Simplex stuur.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Coleine
Berichten: 186
Lid geworden op: 26 jul 2012, 02.39
Locatie: Haarlem

Simplex stuur.

Bericht door Coleine »

Weet iemand wanneer Simplex met het Simplex-rem-stuur kwam dat met één handvat te bedienen is. Dus zowel de vóór-als achter-rem. Ik zoek namelijk een stuur voor mijn Simplex kruisframe uit 1938 en ik wil graag weten naar welk stuur ik moet zoeken. :D
Ik zoek Juncker rijwielen en onderdelen van vóór 1940; alles met leeuw en kroon er boven! Ruilen vind ik ook geen probleem :ugeek:
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Simplex stuur.

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Colin,

Nou.. daar valt nog wel wat over te schrijven.
Ik denk dat het stuur met gekoppelde remhendels er kwam samen met de trommelrem in het achterwiel (1929 Simplex Servo).
Dat is jaren zo geweest , een trommelrem in het achterwiel en voor een gewone naaf.
Ik heb eens een damesfiets gehad met een trommelrem waarbij de linker remhendel direct verbonden was met de remstang
en de rechter remhendel de linker mee nam. Dus links knijpen waarbij er rechts niets gebeurt en rechts knijpen dat dan beide remhendels bewegen.
Heel langzaam in de loop van de 30er jaren komt het tweede trommelrem wiel er bij. Ik geloof lange tijd nog als optie.
Ik heb ook diverse Simplex trommelremfietsen van voor 1940 gezien die twee onafhankelijke remhendels hadden. Die sturen waren wat minder hoog opgebogen dan de bekende Simplex sturen maar ook weer niet zo plat als de Gazelle sportsturen.
Ik denk dat je zowel het gekoppelde stuur kan nemen, die met die sleutel 15 koppelmoeren in het midden als een wat minder hoog opgebogen onafhankelijk remmend stuur. Dat stuur is niet typisch te herkennen als zijnde van Simplex

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Simplex stuur.

Bericht door Maarten Waarlé »

Colin,
hier zijn wat foto`s van een Simplex van eind jaren 30 van een vriend van me. Deze fiets heeft dat wat plattere stuur dan de Simplex sturen die we allemaal wel kennen.
En dus met twee onafhankelijke remmen. De ronde knoppen van waar uit de remstangen vertrekken herken ik wel echt als Simplex.
Wij hebben beide het idee dat het stuur wel origineel op de fiets thuis hoort. Ik heb het ook wel wat vaker gezien op vergelijkbare fietsen.
DSC06104.JPG
DSC06105.JPG
DSC06106.JPG
Groeten,
Maarten
Plaats reactie