La Francaise Diamant 1940

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
wimhermans
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09.15

La Francaise Diamant 1940

Bericht door wimhermans »

Hallo, Ik ben wim Hermans en sinds kort trotse eigenaar van een La Francaise Diamant van ca 1940.

Na aankoop, demontage en enig onderzoek lijkt het inderdaad om een LFD te gaan. Balhoofdplaatje klopt. Trapas voorien van logo, serienummer op gebruikelijke plaats

Ik ben opzoek naar kennis, info en onderdelen voor deze fiets. Wie kan mij helpen

Ik zoek:

Simplex 3V schakelmateriaal
Lam remmen
Houten velgen bijpassende naven (liefst van Diamant)
kennis over datering

Fotos, brochures, etc.

Alvast bedankt
Bijlagen
balhoofdplaatje met koperen schoefje
balhoofdplaatje met koperen schoefje
drama toestand bij aankoop
drama toestand bij aankoop
stalen Titan pen met geklonken stuurbocht
stalen Titan pen met geklonken stuurbocht
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: La Francaise Diamant 1940

Bericht door m-gineering »

wimhermans schreef: 19 mei 2020, 09.44 Hallo, Ik ben wim Hermans en sinds kort trotse eigenaar van een La Francaise Diamant van ca 1940.

Na aankoop, demontage en enig onderzoek lijkt het inderdaad om een LFD te gaan. Balhoofdplaatje klopt. Trapas voorien van logo, serienummer op gebruikelijke plaats

Ik ben opzoek naar kennis, info en onderdelen voor deze fiets. Wie kan mij helpen

Ik zoek:

Simplex 3V schakelmateriaal
Lam remmen
Houten velgen bijpassende naven (liefst van Diamant)
kennis over datering

Fotos, brochures, etc.

Alvast bedankt
tontonvelo?
/Marten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: La Francaise Diamant 1940

Bericht door maartenB »

Mooie fiets, mooi oud merk.
Catalogi van dat jaar ken ik niet, Velorama heeft er een van circa 1900.

succes met je zoektocht.
Ik denk dat je grotendeels in Frankrijk zult moeten zijn.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Cyclissimo
Berichten: 579
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: La Francaise Diamant 1940

Bericht door Cyclissimo »

Een mooie fiets. Ik ben wel benieuwd naar wat meer detailfoto's van het frame. Lugs, bracket, vorkkroon, patten, etc. Met wat meer detailfoto's is er meer te zeggen over kwaliteit en preciezere leeftijd. Zo op het eerste gezicht is alleen het balhoofdstel nog origineel en mogelijk het stuur.

Als hij echt uit 1940 is is de kans overigens klein dat hij nog houten velgen heeft gehad. Dat is op Franse racefietsen na +/- 1936 al bijna altijd aluminium (of staal voor de goedkope modellen), maar er zijn zeker uitzondering bij de 'instapmodellen'. Maar aangezien je voor LAM remmen gaat, ga je uit van een meer professionele fiets...

Veel informatie kun je vinden op tontonvelo inderdaad. Wel handig als je een beetje Frans spreekt, want Engels spreken de meeste tontons niet ;-)
La Francaise is een vrij groot merk, dus ik verwacht dat er wel vergelijkingsmateriaal is om tot een beter beeld te komen hoe de fiets geweest is.

Zelf zou ik beginnen met alles demonteren en te kijken of er nog originele lak zit onder de nieuwe. Dat geeft bij het vinden van een oude catalogus vaak al een indicatie van een model. Onder het balhoofdplaatje is vast nog wel wat te vinden.
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 353
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: La Francaise Diamant 1940

Bericht door velofilie »

Hallo Wim,

La Francaise Diamant is in 1912 opgericht en is in 1923 overgenomen door Alcyon.
Dat merk is midden jaren vijftig weer overgenomen door Peugeot.
Daarmee verdwijnen de merknamen Alcyon en La Francaise Diamant.
Er heeft gedurende een lange periode een wielerteam La Francaise bestaan.
https://www.cyclingranking.com/team/1240/la-francaise .
Een aantal malen was La Francaise Diamant (co)-sponsor ervan.
Maar er zijn veel sponsoren geweest in de loop der jaren.
Zoals gemeld is TonTon Velo een bron van kennis.
Het is een grote wat chaotische site en: ils parles francais.
https://forum.tontonvelo.com/viewtopic. ... 3&start=15
Soms werden de fietsen autogeen gelast zoals te zien is.
https://www.sterba-bike.cz/item/la-fran ... ve?lang=EN

Groet, Wiel
EdMondain
Berichten: 205
Lid geworden op: 27 sep 2013, 08.40

Re: La Francaise Diamant 1940

Bericht door EdMondain »

Er staat nu ook een op Catawiki.
wimhermans
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09.15

Re: La Francaise Diamant 1940

Bericht door wimhermans »

Cyclissimo schreef: 20 mei 2020, 10.02 Een mooie fiets. Ik ben wel benieuwd naar wat meer detailfoto's van het frame. Lugs, bracket, vorkkroon, patten, etc. Met wat meer detailfoto's is er meer te zeggen over kwaliteit en preciezere leeftijd. Zo op het eerste gezicht is alleen het balhoofdstel nog origineel en mogelijk het stuur.

Als hij echt uit 1940 is is de kans overigens klein dat hij nog houten velgen heeft gehad. Dat is op Franse racefietsen na +/- 1936 al bijna altijd aluminium (of staal voor de goedkope modellen), maar er zijn zeker uitzondering bij de 'instapmodellen'. Maar aangezien je voor LAM remmen gaat, ga je uit van een meer professionele fiets...

Veel informatie kun je vinden op tontonvelo inderdaad. Wel handig als je een beetje Frans spreekt, want Engels spreken de meeste tontons niet ;-)
La Francaise is een vrij groot merk, dus ik verwacht dat er wel vergelijkingsmateriaal is om tot een beter beeld te komen hoe de fiets geweest is.

Zelf zou ik beginnen met alles demonteren en te kijken of er nog originele lak zit onder de nieuwe. Dat geeft bij het vinden van een oude catalogus vaak al een indicatie van een model. Onder het balhoofdplaatje is vast nog wel wat te vinden.


dank je wel, hierbij wat foos
Bijlagen
lfd bottom bracked topview.jpg
lfd bottom bracked bottom view.jpg
lfd pad.jpg
lfd handelbar.jpg
lfd head.jpg
lfd lugs.jpg
lfd seat.jpg
lfd side.jpg
Cyclissimo
Berichten: 579
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: La Francaise Diamant 1940

Bericht door Cyclissimo »

Leuk om de fiets meer in detail te kunnen bekijken.
Ik kan hem op het plaatje na niet aan een mij bekende racefiets van La Francaise koppelen. Die werden in de jaren 30 lugloos gebouwd (autogeen gelast) net als de beroemde Alcyon racefietsen..

Wel komt hij over als een sport- of racefiets van midden tot eind jaren 30 (ik zou hem van 1932-38 schatten). Ik zou zelf vermoeden dat het een in België gebouwde fiets is. Maar dat is een vermoeden... Ik kwam op internet de catawiki-foto's tegen en zag daarop dat hij ook een nok heeft voor een belastingplaatje op de voorvork. Ook dat leidt naar België, net als de klemboutenbracket. Maar dat hij een tijd in België heeft doorgebracht was al duidelijk aan de tape op het stuur ;)

Het zou ook kunnen dat hij destijds wel als La Francaise is verkocht, maar in België is gebouwd (en dan waarschijnlijk ook aldaar verkocht). Je ziet vaker Belgische fietsen met Franse merken erop. Voor racefietsen was dat na de oorlog ook nog heel normaal. Maar ik weet er niets van of La Francaise ook zoiets deed. Alhoewel ik volgens mij wel een keer een Belgische Alcyon ben tegengekomen.

Helaas zijn fietswegen die naar België leiden doorgaans een dood spoor; als het op informatie aankomt is er erg weinig te achterhalen daar...

Het zou interessant zijn de buizen eens op te meten en de draden te bekijken. Als het een Franse fiets is, dan is alles metrisch en in mm. In België gebruikten ze BSC-draad en buizen in inch-maten als standaard. Dan weet je i.i.g. meer :)

Als het inderdaad een Franse fiets is zou ik hem overigens eerder in de eerste helft van de jaren 30 plaatsen, qua 'grofheid'. Eind jaren 30 zijn Franse racefietsen erg dun (achtervorken) en subtiel. Al zegt de geometrie van het frame toch eerder eind....

Voordeel van begin jaren 30 is dat je dan niet per se meer naar een derailleur op zoek hoeft :lol:

Hoe dan ook, een interessante fiets :shock:
Cyclissimo
Berichten: 579
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: La Francaise Diamant 1940

Bericht door Cyclissimo »

wimhermans
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09.15

Re: La Francaise Diamant 1940

Bericht door wimhermans »

heel veel dank voo rje waardevolle informatie. De fiets heeft inderdaad in Belgie rond gereden. Ik begreep ook dat het stuur mid 30er jaren door Titan gebouwd is. Merk staat erop stalen pen met een vast geklonken stalen stuur (geen bout).

binnenmaat zadelbuis is 26mm en buitenmaat is 29 mm
bracket is 34,5mm
Plaats reactie