Minestrini kinderracefiets

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 635
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Minestrini kinderracefiets

Bericht door marco verbaant »

Ik kwam afgelopen week in het (gelukzalige) bezit van dit Italiaanse kinder racefietsje van het merk Minestrini. De 14 inch wielen hebben 14 x 1 1/4 Pirelli bandjes. Maar met ventielen die ik nog nooit eerder zag en kan terugvinden. Lijken op Franse ventielen (Presta) maar het ventieldopje zit met een stiftje niet OP maar IN het ventiel. Wie kent deze ventielen?
Wie kent de fiets? Ik heb me laten vertellen en schat ook zelf in in dat deze van 1950-1960 is, Maar dat is wel ruim genomen. Wie weet iets van een exacter bouwjaar.
Het (stalen) stuurtje is van Manubri Schierano Torino en heeft een integrale voorbouw en remgreepjes. Ik ben ook nog op zoek naar de originele Plastiche Cassano grips, die vanaf onder tot net onder de remgrepen reiken. (in het rood uit één stuk.)
Afbeelding
Afbeelding
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Minestrini kinderracefiets

Bericht door m-gineering »

marco verbaant schreef: 24 mei 2020, 23.02 Ik kwam afgelopen week in het (gelukzalige) bezit van dit Italiaanse kinder racefietsje van het merk Minestrini. De 14 inch wielen hebben 14 x 1 1/4 Pirelli bandjes. Maar met ventielen die ik nog nooit eerder zag en kan terugvinden. Lijken op Franse ventielen (Presta) maar het ventieldopje zit met een stiftje niet OP maar IN het ventiel. Wie kent deze ventielen?
Wie kent de fiets? Ik heb me laten vertellen en schat ook zelf in in dat deze van 1950-1960 is, Maar dat is wel ruim genomen. Wie weet iets van een exacter bouwjaar.
Het (stalen) stuurtje is van Manubri Schierano Torino en heeft een integrale voorbouw en remgreepjes. Ik ben ook nog op zoek naar de originele Plastiche Cassano grips, die vanaf onder tot net onder de remgrepen reiken. (in het rood uit één stuk.)
Afbeelding
Afbeelding
Ik denk eerder '60-'70 dan vroeger, goedkope kinderfietsen lopen altijd achter.

Het ventiel is vast een Regina

Is het niet Minestri?
/Marten
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 353
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Minestrini kinderracefiets

Bericht door velofilie »

Het geheel komt mij wat "Frankenstein-achtig" over.
Is er niet gewoon een fraai oud racestuur op een kinderfiets gezet?

Groet, Wiel
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 635
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Minestrini kinderracefiets

Bericht door marco verbaant »

m-gineering schreef: 25 mei 2020, 07.51 Ik denk eerder '60-'70 dan vroeger, goedkope kinderfietsen lopen altijd achter.

Het ventiel is vast een Regina

Is het niet Minestri?
Nee, het is echt Minestrini. Als je andere kant zou zien missen daar de eerste letters... :D Gekeken naar Regina ventielen. Dat lijkt me inderdaad zo. Dank.
velofilie schreef: 25 mei 2020, 10.11 Het geheel komt mij wat "Frankenstein-achtig" over.
Is er niet gewoon een fraai oud racestuur op een kinderfiets gezet?

Groet, Wiel
Nee, het stuur maakt wel degelijk een geheel uit van de fiets. Ik heb andere exemplaren ook al gezien op het net, zij het dat ze moeizaam te vinden zijn. Stuur en fiets hebben mijns inziens altijd bij elkaar gehoord, en van dezelfde leeftijd. Gezien de onderdelen (o.a. die Pirelli bandjes) denk ik toch wel ouder dan de jaren 60. ;)
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Minestrini kinderracefiets

Bericht door de rode »

het stuur oogt buitenproportioneel groot voor zo,n klein fietsje :o :shock: ik kan bijna niet geloven dat deze erop hoort
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Minestrini kinderracefiets

Bericht door fietshobbyist »

de rode schreef: 25 mei 2020, 18.31 '... het stuur ...'
In mijn zevende levensjaar werd bij mijn ouderlijk huis centrale verwarming aangelegd.
Een indrukwekkend gebeuren! - dat buigen van al die buizen.
Ik fietste in die tijd op het fietsje, ongeveer net zo groot, dat voordien de fiets van mijn zus was geweest.
Ik had het lef om de verwarmingsmonteur te vragen of hij mij een racefietsstuur kon buigen voor mijn fietsje!
Dat gebeurde echter niet - en een racefietsstuur had ik daarna nooit.
Ik droomde indertijd ook van een autostuur op mijn fiets ... Dat had ik trouwens niet zelf bedacht maar een keer op straat gezien.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 635
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Minestrini kinderracefiets

Bericht door marco verbaant »

de rode schreef: 25 mei 2020, 18.31 het stuur oogt buitenproportioneel groot voor zo,n klein fietsje :o :shock: ik kan bijna niet geloven dat deze erop hoort
k kan het me helemaal voorstellen, maar een "rondje" op het internet leert me dat er nog veel meer zijn. :D Overigens is het stuurtje slechts 30 cm breed.
Afbeelding
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 635
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Minestrini kinderracefiets

Bericht door marco verbaant »

In mijn zoektocht naar de leeftijd van dit Italiaanse kinderracefietsje kom ik steeds meer tot de conclusie dat dit toch uit de eerder door mij ingeschatte periode moet stammen. Ik stuitte (na verwijderen van wat roest en schoonmaken) op het logo en tekst van de firma Gnutti uit Italië. De firma begon na de oorlog met fietsonderdelen en ging daarmee door tot begin jaren 60, naar ik heb kunnen vinden.

In aansluiting op een eerdere reactie: de ventielen zijn niet van Regina (al lijken die identiek) maar van de Italiaanse firma Polenghi, zag ik toen ik losmaakte van de binnenband. Ze zitten met een moertje met links draad in de binnenband gemonteerd.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rob de Fries
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 jun 2020, 06.55

Re: Minestrini kinderracefiets

Bericht door Rob de Fries »

Wat een leuk ding!!

Zie wel een oogje voor een kettingbeschermer op de liggende achtervork. Mss toch een "gewoon" kinderfietsje geweest? Evengoed gaaf object voor in de woonkamer.
Remkabels van een racefiets gaan óver het stuur en rechts over links! :geek:
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 635
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Minestrini kinderracefiets

Bericht door marco verbaant »

Ja, dat oogje verbaasde mij ook, temeer omdat op de staande en schuine buis geen nokje zit voor een kettingschermpje... Inmiddels heb ik het fietsje verder opgeknapt. En staat het hier nog mooi te wezen... ;)
Afbeelding
Plaats reactie