Enkele dagen geleden kocht ik dit prachtige sportfietsje. In tegenstelling tot mijn Bontekoe zit deze nog strak in de originele lak en zijn de onderdelen nog in een erg mooie staat. Op de banden na was alleen het zadel niet origineel, maar daar heb ik maar even een Brooks op gezet. Zelfs alle kabels zijn nog origineel, het Weinmann-loodje zat er nog aan
Ik heb zelf nooit eerder zo'n vroege Riviera gezien. Hij is duidelijk erg geinspireerd op de sportfiets van de concurrent Simplex-Locomotief. Op afstand is hij nauwelijks te onderscheiden van een Simplex Lightweight... Ook het rijgedrag is vrijwel hetzelfde. Maar hier (helaas) hoogstwaarschijnlijk geen Reynolds buizen...
Afmontage:
Titan stuur uit 1957
Brampton Alatet balhoofdstel (nog nooit eerder gezien in NL)
Edco voornaaf met Burco inscriptie (scheelt maar 3 letters )
Sturmey archer 3-speed achternaaf uit 1956
merkloze cranks
Voor mij ook onbekende pedalen met een P op het stofkapje
Burco-verlichting (geen idee van welke maker, maar het oogt Italiaans)
Sportieve bagagedrager en revolver kettingkast
Aluminium Weinmann velgen
Weinmann 810 remmen
Alles prachtig, maar constructief helaas een probleem: de achtervork is aan een kant losgekomen van de zadellug... Is er iemand die een idee heeft hoe dit te herstellen met zo min mogelijk lakschade??!??!?!?
Burco Riviera Sport 1957
-
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
-
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: Burco Riviera Sport 1957
Hallo Yuri,
Zelf zou ik kiezen voor solderen met CuSi3 siliconbrons.
Dit moet onder Argon beschermgas, via MIG of TIG "gelast" worden.
Het wordt veel gebruikt in de restauratie van auto's.
De MIG zou mijn voorkeur hebben, omdat de TIG vlamboog toch veel heter is.
Wel met de dremel eerst het messingsoldeer verwijderen.
Groet, Wiel
Zelf zou ik kiezen voor solderen met CuSi3 siliconbrons.
Dit moet onder Argon beschermgas, via MIG of TIG "gelast" worden.
Het wordt veel gebruikt in de restauratie van auto's.
De MIG zou mijn voorkeur hebben, omdat de TIG vlamboog toch veel heter is.
Wel met de dremel eerst het messingsoldeer verwijderen.
Groet, Wiel
Re: Burco Riviera Sport 1957
pracht-ding ; nooit eerder gezien
Re: Burco Riviera Sport 1957
Erg mooie fiets. Ik had ook niet verwacht zo'n oud exemplaar nog eens te zien. Hoop dat je het frame mooi kan laten herstellen.
Sportief fietsend!
-
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: Burco Riviera Sport 1957
Ha Wiel,velofilie schreef: ↑21 mei 2020, 21.26 Hallo Yuri,
Zelf zou ik kiezen voor solderen met CuSi3 siliconbrons.
Dit moet onder Argon beschermgas, via MIG of TIG "gelast" worden.
Het wordt veel gebruikt in de restauratie van auto's.
De MIG zou mijn voorkeur hebben, omdat de TIG vlamboog toch veel heter is.
Wel met de dremel eerst het messingsoldeer verwijderen.
Groet, Wiel
Dank voor je reactie. Ik ga eens informeren bij een oldtimergarage hier in de buurt.. Zou jij het eventueel ook zelf kunnen? Ik wilde toch nog eens langskomen met mijn Peugeotframe waar ik het eerder over had...
Groet!
Re: Burco Riviera Sport 1957
Hallo Yuri,
Ik heb geen MIG alleen TIG; dat solderen lukt dan wel, maar de lakschade is groter.
Groet, Wiel
Ik heb geen MIG alleen TIG; dat solderen lukt dan wel, maar de lakschade is groter.
Groet, Wiel