Fongers BB65 1926
Geplaatst: 5 mei 2020, 16.44
Na veel werk de restauratie van een Fongers BB65 uit 1926 afgerond. Tien jaar geleden kreeg ik uit de familie Fongers deze fiets in mijn bezit. Hij was in matige conditie en onsamenhangend gemoderniseerd (zei foto as found 2010). Ik had er toen geen zin in en heb hem overgedaan aan Theo de Kogel, die hem in eerste instantie heeft gerestaureerd (zie foto restauratie 2012). Omdat het toch een mooie kar is heb hem ik begin dit jaar weer van Theo kunnen overnemen en ben er grondig mee de gang gegaan.
Het aardige van de fiets is dat hij technisch vrijwel origineel is (inclusief opzetstukje voorspatbord, double butted spaken, 40-spaaks K-naaf en het luxe remsysteem) en nooit terug is geweest naar de fabriek. Alles zit nog in de originele nikkel en lak, maar ernstig aangetast. De fiets is ook zeer intensief gebruikt, ondermeer te zien aan de ingelopen conussen. Tegelijk toont zich bij deze A-klasse fiets de kwaliteit van het fabrikaat en rijdt de fiets na restauratie goed.
De blanke delen heb ik met een Dremel van roest ontdaan (zie foto crank) en de verweerde lak heb ik licht behandeld met zwarte lak met behoud van de oude uitstraling (zonder toevoeging van biezen en transfers). Dubbelgeveerd zadel erop gezet, pompje, kettingkast van eind jaren 30, idem pedalen, nieuwe banden en een Berko setje 1927.
Al met al niet ontevreden.
groet, Jos
Het aardige van de fiets is dat hij technisch vrijwel origineel is (inclusief opzetstukje voorspatbord, double butted spaken, 40-spaaks K-naaf en het luxe remsysteem) en nooit terug is geweest naar de fabriek. Alles zit nog in de originele nikkel en lak, maar ernstig aangetast. De fiets is ook zeer intensief gebruikt, ondermeer te zien aan de ingelopen conussen. Tegelijk toont zich bij deze A-klasse fiets de kwaliteit van het fabrikaat en rijdt de fiets na restauratie goed.
De blanke delen heb ik met een Dremel van roest ontdaan (zie foto crank) en de verweerde lak heb ik licht behandeld met zwarte lak met behoud van de oude uitstraling (zonder toevoeging van biezen en transfers). Dubbelgeveerd zadel erop gezet, pompje, kettingkast van eind jaren 30, idem pedalen, nieuwe banden en een Berko setje 1927.
Al met al niet ontevreden.
groet, Jos