Gazelle bakfiets met voorbesturing
Gazelle bakfiets met voorbesturing
In de geïllustreerde prijscourant van 1953 trof ik een bijzondere transport driewieler aan die ik nog niet eerder had gezien: met voorbesturing. Weet iemand z'n bakfiets te staan?
-
- Berichten: 744
- Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
- Locatie: Gazelle(g) Brabant
Re: Gazelle bakfiets met voorbesturing
nooit eerder gezien ook. ziet er wel apart uit!
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s
Re: Gazelle bakfiets met voorbesturing
meer het ,,ijzeren hond,, principe , iwerd rond deze tijd niet het venten met honde[n]kar verboden ?
Re: Gazelle bakfiets met voorbesturing
Hier staat meer over de achtergrond van deze aparte bakfiets:
http://www.rijwiel.net/uitvwerven-bakfiets_n.htm
Groeten,
fietser
http://www.rijwiel.net/uitvwerven-bakfiets_n.htm
Groeten,
fietser
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45
Re: Gazelle bakfiets met voorbesturing
Het lijkt er op dat deze Gazelle zich in New Zeeland bevindt?! Zijn er nog meer, wellicht dichter bij huis, van overgebleven? Heel bijzonder!
Re: Gazelle bakfiets met voorbesturing
Geweldig ; hoe krijg je die zo snel gevonden ?fietser schreef: ↑25 mei 2020, 22.23 Hier staat meer over de achtergrond van deze aparte bakfiets:
http://www.rijwiel.net/uitvwerven-bakfiets_n.htm
Groeten,
fietser
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1755
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Gazelle bakfiets met voorbesturing
Super! Bijzonder dat er nog zo'n exemplaar bewaard is gebleven.
In 1951 en 1952 staat deze bakfiets ook in de Gazelle folders:
https://www.transportfiets.net/2019/04/ ... tsen-1951/
https://www.transportfiets.net/2019/04/ ... tsen-1952/
Ik ben het niet eens dat dit concept wendbaarder is dan de traditionele bakfiets. Met een traditionele bakfiets kun je vrijwel haakse bochten nemen, scherper nog dan met een normale fiets. Dit kost geen enkele moeite, ook niet met volle bak, aangezien het gewicht boven het draaipunt ligt (mits je de bak goed hebt geladen natuurlijk). Het enige is dat als je het stuur te ver uitslaat en te snel de bocht neemt de bakfiets om kan vallen, omdat dan de voorwielen bijna op een lijn met het achterwiel komen te staan. Maar dat gebeurt je maar een of twee keer, en dan weet je de grenzen wel. Wel een voordeel is dat je de weg beter kunt zien. Bij een traditionele bakfiets wordt het zicht beperkt, zeker als je een hoge bakkersbak, of hoog beladen bak hebt. Meestal is dat geen groot probleem, omdat je er ook langs kunt kijken. Maar als je voorop zit, heb je wel veel beter zicht. Maar je loopt wel de kans dat je met je bak ergens achter blijft haken (paaltjes bijvoorbeeld) of een stoeprand raakt, terwijl met een conventionele bakfiets je met gemak met 5cm speelruimte aan beide kanten tussen paaltjes doorrijdt.
In 1951 en 1952 staat deze bakfiets ook in de Gazelle folders:
https://www.transportfiets.net/2019/04/ ... tsen-1951/
https://www.transportfiets.net/2019/04/ ... tsen-1952/
Ik ben het niet eens dat dit concept wendbaarder is dan de traditionele bakfiets. Met een traditionele bakfiets kun je vrijwel haakse bochten nemen, scherper nog dan met een normale fiets. Dit kost geen enkele moeite, ook niet met volle bak, aangezien het gewicht boven het draaipunt ligt (mits je de bak goed hebt geladen natuurlijk). Het enige is dat als je het stuur te ver uitslaat en te snel de bocht neemt de bakfiets om kan vallen, omdat dan de voorwielen bijna op een lijn met het achterwiel komen te staan. Maar dat gebeurt je maar een of twee keer, en dan weet je de grenzen wel. Wel een voordeel is dat je de weg beter kunt zien. Bij een traditionele bakfiets wordt het zicht beperkt, zeker als je een hoge bakkersbak, of hoog beladen bak hebt. Meestal is dat geen groot probleem, omdat je er ook langs kunt kijken. Maar als je voorop zit, heb je wel veel beter zicht. Maar je loopt wel de kans dat je met je bak ergens achter blijft haken (paaltjes bijvoorbeeld) of een stoeprand raakt, terwijl met een conventionele bakfiets je met gemak met 5cm speelruimte aan beide kanten tussen paaltjes doorrijdt.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
- Berichten: 640
- Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
- Locatie: Salland
Re: Gazelle bakfiets met voorbesturing
Wellicht afgeleid van het landschap maar het kan wel kloppen; hij adverteert altijd met oldtimer auto's en onderdelen in de "Varia" van de HAV - de Historische automobiel Vereniging. Allerlei excentriek spul dat veelal van Europese origine is, Wolseley en dat soort merken.VelpArnhem schreef: ↑25 mei 2020, 23.03 Het lijkt er op dat deze Gazelle zich in New Zeeland bevindt?!