Een Fongers Safety?

Voor alle off-topic zaken.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Een Fongers Safety?

Bericht door JasperA »

Is 1892 dan ook het jaar dat Fongers zelf safety’s ging fabriceren?

Wanneer je de prijscourant uit 1895 leest krijg je namelijk een beetje het gevoel (ik tenminste) alsof ze er toen pas net mee begonnen waren (ze kregen toen blijkbaar vragen over de lagere prijs ten opzichte van de duurdere Engelse safety’s, wat mogelijk werd gemaakt door eigen agentschappen en het hierdoor direct aan de klant te kunnen leveren; -cutting out the middle man-).
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Een Fongers Safety?

Bericht door Maarten Waarlé »

Jasper, In de ANWB kampioen van 1895 staat een verslag over de Stanley show in Nederland.
Naast vele Engelse merken ook Duitse en Nederlandse.
Koopman uit Haarlem is een bekende , Simplex natuurlijk en ook Fongers is van de partij.
De journalist/auteur van het stuk schrijft lovend over Fongers maar ook een beetje als een vreemde uit het noorden.
En de zin waarin staat dat ze nu al minder dan 2 jaar kennis hebben kunnen nemen van dit merk.
Daaruit redenerend zou je denken dat ze in 1893 zijn begonnen.
Ik geloof echter dat Jos heeft geschreven dat ze ook al hoge bi`s hebben gebouwd en vanaf 1891 safety`s.

zie deze link: https://books.google.nl/books?id=dfF6FK ... rs&f=false

Hoop dat het werkt.
Aad Streng
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 okt 2012, 15.41

Re: Een Fongers Safety?

Bericht door Aad Streng »

Prachtige vondst Maarten! Albert Fongers zal daar zeker door beïnvloed zijn geweest, gezien zijn relatie met Psycho. Ik vond nog een Franse prent van Psycho uit 1894 waar ook een overeenkomstige afbeelding op staat. De rode tekstband loopt nu van linksonder naar rechtsboven. Voor mijn betekent dat altijd wijzend naar de toekomst.
7DA52C89-0050-41EA-A961-5ECEF7CFECDF.png
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Een Fongers Safety?

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Aad,
Ja , interessant om te zien dat de rode band hier ook omgekeerd is.
Ik heb overigens in de VCC library ook gekeken naar een 1894 catalogus van Psycho.
Met het vermoeden dat er grote overeenkomsten zouden zijn met Fongers safety`s uit dat jaar.
Maar dat kan ik zeker niet zeggen. Geen sprake van copieeren zoals bijvoorbeeld Adler , Opel en Seidel & Naumann (hoge bi`s) deden met Coventry Machinist co. ''Swift'' rijwielen.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Een Fongers Safety?

Bericht door Maarten Waarlé »

Dit safety frame is ook zo`n vraagteken waar het gaat om Fongers wel of niet.
safetyframe 1.jpg
De fiets heeft de achterwielophanging zo als Fongers had. De z.g. Humber achtervork.
safetyframe 5.JPG
En ik zag in het verslag van de Stanley show van 1895 dat Fongers ook wat wij nu noemen BSA trapassen had gemonteerd.
Dat zit in dit frame ook .Bovendien is de schroefdraad het zelfde als die van m`n Fongers model Groningen frame dat ik heb liggen.
safetyframe 3.JPG
Het zijn overmaatse cups die verder nergens in passen tot nu toe..
Tot zover geen zaken die afwijken van een Fongers frame.
Ik zag in het Stanley verslag ook dat ze van alle buizen van een Fongers frame de maten hadden opgeschreven.
Mooie gelegenheid om eens te kijken of daar de overeenkomst blijvend is .
Maar helaas. Veel buizen hebben de zelfde maat maar bij de Fongers fietsen zijn zadelbuis en schuinebuis (trapas- balhoofd) iets dikker.
1,1/8 inch in plaats van 1 inch bij mij frame.
safetyframe 4.JPG
Bovendien schrijft de journalist dat bij Fongers de verbindingen in het frame zijn verstevigd en speciaal de stuurbuis.
Dat is bij dit frame niet het geval. De binnenbalhoofd-buis is ter hoogte van de vorkkroon akelig dun.
Framenummer op de vorkuiteinde is 4770.

Toch maar geen Fongers dan?
Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Een Fongers Safety?

Bericht door maartenB »

als ik op de trapas af ga zou ik direct denken aan Humber.

zie ook hier:
http://humber-france-mystery.who-knows- ... ycles.net/

Was Fongers ook agent van Humber?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Een Fongers Safety?

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Maarten,
Ja dat klopt ,die fixatie met bout is bij Humber veel toegepast.
Maar ook de achtervork met meebewegende staande vork is een Humber ding.
Daar staat in de 1884 catalogus zelfs een patent aanduiding aangegeven even als de voorvork kroon.
Ook patent op aangevraagd de door hen genoemde skeleton fork ''Registered design 202491''
Betreffende de open vorkkroon met twee platen.
Ook over een fixatie van de ball bearings . Dat betreft mogelijk die bout bij de trapas.
Punt is dat het framenummer nog al laag is .4000 fietsen rond 1894 of 1895 (jonger is dit frame niet).
Dat is een getal wat wel wat te groot is voor Fongers maar zeker veel te klein voor Humber.
Het frame komt van Velorama wat betekent dat het of uit een oude Nederlandse verzameling komt of voor het zelfde geld ergens uit Frankrijk.
De kans dat het een Fongers frame is is nu vrij klein geloof ik al vallen de voors en tegens nog niet echt een kant op.
Een van het eerste schrijven in De Kampioen van Fongers (1895) betreft een advertentie waarin kampioen racer J.D.Rolandus Hagedoorn z`n blijdschap toont over het Fongers rijwiel dat hij gebruikt. Dat is in de periode van zijn race successen. Ik vraag me wel af hoe die fiets er uit heeft gezien.Of dat niet in de buurt komt van mijn frame.

Groeten,
Maarten
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Een Fongers Safety?

Bericht door rowejon »

Hi,
Ik heb een oude Belgische fiets met hetzelfde systeem achtervorken. Omdat op de balhoofdplaat staat Systeme Brevete dacht ik dat het mee te maken had met de achtervorken.
Groeten
Jon Rowe
elite31.jpg
elite31.jpg (48.39 KiB) 4945 keer bekeken
elite9.jpg
elite9.jpg (78.62 KiB) 4945 keer bekeken
elite1.jpg
elite1.jpg (74 KiB) 4945 keer bekeken
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Een Fongers Safety?

Bericht door Maarten Waarlé »

Hi Jon,

Ik denk ook dat de vermelding op het balhoofdplaatje te maken heeft met deze achterwiel ophanging.
En de constructie is ook al weer zo eigen met die positie van de kettingspanner en de wijze waarop het achterwiel er in gehangen is dat ze ook recht hebben om dat een eigen constructie te mogen noemen.
Deze fiets was op de nieuwjaars of ledenvergaderings dag in dat stoom museum niet?
Mooie fiets.

Groeten,
Maarten
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Een Fongers Safety?

Bericht door rowejon »

Hi,
Dat was een andere fiets Maarten, deze is een vrij nieuwe aanwinst. Hier een foto van de fiets dat ik had in Medemblik.
Groeten
Jon
truss frame.jpg
Plaats reactie