Germaan R1900
Geplaatst: 4 mei 2020, 23.22
We hebben vandaag een Germaan opgehaald in Scherpenzeel. Het framenummer is R1900 wat betekent dat het bouwjaar 1953 is. De achternaaf draagt het nr.54 dus die zal origineel zijn. Er is in al die tijd alleen een moer van het rek en een achtertandwiel vervangen. Verder is de fiets volledig origineel. Alles liet zich zonder noemenswaardige moeite demonteren.
De fiets heeft twaalf jaar dienst gedaan als plantenbak en tegen de gevel van een huis gestaan. Boven de plek waar de fiets stond was een soort afdak waardoor de fiets nog een klein beetje droog stond.
Dat was te merken omdat er ondanks alle vliegroest niets door- of vastgeroest was. Sturen willen net als zadelpennen nog wel eens vast zitten maar daar was bij deze fiets niets van te merken. De trapas heeft de tijd verbazingwekkend goed doorstaan. Die voelt als nieuw en had geen enkele speling. De velgen en spatborden zijn ook nog heel mooi en stevig.
De pedalen, de kogeltjes er van waren zo verroest dat het leek of er verschillende maten kogels in zaten
Dus alles wat ik er aan toe moet voegen om er weer een fijn fietsende fiets van te maken zijn twee buitenbanden, de binnenbanden waren ook nog goed, een nieuw zadeldek, kogels. vet en de sluitschakel van de ketting. Beetje poetsen en hij kan weer vijftig jaar mee
Foto's staan op transportfiets.net
https://www.transportfiets.net/2020/05/ ... n-charles/
De fiets heeft twaalf jaar dienst gedaan als plantenbak en tegen de gevel van een huis gestaan. Boven de plek waar de fiets stond was een soort afdak waardoor de fiets nog een klein beetje droog stond.
Dat was te merken omdat er ondanks alle vliegroest niets door- of vastgeroest was. Sturen willen net als zadelpennen nog wel eens vast zitten maar daar was bij deze fiets niets van te merken. De trapas heeft de tijd verbazingwekkend goed doorstaan. Die voelt als nieuw en had geen enkele speling. De velgen en spatborden zijn ook nog heel mooi en stevig.
De pedalen, de kogeltjes er van waren zo verroest dat het leek of er verschillende maten kogels in zaten

Dus alles wat ik er aan toe moet voegen om er weer een fijn fietsende fiets van te maken zijn twee buitenbanden, de binnenbanden waren ook nog goed, een nieuw zadeldek, kogels. vet en de sluitschakel van de ketting. Beetje poetsen en hij kan weer vijftig jaar mee

Foto's staan op transportfiets.net
https://www.transportfiets.net/2020/05/ ... n-charles/