Spaken

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Gebruikersavatar
Scholten#1963&04
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 feb 2018, 16.26

Spaken

Bericht door Scholten#1963&04 »

Hallo,

Nogmaal wilde ik even terug komen op de vraag die ikeerder stelde wat betreft spaken voor mijn transportfiets.

Maarten heeft mijal wat opties gegeven maar ja in spaak nummers wordt niet gesproken bij Velo Clasiek, wel de diktes
en lengtes en de gradenhoek van de haak??

Ik zou spaken van 305 mm nodig hebben maar is de graden hoek altijd 95 graden?? ik kan bij hun niets anders vinden en de dikte
dacht ik 2.6 mm

Wit kan mij een antwoord geven b.v.d

Met vriendelijke groeten
Henk Scholten
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Spaken

Bericht door m-gineering »

#15 = 1.8
14=2.0
13= 2.3
12= 2.6
11=2.9
10- 3.2

bocht is niet zo belangrijk, die moet je er toch zelf hard induwen (binnen en buiten is sowieso verschillend), wel kan de lengte van de elleboog een rol spelen
/Marten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Spaken

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Die spaken hoef je ook niet te bestellen bij Velo Classic. Die zijn gewoon in Nederland te koop, bij online onderdelen leveranciers of bij iedere lokale fietsenmaker. Tenzij je toch al het een en ander daar koopt, en al de verzendkosten zowiezo al betaalt natuurlijk.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1576
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Spaken

Bericht door Fotomaan »

Als je wielen voor een transportfiets met 28" wielen wilt spaken dan heb je bij 'driekruis gespaakte wielen' in het voorwiel spaken nodig die 298 millimeter lang zijn en in het achterwiel spaken met een lengte van 292 millimeter. Als de voornaaf flensen heeft met een hele grote diameter is 296 millimeter goed.
Het voor- en achterwiel heeft spaakdikte G13 nodig. Dikker kan ook maar dat was in de vorige eeuw niet gebruikelijk. Het gaat dan om spaakdikte G12. Daar zijn nippels voor te krijgen die eenzelfde diameter hebben als die voor spaak G13 zodat ze in de velg passen.
Je kunt ook 'vierkruis spaken' en dan heb je een lengte van 302mm in het achterwiel en 306 millimeter in het voorwiel nodig.
Houdt bij vierkruis gespaakte wielen wel rekening met het feit dat de spaken aan de kant van de flens elkaar raken omdat de hoek groter wordt. De spaken zitten dan op de kop van de spaak ernaast. Driekruis is daarom mooier.
Spaken van Sapim zijn te bestellen bij GigaBikes. Die verkopen pakken met 144 spaken. Mocht je dat te veel vinden dan kan je ze van mij overnemen.
De lengte van de elleboog zou je aan kunnen passen. Spaak in een flens van een oude naaf steken en dan wat korter forceren in een bankschroef. Maar dan moet je wel even oefenen want je maakt ze zo maar te kort.
Elkaar rakende spaken bij vierkruis gespaakt
Elkaar rakende spaken bij vierkruis gespaakt
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Scholten#1963&04
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 feb 2018, 16.26

Re: Spaken

Bericht door Scholten#1963&04 »

Zo daar was ik weer even, inmiddels spaken gekocht volgends de gegevens die ik op dit vorum heb gekregen. Maar nu het inflegten inmiddels een hele zondag zitten medderen met die spaken😡 Volgens alle beschrijvingen / filmpjes van het internet
en nog geen 1 wiel gespaakt😥

Het is zo verwarrend de een ze het dit, de ander dat en weer een ander weer heel anders dus ja ik snap er geen barst meer van
en ik had ook geen sin om 80/100 € uit te geven per wiel om se te laten spaken . Dus alle goede tips zijn welkom😊

Grt
Henk
Maarten Waarlé
Berichten: 2350
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Spaken

Bericht door Maarten Waarlé »

Er zijn een paar zaken die je bij voorbaat even naar moet kijken:
1)Soms zijn de gaten in de naaf om en om verzonken . Detussenliggende gaten zijn dan aan de binnen kant verzonken. De spaakkoppen horen in de verzonken kant van het gat te vallen. Vaak ook zijn de spaakgaten binnen en buiten even veel verzonken .Dan hoef je niet te kiezen.
2) een velg heeft de gaten om en om naar links en naar rechts wijzend. Let op dat je de naar links wijzende gaten ook gebruikt voor de spaak flens aan linker kant en rechts wijzende gaten naar rechts.
3) je hebt 4 verschillende series spaken Twee series die de kop aan de buitenkant van de naaf hebben zitten en twee series die de kop aan de binnenkant van de naaf flens hebben zitten.
Begin altijd met de spaken die de kop aan de buitenkant hebben zitten omdat de spaken met de koppen aan de binnenkant later het minste last geven met invlechten.

Het spaken:
steek een spaak van buiten naar binnen in de naaf flens (dus kop naar buiten) en schroef die een beetje vast in het spaakgat naast het ventiel.let op dat dit spaak gat in de velg naar de zelfde kant wijst als de kant van de flens op de naaf.
Vervolgens kun je alle spaken van die serie er in steken (9 stuks in totaal) en een beetje vast zetten (paar slagen van de nippel) steeds in het vierde gat naast je eerste spaak.
Een van de vier series is nu in de velg.
Pak de naaf en draai deze zo dat spaak een (naast het ventiel) van het ventielgat af richting naaf loopt. Als je de naaf de andere kant op draait dan gaat die spaak het ventielgat denkbeeldig kruisen. Dat wil je niet omdat als het wiel klaar is de spaken aan beide zijde van het ventielgat van het gat af moeten wijzen.
Kijk nu over de naaf en kies het gat schuin tegenover de ingestoken eerste spaak en kies dan het gat dat niet aan de ventielkant zit maar het gat aan de andere kant. In dat gat steek je eerste van de tweede serie ook weer met de kop naar buiten.
In de velg kun je nu die spaak en alle volgende spaken van die tweede serie naast je eerste serie spaken in de velg schroeven .
Dan heb je dus twee sieres in je naaf en velg zitten. beide met de koppen naar buiten.
De derde serie is aan de beurt. Je gaat spaken in de tussenliggende gaten van de naaf van binnen naar buiten steken.
Vervolgens neem je zo`n spaak van je derde serie en maakt met de spaken van de zelfde kant die al vast zitten een kruis zo als je bedoelt hebt.
Dus je kruist 3 of 4 spaken. daartoe draai je tevens de naaf de goede kant op wat wel eens lastig kan zijn omdat de spaakkoppen blijven haken in de velg. Die spaken die je kruist met de eerste serie die kun je als je wil vlechten binnendoor de laatste spaak van je kruis halen.
Iets lastiger maar wel sterker. Nu kun je de hele derde serie afmaken en vervolgens de 4e serie (weer spaken met de kop naar bninnen) er in zetten.Als het goed is komen die in de overgebleven gaten in de velg.
Nu alles er in zit ga je gelijkmatig aanspannen begin altijd bij het ventiel en laat je niet afleiden want je weet dan niet meer waar je bent gebleven.
Die spaken lijken zo verdomd veel op elkaar...
Nooit in een keer een nippel helemaal aandraaien want dat kan te veel zijn waardoor je vreemde spanningen in je wiel krijgt. rustig aan rondjes maken met aandraaien.

Succes,
Maarten
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Spaken

Bericht door fietshobbyist »

Waarom niet even: een wiel spaken in de zoekbalk getypt?
23 mei 2020 schreef ik vrijwel hetzelfde.
Gebruikersavatar
Scholten#1963&04
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 feb 2018, 16.26

Re: Spaken

Bericht door Scholten#1963&04 »

Hallo meneer werner,

Bedankt voor de tip, ik ben nog niet so goed in het snappen van dit voren wat waar moet staan en zo maar goed
zo wordt je weer wijzer bedankt.

Grt
Henk
Gebruikersavatar
Scholten#1963&04
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 feb 2018, 16.26

Re: Spaken

Bericht door Scholten#1963&04 »

Hallo Maarten,

Bedankt voor jou goede verhaal ik ga er weer eens voor zitten en kijken of het
nu beter gaat.


Grt
Henk Scholten
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Spaken

Bericht door fietshobbyist »

Scholten#1963&04 schreef: 9 jun 2020, 18.45 '... Bedankt voor de tip ...'
Graag gedaan. Mijn opmerking was in de eerste plaats bedoeld om te voorkomen dat we telkens opnieuw 'het wiel gaan uitvinden' - om schrijvers blauwe vingers van het typen te besparen.
Plaats reactie