Fongers Groningen.D 60 1915

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Fongers Groningen.D 60 1915

Bericht door Maarten Waarlé »

Dit is het frame van een Fongers model Groningen uit 1915.
DSC06098.JPG
DSC06099.JPG
DSC06087.JPG
DSC06101.JPG
Afwijkend van de overige Fongers modellen uit die tijd is de toepassing van het BSA type trapas.
De schroefdraadmaat is 1,7/16 inch 26 TPI.
DSC06090.JPG
Ander kenmerk zijn de D vormige buizen in alle vorken.Bij Fongers fietsen 1e soort a,b en c zijn deze ovaal van vorm.
DSC06092.JPG
DSC06091.JPG
De bovenste balhoofdcup met stuurklem heeft het Fongers logo. Oorspronkelijk is de cup iets scherper/hoekiger van vorm maar door het slijpen tbv het vernikkelen is deze schuin afgeslepen
DSC06088.JPG
De voorvork kroon heeft een strakke scherpe bovenste rand en is direct vernikkeld. De schroefdraad voor montage van het spatbord zit boven in de kroon. (gebruikelijk bij FG in die jaren).
DSC06093.JPG
Foto`s uit een catalogus van 1916:


DSC06102.JPG
Bijlagen
DSC06103.JPG
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Fongers Groningen.D 60 1915

Bericht door ReinvB »

Leuk frame, ik vind het wel mooi, die D vormige buizen, al was het destijds de budget optie. Waarom eigenlijk, waren ye minder sterk, of niet naadloos ? Waarvoor waren eigenlijk die oogjes aan de staande achtervork ? Groet, Rein
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers Groningen.D 60 1915

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha Rein,
Ja goeie vraag waar ik geen antwoord op heb. Ik heb de lak er afgehaald maar geen naad te zien in de D-profiel buizen.
Heb wel een andere fiets (geen F.G.) waarbij dat het geval is. Daar zie je inderdaad een messing kleurige lijn over de lengte van de D buis lopen.
Bij deze model Groningen niet gesoldeerd dus maar mogelijk wel met een lasnaad binnenin.
In dat geval zijn het dicht gevouwen buizen van plaatstaal wat een eenvoudigere fabricage is dan gerolde naadloze buizen.
Ik heb nog een gesloopt en kapot Fongers HD frame met D-vormige buizen. Ik kan daar wel eens een slijptol in zetten om te kijken.

De oogjes op de staande achtervork zijn voor kleine beugeltjes waaraan de jasbeschermers gemonteerd zijn.
DSC06109.JPG
Fongers heeft duidelijk moeite om goedkoop te fabriceren . Ze willen er steeds weer iets leuks van maken.
Je zie dat ook aan de andere goedkopere modellen. De Nederland heeft in eerste instantie geklemde remstangen maar later krijgen ze weer vaste ogen aan de lugs een op de onderste balhoofdlug en een bij de trapas. En zelfs het stuur van de HZ/DZ. De aanvankelijke spatbordstangen zijn uit een stuk met een ovaaltje in het spatbord maar later toch weer een geklonken stripje met geschroefde spatbordstangen.
Vervolgens plakken ze weer een goedkoper model onder een opgewaardeerd model Onder het Model Groningen komt dan op een gegeven moment model Holland.
In de eerste jaren met universele velgremmen en veren aan de stuurhendels maar later krijgt die toch weer het Fongers remsysteem met de platte veertjes aan het uiteinde van de remconstructie.
Model Groningen van deze topic heeft van af het begin eenvoudige ''universele'' velgremmen met asjes onderaan die in universele beugeltjes bewegen en met veren aan het stuur. Bij mijn weten blijft dat zo gedurende de gehele periode van de Groningen.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers Groningen.D 60 1915

Bericht door Maarten Waarlé »

Vandaag heb ik een trapas aan het model Groningen frame kunnen toevoegen.
Dankzij Jasper waarvoor dank!

Echt een Groningen type BSA trapas. Leuk dat de onderdelen op de as , de losse conussen gewoon de zelfde zijn als van de BB CCG HZ assen.
Duidelijk in eigen beheer gemaakt. De cups hebben ook een andere draad dan bij de gemiddelde BSA trapas gebruikelijk.
DSC00609.JPG
Kan het zo toch opeens een Fongers model Groningen gaan worden.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers Groningen.D 60 1915

Bericht door JasperA »

Mooi als er weer een puzzelstukje op zijn plaats valt… Zeker voor een fiets uit 1915…
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fongers Groningen.D 60 1915

Bericht door veenofiets »

Erg fraai allemaal!

Freek
Plaats reactie