie. Let wel, een spie uitdrijven, dat doe ik vlak boven de grond, want op het moment dat de spie losschiet, is ook de klemkracht weg en kan de bankschroef uit je handen vallen ...
Re: Gazelle transport 1954 restauratie
Het is mij overkomen dat ik om de spie uit te drijven het frame ‘kaal gesleuteld’ had. Ik heb toen de kranck met het frame horizontaal en een overgebleven oude kranck over de spie heen in een zeer zware bankschroef klem gezet. De spie zat zo vast dat het moertje wat in de eerste instantie nog dienst deed als schroefdraadbeschermer al niet meer te gebruiken was.
De spie zat in het midden van de bankschroef met het stukje met de schroefdraad loodrecht op de klauw.
Ik kon met mijn negentig kilo en alles wat ik had de bankschroef op spanning zetten. De bankschroef gaf geen krimp maar de spie kwam niet los.
Ten einde raad heb ik toen een steenbeitel tegen de holling aan de buitenkant van de bewegende klauw gezet en daar met een vuistje van vijf kilo een dreun van wat heb ik mij jou daar op los gelaten. Toen ik mij verslagen omdraaide om mijn frustraties ergens anders op af te reageren hoorde ik achter mijn rug een keiharde knal omdat de spie uiteindelijk toch besloot om van zijn plaats te komen.
De spie en de moer was ik kwijt maar de kranck en de trapas waren gered
De spie zat in het midden van de bankschroef met het stukje met de schroefdraad loodrecht op de klauw.
Ik kon met mijn negentig kilo en alles wat ik had de bankschroef op spanning zetten. De bankschroef gaf geen krimp maar de spie kwam niet los.
Ten einde raad heb ik toen een steenbeitel tegen de holling aan de buitenkant van de bewegende klauw gezet en daar met een vuistje van vijf kilo een dreun van wat heb ik mij jou daar op los gelaten. Toen ik mij verslagen omdraaide om mijn frustraties ergens anders op af te reageren hoorde ik achter mijn rug een keiharde knal omdat de spie uiteindelijk toch besloot om van zijn plaats te komen.
De spie en de moer was ik kwijt maar de kranck en de trapas waren gered
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 7 apr 2020, 09.34
- Locatie: Wijk bij Duurstede
Re: Gazelle transport 1954 restauratie
Dat was ook mijn methode. Echter had dat geen zin meer toen de moer de complete spie/schroefdraad samendrukte en het een glad geperst geheel werd
Dingen kunnen goed vast zitten ja!
Heb gelukkig de linker crank los kunnen halen en de trapas incl Rechter crank in ultrasoon badje gelegd om ook het interne vuil zo goed mogelijk te verwijderen. Daarna weer een 2e poging in de bankschroef (dus niet zoals op mijn eerste foto) met losse crank en trapas en toen kwam die met een mooie knal los! De dop schoot 3 meter ver
-
- Berichten: 640
- Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
- Locatie: Salland
Re: Gazelle transport 1954 restauratie
Oorspronkelijk bedoeld om sieraden mee te reinigen? Ik heb het ooit gezien op een rommelmarkt maar kan me er geen precieze voorstelling meer van maken.
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 7 apr 2020, 09.34
- Locatie: Wijk bij Duurstede
Re: Gazelle transport 1954 restauratie
Heb op de vorige pagina een foto gepost van de ultrasoon in werking. Wordt veel gebruikt voor restauraties (auto's/motoren etc).
Is een badje gevuld met water en tickopur33. D.m.v een frequentie wordt al het vuil en vettigheid verwijderd van de onderdelen. Dus ook alle plekjes/schroefdraad waar je met een doekje niet bij kan. Ik gebruik het bij al mijn projecten auto's/fietsen Kan niet meer zonder!
Zie hier het resultaat:
IMG_1232 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1240 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1241 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1250 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1252 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1274 by Bernhard I, on Flickr
Is een badje gevuld met water en tickopur33. D.m.v een frequentie wordt al het vuil en vettigheid verwijderd van de onderdelen. Dus ook alle plekjes/schroefdraad waar je met een doekje niet bij kan. Ik gebruik het bij al mijn projecten auto's/fietsen Kan niet meer zonder!
Zie hier het resultaat:
IMG_1232 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1240 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1241 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1250 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1252 by Bernhard I, on Flickr
IMG_1274 by Bernhard I, on Flickr
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1755
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Gazelle transport 1954 restauratie
Ik zou die ketting wel even controleren met de ketting checker. Vrijwel altijd zijn die veel te ver versleten. Zonder gesloten kettingkast moet je die minstens eens in het jaar vervangen bij regelmatig gebruik.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
- Berichten: 640
- Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
- Locatie: Salland
Re: Gazelle transport 1954 restauratie
Zo, je was al vroeg op vandaag ...
Ah ja, ik had het plaatje wel gezien maar het ontbrak aan een begeleidend schrijven, zoals je nu wel hebt gedaan.
Zo een roestige ketting komt zo uit de ultrasoon?-? Verbluffend!