Onbekende Reynolds racefiets jaren 60

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Cyclissimo
Berichten: 577
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Onbekende Reynolds racefiets jaren 60

Bericht door Cyclissimo »

Ik kocht een paar dagen geleden dit racefietsje. Iets aan het frame intrigeerde me (en doet dat nog steeds :lol: ). Ik denk de kwaliteit die hij uitstraalt.

Hij zag er op het eerste gezicht niet als iets heel bijzonders uit. Hij was afgemonteerd met een allegaartje uit de jaren 70 (shimano 600 derailleurs, Mafac Dural Forgé remmen, Sugino maxy cranks, Kyokuto pedalen, Tange balhoofdstel en een mooi 3TTT Gran prix special stuur). De derailleurs en cranks komen uit 1976 en ik vermoed dat de fiets toen geheel opnieuw is opgebouwd en weinig meer is gebruikt. Alle onderdelen zijn nog erg netjes.

De lak is duidelijk een keer opnieuw gedaan, gezien de beschadigingen onder de lak en ook resten van verchroomde pootjes onder de lak. Ook lijkt de onderste balhoofdlug te zijn 'bijgesoldeerd' op niet al te subtiele wijze.

Het frame lijkt mij, zo zonder nokjes e.d., uit de jaren 60 te komen. Je mag ook wel aannemen dat hij zeker een jaar of tien oud geweest zal zijn toen hij in 76 werd overgelakt.

Inmiddels heb ik de fiets geheel gedemonteerd en kaal gemaakt. Daar kwam ik nog wel wat verrassingen bij tegen. Er zitten gaatjes in het balhoofd waar een plaatje heeft gezeten. Het frame is geheel van Reynolds 531 Butted (op zicht niet zo'n verrassing gezien het geringe gewicht en de zadelpen van 27.2) En helaas is het frame ook gerepareerd onder de zadellug (scheurtjes vanaf de sleuf).

Ik ben erg benieuwd of iemand op de een of andere manier een bouwer kan koppelen aan de fiets. Het zou te mooi zijn, maar je weet nooit. Ik vermoed zelf geen Nederlandse fiets. Eerder Belgisch; hij oogt Frans, maar de draad is BSC en de buizen zijn niet metrisch. Al met al lijkt het een erg mooi gebouwde fiets. Hij lijkt veel op deze prachtige Geminiani :D (https://forum.tontonvelo.com/viewtopic.php?t=29778)

De kenmerken:

-Balhoofdplaatje met gaatjes op 5cm h-o-h.
-geheel Reynolds 531
-Prugnat lugs
-mooi mannetje in de staande achtervork
-voor mij onbekend type bracket zonder merk
-campagnolo patten
-nervex vorkkroon
-nokje met extra ringetje voor de derailleurkabel op de achtervork
Bijlagen
IMG_0302.JPG
IMG_0301.JPG
IMG_0300.JPG
IMG_0299.JPG
IMG_0298.JPG
Cyclissimo
Berichten: 577
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Onbekende Reynolds racefiets jaren 60

Bericht door Cyclissimo »

nog wat foto's
Bijlagen
IMG_0297.JPG
IMG_0287.JPG
IMG_0284.JPG
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 637
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Onbekende Reynolds racefiets jaren 60

Bericht door marco verbaant »

Ik kan me wel vinden in de secure research die je hebt gedaan naar de herkomst van deze fiets. Natuurlijk werd in de eerste helft van de jaren 70 ook nog lang niet altijd gedaan aan opsolderingen als remkabeloogjes en derailleurkabelnokken her en der. Bijzonder zijn inderdaad de 3TTT stuur en nok, en de Dura Forge remmen van Mafac. Die toch wel van de sixties zijn. In de jaren 70 waren dat meestal die van het type Racer (die er overigens identiek uitzagen). Ook het feit dat deze fiets een wat lange framebouw heeft, maakt hem toch wel ouder dan de jaren 70. Veel plezier met de restauratie ervan.... En geniet.... :D
Cyclissimo
Berichten: 577
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Onbekende Reynolds racefiets jaren 60

Bericht door Cyclissimo »

Dank. Ik ga er zeker van genieten :)
Maar voor ik echt ga beginnen aan het nieuw opbouwen hoop ik toch iets meer van de herkomst te achterhalen. Ik zou het toch een stuk mooier vinden als er een merkje en transfers op kunnen :)

Ik dacht ook door de framebouw meer aan de jaren 60. Maar ook de mooie dunne vorkschachten. Maar inderdaad, het zou ook zomaar begin 70 kunnen zijn.

Er zat een sticker op van G.A. van Herk, Meerveldhoven. Ik neem aan dat hij daar het laatst verkocht is. Ik denk dat de fiets destijds deels is opgebouwd met wat de fietswinkel nog had liggen (remmen en stuur zijn inderdaad ouder). Nadat hij is gerepareerd, bijgeplamuurd en gespoten.
Wat mij betreft zegt het ook wel iets over de kwaliteit van de fiets, dat de moeite werd genomen hem te repareren en weer als huismerk door te verkopen. Toch best een hoop werk. Het frame is toen vrijwel geheel kaal gemaakt en ook het chroom is grotendeels weggeschuurd.

Klopt inderdaad van die remmen. Ik heb helaas nog nooit ergens kunnen vinden wanneer de overgang exact is geweest van Dural Forgé naar Racer. Ze noemden ze eerder ook al racer, maar toen stond het er nog niet op. Wel zijn de oude vaak van betere kwaliteit (met messing busjes als scharnierpunt).
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Onbekende Reynolds racefiets jaren 60

Bericht door non-fixie »

Zo te zien zijn de uitvaleinden Campagnolo 1010 met het gaatje voor de veer van de "Sport"-derailleur. Dat maakt hem niet jonger dan begin jaren '60, zou ik denken.
Cyclissimo
Berichten: 577
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Onbekende Reynolds racefiets jaren 60

Bericht door Cyclissimo »

non-fixie schreef: 5 jun 2020, 23.03 Zo te zien zijn de uitvaleinden Campagnolo 1010 met het gaatje voor de veer van de "Sport"-derailleur. Dat maakt hem niet jonger dan begin jaren '60, zou ik denken.
Dank voor je reactie. Klopt van de patten. Maar ik neem aan dat je bedoelt niet ouder, ipv niet jonger? Volgens velobase zijn deze patten van eind jaren 50 tot in de jaren 90 gebruikt.
Gebruikersavatar
Rob de Fries
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 jun 2020, 06.55

Re: Onbekende Reynolds racefiets jaren 60

Bericht door Rob de Fries »

marco verbaant schreef: 16 mei 2020, 12.37 Ook het feit dat deze fiets een wat lange framebouw heeft, maakt hem toch wel ouder dan de jaren 70. Veel plezier met de restauratie ervan.... En geniet.... :D
Ik weet niet wat voor een achterwiel erin zit, maar die lijkt me kleiner dan t voorwiel. Plus zit de naaf nog helemaal op het eind én zit die zadelstrop verkeerd om, dat maakt 't ook of 't lijkt dat de fiets langer is dan normaal.
Ik zou ook bij de zadelstrop-politie moeten gaan 😉
Remkabels van een racefiets gaan óver het stuur en rechts over links! :geek:
Gebruikersavatar
Rob de Fries
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 jun 2020, 06.55

Re: Onbekende Reynolds racefiets jaren 60

Bericht door Rob de Fries »

Cyclissimo schreef: 15 mei 2020, 22.07
en een mooi 3TTT Gran prix special stuur
Datzelfde stuur en nok zit bij mij ook op een fiets uit '68/69. Die heeft trouwens ook op dezelfde manier de seatstay's om de zadelpenlug heen. Is die kabelstop van de rem ook aan de zadelpenlug gesoldeerd? Oh, zie t al, nee dus. 🙂
Remkabels van een racefiets gaan óver het stuur en rechts over links! :geek:
Cyclissimo
Berichten: 577
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Onbekende Reynolds racefiets jaren 60

Bericht door Cyclissimo »

Rob de Fries schreef: 29 jun 2020, 12.02 Ik weet niet wat voor een achterwiel erin zit, maar die lijkt me kleiner dan t voorwiel. Plus zit de naaf nog helemaal op het eind én zit die zadelstrop verkeerd om, dat maakt 't ook of 't lijkt dat de fiets langer is dan normaal.
Nee, de wielen waren wel even groot :D (zelfde velgen zelfs). Ik zou overigens denken dat als de zadelstrop 'goed' zat hij juist nog langer lijkt omdat het zadel dan verder naar achter gaat ;)
Maar ik ben wel benieuwd naar jouw fiets die vergelijkbaar is (ook al heeft die dan een kabelstop aangesoldeerd...). Alles wat ik tot nu toe heb gevonden wat er erg op lijkt is Frans, maar dat is deze toch echt niet...
Gebruikersavatar
Rob de Fries
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 jun 2020, 06.55

Re: Onbekende Reynolds racefiets jaren 60

Bericht door Rob de Fries »

Cyclissimo schreef: 1 jul 2020, 09.55 Maar ik ben wel benieuwd naar jouw fiets die vergelijkbaar is (ook al heeft die dan een kabelstop aangesoldeerd...). Alles wat ik tot nu toe heb gevonden wat er erg op lijkt is Frans, maar dat is deze toch echt niet...
Nou, dan ben je niet de enige, want de fiets van mij is een zgn. "plakframe", waarvan ik ook de origine nog niet heb kunnen achterhalen. Denk dat je wel in de richting van Belgisch moet denken. Maar Nederlands kan ook. Op frames van Ruijtenbeek, Olympia Sport, zie je dezelfde seatstay's.
Ik zal zo wat foto's oploaderen.
Remkabels van een racefiets gaan óver het stuur en rechts over links! :geek:
Plaats reactie