Even voorstellen: Julius

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Aandebak-fiets
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 mei 2020, 20.00

Even voorstellen: Julius

Bericht door Aandebak-fiets »

Beste allen,

Ik niet alleen nieuw op dit forum, maar ook überhaupt nog niet erg thuis in het opknappen van oude fietsen. Daar wil ik verandering in gaan aanbrengen; ik heb een mooie oude opknap-bakfiets op de kop getikt en ben van plan om deze nieuw leven in te blazen. Daarvoor schakel ik - waar mogelijk - graag de hulp en expertise van alle enthousiastelingen hier in. Ik verwacht dan ook met enige regelmaat terug te komen naar dit forum voor alle kennis die er al voorhanden is, óf met nieuwe vragen specifiek over mijn eigen project.

Leuk om erbij te zijn!
Julius
WhatsApp Image 2020-05-10 at 19.53.18.jpeg
WhatsApp Image 2020-05-10 at 19.53.18 (1).jpeg
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Even voorstellen: Julius

Bericht door Fotomaan »

Welkom hier!
En leuk, zo’n project. Het ziet er nog best compleet uit.
Wat pak je het eerste aan?
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Aandebak-fiets
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 mei 2020, 20.00

Re: Even voorstellen: Julius

Bericht door Aandebak-fiets »

Bedankt! Ja dat ben ik nog aan het uitvogelen. Zoals gezegd is dit allemaal nieuw voor me, dus ik haal 'm eerst voorzichtig uit elkaar om te kijken wat de staat is van alle onderdelen. Ik probeer straks ook wat foto's te uploaden om te kijken of iemand het merk/bouwjaar kan achterhalen. Hopelijk levert dat weer wat meer informatie op.
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Even voorstellen: Julius

Bericht door fietshobbyist »

Het lijkt de laatste tijd wel alsof de nieuwelingen telkens met de moeilijkste fietsen beginnen ...
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 23 mei 2020, 21.48, 1 keer totaal gewijzigd.
Aandebak-fiets
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 mei 2020, 20.00

Re: Even voorstellen: Julius

Bericht door Aandebak-fiets »

Op een oude fiets moet je het leren?

Je zult vast gelijk hebben, maar ik kon deze mooie kans niet aan me voorbij laten gaan. Ik heb gelukkig alle tijd om er rustig aan te werken en meer over te leren.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Even voorstellen: Julius

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Werner schreef: 23 mei 2020, 21.28 Het lijkt de laatste tijd wel alsof de nieuwelingen telkens met de moeilijkste fietsen beginnen ...
Heh heh :) Tja, ik begon met twee bakfietsen, in mindere staat. Dat was een kostbare les... (voorbij de 3000 euro) Ik hoop dan ook anderen zoveel mogelijk daarvan te besparen ;)
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Even voorstellen: Julius

Bericht door fietshobbyist »

Werner schreef: 23 mei 2020, 21.28 Het lijkt de laatste tijd wel alsof de nieuwelingen telkens met de moeilijkste fietsen beginnen ...
Waar ik nog aan toe zou willen voegen: het repareren van een (oude) fiets vergt ook een flinke bak met allerlei gereedschap, die een financiële investering op zich is - en die ook ruimte vergt. Dat valt misschien niet zo op omdat het vaak geleidelijk groeit, maar toch.
Het is hoe dan ook verdacht stil geworden rond deze nieuwelingen. Onderdelen voor oude fietsen is vaak moeilijk en voor transportfietsen nog meer, lijkt mij, maar het vergt ook nogal wat - financieel, materieel, tijd, ruimte, enzovoort - om alles te bewerkstelligen. Daardoor is het vermoeden gerezen dat deze projecten danig onderschat zijn ...
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Even voorstellen: Julius

Bericht door veenofiets »

Hier begonnen met een vrij simpele opa fiets uit de jaren zestig das meer een beginnersfiets dan een bakfiets of transportfiets of jaren twintig fiets.Voor deze jaren zestig fietsen is nog veel verkrijgbaar. Toch zat daar ook al een moeilijk klusje aan in de vorm van een kromme voorvorkbuis. Verder geluk gehad dat de fiets niet veel gereden had. Op de verroeste vooras na alle lagers in nieuwstaat. Dat maakt een restauratie simpeler.
Hij was in vier maanden klaar. Das denk ik redelijk snel. Ondanks dat ie eigenlijk te klein is voor mij rijdt ie best lekker t is zon typisch lui fietsende toerfiets zoals je nu niet nieuw meer kan kopen.

Freek
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Even voorstellen: Julius

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Mocht de eigenaar van de bakfiets dit nog lezen, de bakfiets is er eentje van Huisman, een produkt uit Katwijk (waar ik momenteel ben ;) )
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Even voorstellen: Julius

Bericht door JasperA »

Dan zijn we elkaar misgelopen Jeroen… ;-) Altijd fijn om even uit te waaien op het strand van Katwijk, al jaren onze vaste ‘zon, zee en strand-locatie’.

En leuk om te weten dat er dus ook oude fietsen vandaan komen.
D39862B3-2CA2-4898-801B-E382A063C615.jpeg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Plaats reactie