Pagina 1 van 2

Fongers BD3 60 1901

Geplaatst: 4 jun 2020, 20.16
door JasperA
Deze Fongers BD3 60 uit 1901 is natuurlijk een bekende en één van de pronkstukken die te zien is in de prachtige toonkamer van Jos.

Ik kon echter geen forumpost er bij vinden vandaar dat ik de foto's die ik zelf ooit van dit bijzondere rijwiel gemaakt heb plaats. Wie weet volgt er nog eens een uitgebreidere tekst en uitleg van dit unieke rijwiel. Voor nu zorgt deze post ervoor dat de lijst met bekende Fongers rijwielen weer wat completer wordt.
DSC_0010.JPG
DSC_0012.JPG
DSC_0013.JPG
DSC_0014.JPG
DSC_0019.JPG

Re: Fongers BD3 60 1901

Geplaatst: 4 jun 2020, 21.55
door jrietveld
Hier nog twee foto's van deze oude dame, voor en na restauratie.

Re: Fongers BD3 60 1901

Geplaatst: 22 aug 2023, 10.33
door jrietveld
Soms moet een gerestaureerde fiets weer even worden opgefrist. Dat was het geval met mijn BD3 uit 1901; de banden waren na 10 jaar uitgedroogd, de behandelde delen moesten hier en daar worden bijgewerkt en dat gold ook voor het nikkel. Bijgaand wat foto's.

groet, Jos

Re: Fongers BD3 60 1901

Geplaatst: 22 aug 2023, 20.22
door ReinvB
Wat een prachtig rijwiel ook ! De trapasconstructie maakt mij wel nieuwsgierig, die ziet er anders uit als de thompson assen op latere fongers fietsen of is het de stofafdichting waardoor die er zo anders oogt ?

Re: Fongers BD3 60 1901

Geplaatst: 23 aug 2023, 14.59
door jrietveld
Hallo Rein,

Volgens mij is het een Thompson trapas, alleen met een bijzondere afdichtring. Het is al lang geleden dat ik hem open heb gehad...

groet, Jos

Re: Fongers BD3 60 1901

Geplaatst: 23 aug 2023, 19.00
door veenofiets
Prachtige fiets! Een minpuntje en das de nieuwe of nieuw eruit ziende kettingkast, gewoon erafhalen naar mijn idee wordt de hele fiets nog mooier.
Freek

Re: Fongers BD3 60 1901

Geplaatst: 23 aug 2023, 21.05
door Maarten Waarlé
Het is inderdaad een Thomson trapas. Een met een vaste bus dus geen losse inslag cups.
Het bijzondere van de Fongers uitvoering is dat de stofkap over de contramoer heen is geschroefd.
De contramoer en ring met tandje tegen het losdraaien draaien dus vrij rond onder de stofkap.
Fongers is er na 1903 vanaf gestapt.
In de catalogus van 1900 is op pagina 20 iets van een doorsnede te zien. Helaas is de stofkap niet open getekend.

Groeten,
Maarten

Re: Fongers BD3 60 1901

Geplaatst: 24 aug 2023, 00.21
door jrietveld
Dank Maarten voor je uitleg!

En Freek: het kettingscherm is inderdaad niet origineel. Ik heb het destijds in de VS gekocht op Ebay; deze kettingschermen werden tussen 1900 en 1910 vaak op damesfietsen daar gemonteerd (wat ze in Zweden zijn blijven doen). Het is dus uit de periode van de fiets. Ik heb het onlangs zijdeglans gespoten omdat het flink roestte na een eerdere behandeling. Zelf vind ik het een mooie twist aan de fiets geven, maar goed dat blijft een kwestie van smaak. Het alternatief is om er geen kettingscherm op te doen, maar dat staat wel heel kaal. Een passende intacte gesloten kettingkast in celluloid of leer uit begin 1900 ga je niet snel meer vinden. Het restaureren van dit soort oude fietsen blijft vaak een kwestie van compromissen.

groet, Jos

Re: Fongers BD3 60 1901

Geplaatst: 24 aug 2023, 12.56
door m-gineering
veenofiets schreef: 23 aug 2023, 19.00 Prachtige fiets! Een minpuntje en das de nieuwe of nieuw eruit ziende kettingkast, gewoon erafhalen naar mijn idee wordt de hele fiets nog mooier.
Freek
Damesfietsen horen een kettingscherm te hebben. Maar omdat die het meestal niet overleefd hebben, hebben we nu de neiging het beeld van een damesfiets zonder scherm normaal te vinden. Maar dat is natuurlijk niet historisch correct, en niet te doen met zo'n lange rok ;)
aletta.jpg
aletta.jpg (24.15 KiB) 789 keer bekeken

Re: Fongers BD3 60 1901

Geplaatst: 24 aug 2023, 15.57
door Rutger Kappes
Maarten Waarlé schreef: 23 aug 2023, 21.05 Het is inderdaad een Thomson trapas. Een met een vaste bus dus geen losse inslag cups.
Het bijzondere van de Fongers uitvoering is dat de stofkap over de contramoer heen is geschroefd.
De contramoer en ring met tandje tegen het losdraaien draaien dus vrij rond onder de stofkap.
Fongers is er na 1903 vanaf gestapt.
In de catalogus van 1900 is op pagina 20 iets van een doorsnede te zien. Helaas is de stofkap niet open getekend.

Groeten,
Maarten
Mijn oude BDG3 55 met framenummer: 15504 heeft oorspronkelijk dezelfde trapas gehad, en die is van 1904.
Zie de inkepingen in bovenkant en onderkant de bracket, aan de kant van het kettingwiel.