Fongers BD3 60 1901

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BD3 60 1901

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja, de Fongers uit 1904 van Rutger is qua werking en afmeting wel het zelfde. Maar de stofkappen zijn in de loop der jaren aangepast en zo gemaakt dat je de trapas na kan stellen zonder daarbij de stofkap (en dus ook de crank) los te hoeven halen.
Op de foto hieronder van de excentrische trapas van Jos (1904) zie je de nokken die bij Rutger in het frame zouden passen.
trapas excentrisch BD3
trapas excentrisch BD3
De fiets van Jasper (het kruisframe) heeft ook een trapas bus met nokken . Maar bij die trapas zit een modernere ''open '' stofkap.
open stofkap
open stofkap
Ik meen dat die vanaf 1904 toegepast werden maar ik kan er ook best een jaar langs zitten.
Wonderlijk wel dat we bij Fongers over een groot aantal zaken vrij precies kunnen zijn. Probeer dat maar eens bij Simplex. Dat is een vaag gebeuren. Geen of maar heel weinig fietsen bekend en heel weinig documentatie.

Wat betreft damesfietsen met of zonder kettingkast. Met uiteraard zoals Marten betoogt . Om reden van de dameskleding werden deze fietsen nooit zonder kettingbescherming geleverd. Daarmee is een damesfiets zonder kettingscherm ''on af''.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BD3 60 1901

Bericht door Maarten Waarlé »

Deze foto maakt het nog eens duidelijk:
DSC04235.JPG
DSC04235.JPG (51.73 KiB) 1035 keer bekeken
Twee typen stofkap.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers BD3 60 1901

Bericht door jrietveld »

Interessant.
De Fongers BC 65 uit 1900 heeft weer een andere afdichting; hier lijkt een stofkap te ontbreken?! Aan deze fiets is overigens wel gesleuteld ergens in de jaren 20.

groet, Jos
Bijlagen
SAM_4158 compr..jpg
BC trapstel compr..jpg
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BD3 60 1901

Bericht door Maarten Waarlé »

Inderdaad wat lastig vast te stellen hoe het bij die vroege herenfiets heeft gezeten.
Qua type fiets zou je een overlappende stofkap verwachten maar zo als je schrijft, er is aan de fiets gewerkt.
En inderdaad ,het type crank met uitgebreide belettering bestond nog niet in 1900.
Mijn damesfiets uit 1903 heeft het ronde logo met tekst.
Bij de herenfiets zou je een bus verwachten die een beetje uit steekt en schroefdraad aan de buitenkant heeft.
De trapasbussen uit die periode hadden aan kettingkant inwendige schroefdraad voor de stofkap (onontkoombaar met die nokken aan de buitenkant)
en uitwendige draad aan de linker kant.
Of de bus is bij de 1900 Fongers een keer vervangen of de bus zit wat te ver in het frame. Dat laatste kan best omdat kettingkast beugels bij Fongers fietsen uit de vroege periode steeds in conflict komen met het tandblad en/of de drie platte schroeven van het tandblad.
Ik haal steevast trucjes uit om het kettingkast frame te kunnen bevestigen. Bijvoorbeeld door de bouten al vast te lassen aan het frame waardoor de kop aanzienlijk platter geslepen kan worden en niet mee tegen de tandblad schroeven aan botsen.
Een voordehand liggende oplossing is de gehele bus wat naar kettingzijde plaatsen. maar helaas past dan de stofkap niet meer.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BD3 60 1901

Bericht door Maarten Waarlé »

Nu zie ik ook de zeskant contramoer wat waarschijnlijk wil zeggen dat het het type is voor de open stofkap met
de ronde contramoer met vierkante hapjes voor de sleutel.
Een andere vreemde trapas is onwaarschijnlijk omdat Fongers zo`n afwijkende as maat had (plm rond 15 mm ) .
Daar passen geen andere moeren op.
Plaats reactie