Gazelle transport 1954 restauratie

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Bernhard90
Berichten: 55
Lid geworden op: 7 apr 2020, 09.34
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Gazelle transport 1954 restauratie

Bericht door Bernhard90 »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 25 mei 2020, 08.32 Ik zou die ketting wel even controleren met de ketting checker. Vrijwel altijd zijn die veel te ver versleten. Zonder gesloten kettingkast moet je die minstens eens in het jaar vervangen bij regelmatig gebruik.
Uiteraard al gedaan, anders had ik niet de moeite genomen om hem schoon te maken. Deze kan nog wel even mee :) De gehele fiets is in zeer goede staat. Als de eerste banden er nog op zitten is meestal de ervaring dat de rest van de aandrijving/fiets ook nog in zeer goede staat is. Zo ook, tandwielen, kogellagers, conussen etc.

Werner schreef: 25 mei 2020, 08.58
Bernhard90 schreef: 25 mei 2020, 00.51 '... de ultrasoon in werking ...'
Zo, je was al vroeg op vandaag ...
Ah ja, ik had het plaatje wel gezien maar het ontbrak aan een begeleidend schrijven, zoals je nu wel hebt gedaan.
Zo een roestige ketting komt zo uit de ultrasoon?-? Verbluffend!
Jazeker verbluffend haha! Deze moest er wel 3x in hoor! 3x een kwartier op de juiste temperatuur. Alle moertjes/balhoofd en klein materiaal is er ook in gegaan. Daarna goed afspoelen met water (anders heb je kans op verkleuring) en daarna goed droog blazen met de compressor.
Bernhard90
Berichten: 55
Lid geworden op: 7 apr 2020, 09.34
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Gazelle transport 1954 restauratie

Bericht door Bernhard90 »

Spaken 294 en 300 zijn inmiddels besteld. Geen RVS!

Gisteren dus ook mijn naven gereviseerd. Mooi om te zien dat je alleen met poetswerk zo'n achternaaf weer als nieuw krijgt. Sommige onderdelen hebben een jaartal ingeslagen dus je kunt zien of iets vervangen is. Alles is uit 1954 :)

Toch altijd mooi om te zien als je zo'n oude naaf openhaalt, en ziet hoe beperkt de slijtage is. Een kant is heel licht ingelopen, maar de andere kant is na wat poetswerk gewoon nog nieuw.

In het voorwiel waren nieuwe koggellagers en vet voldoende om deze Gazelle naaf ook weer 100 jaar mee te laten gaan! Heb helaas geen "before' foto van de voornaaf, maar die was er behoorlijk slecht aan toe.. Leek wel cement wat er op zat :mrgreen:

AfbeeldingIMG_1305 by Bernhard I, on Flickr

AfbeeldingIMG_1304 by Bernhard I, on Flickr

AfbeeldingIMG_1306 by Bernhard I, on Flickr

AfbeeldingIMG_1308 by Bernhard I, on Flickr

AfbeeldingIMG_1311 by Bernhard I, on Flickr

AfbeeldingIMG_1312 by Bernhard I, on Flickr

AfbeeldingIMG_1318 by Bernhard I, on Flickr

AfbeeldingIMG_1320 by Bernhard I, on Flickr

AfbeeldingIMG_1322 by Bernhard I, on Flickr

AfbeeldingIMG_1323 by Bernhard I, on Flickr

AfbeeldingIMG_1324 by Bernhard I, on Flickr

AfbeeldingIMG_1327 by Bernhard I, on Flickr

Afbeelding1E1B3A1C-15A5-4F12-9211-19E7F947A5F4 by Bernhard I, on Flickr
Laatst gewijzigd door Bernhard90 op 8 jun 2020, 22.56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Gazelle transport 1954 restauratie

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Al die smurrie kunnen de naven soms erg goed bewaren. Behalve de remhevels, die zijn er meestal een stuk slechter aan toe. Leuk die Gazelle banden!
Bernhard90
Berichten: 55
Lid geworden op: 7 apr 2020, 09.34
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Gazelle transport 1954 restauratie

Bericht door Bernhard90 »

Ja inderdaad. Hoe vettiger de fiets hoe minder kans op roest. De remhevel is redelijk voor zijn doen. Nog lang niet zo slecht dat ik denk aan vervangen. Was een leuke verrassing om de originele binnenbanden te zien!

Vanavond (27/05) weer rustig verder gegaan. Voorvork/balhoofd gemonteerd met nieuwe kogels. En mijn voorwiel gespaakt. 1 over 4 gekruist (niet gevlochten). Zoals ook origineel. Enige waar ik nog mee zit is het feit dat ik geen nieuwe nippelplaatjes heb. Kan ze niet vinden in G13. Onze leverancier heeft ze ook niet meer (en die hebben ongeveer alles..Kruitbosch). Dan maar zonder doen...? Sta ook niet te springen om die oude te gebruiken.

AfbeeldingIMG_1344 by Bernhard I, on Flickr

AfbeeldingIMG_1345 by Bernhard I, on Flickr

AfbeeldingIMG_1346 by Bernhard I, on Flickr

AfbeeldingIMG_1348 by Bernhard I, on Flickr

AfbeeldingIMG_1349 by Bernhard I, on Flickr

AfbeeldingIMG_1350 by Bernhard I, on Flickr

AfbeeldingIMG_1351 by Bernhard I, on Flickr

AfbeeldingIMG_1357 by Bernhard I, on Flickr

AfbeeldingIMG_1358 by Bernhard I, on Flickr

AfbeeldingIMG_1359 by Bernhard I, on Flickr

AfbeeldingIMG_1360 by Bernhard I, on Flickr
Bernhard90
Berichten: 55
Lid geworden op: 7 apr 2020, 09.34
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Gazelle transport 1954 restauratie

Bericht door Bernhard90 »

Is er hier ook vraag naar Vredestein transport banden? Heb voor mijzelf 47-622 besteld bij Rutteman.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gazelle transport 1954 restauratie

Bericht door Fotomaan »

Ik zie te laat dat het voorwiel al gespaakt is maar ik heb wel eens revetjes gebruikt als nippelplaatjes in een versterkte/gedopte velg.
Ik weet het niet maar ben er altijd van uit gegaan dat de nippelplaatjes die vroeger gebruikt werden ook plat waren en hun vorm kregen door het spaken.
Die van mij wel in’t ieder geval ;)
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Bernhard90
Berichten: 55
Lid geworden op: 7 apr 2020, 09.34
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Gazelle transport 1954 restauratie

Bericht door Bernhard90 »

Heb het wiel nog niet opgespannen hoor! Als ik nippelplaatjes/revetten vind zet ik die er alsnog in.

Die uit mijn wiel waren denk ik té dik om zo netjes gevormd te worden. Maar zeker weten doe ik dit niet.
Ga ook wel op zoek naar platte nippelplaatjes om te kijken of dat werkt. Deze dus: https://webshop.vlechtservice.nl/websho ... ellen-13g/

Ik ga deze bestellen en laat weten of dit heeft gewerkt :) Iemand hier ervaring mee? Honderden wielen gevlochten maar nog nooit rondellen/revetten gebruikt.. :lol:
Laatst gewijzigd door Bernhard90 op 29 mei 2020, 21.17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gazelle transport 1954 restauratie

Bericht door Fotomaan »

Het zou zo maar kunnen dat ze dat zijn :P
Ben heel benieuwd!
Dit noemen ze ook rondellen en die zijn inderdaad voorgevormd

https://webshop.vlechtservice.nl/websho ... ellen-14g/
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Bernhard90
Berichten: 55
Lid geworden op: 7 apr 2020, 09.34
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Gazelle transport 1954 restauratie

Bericht door Bernhard90 »

Zie mijn reactie van 26-05 10:00. Die had ik inderdaad gevonden maar is niet voor 13. Ik ga ze wel aanschaffen, want na wat research zou de binnendiameter groot genoeg moeten zijn voor nippel 13.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Gazelle transport 1954 restauratie

Bericht door m-gineering »

Bernhard90 schreef: 28 mei 2020, 00.08Enige waar ik nog mee zit is het feit dat ik geen nieuwe nippelplaatjes heb. Kan ze niet vinden in G13. Onze leverancier heeft ze ook niet meer (en die hebben ongeveer alles..Kruitbosch).
Juncker en Hartje hebben wel g13 spaakplaten van Bofix. Bij Hartje zijn ze het goedkoopst
/Marten
Plaats reactie