Voorwiel vergrendeling tijdens parkeren

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Martinb007
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 mei 2020, 13.05
Contacteer:

Voorwiel vergrendeling tijdens parkeren

Bericht door Martinb007 »

Ik heb inmiddels een midden-standaard gevonden voor mijn primarius transportfiets waardoor die met het achterwiel in de lucht komt te staan als ik hem parkeer. (zoals als onderstaand plaatje 2). Steeds de fiets tegen een muur parkeren wordt die ook niet beter van, vandaar deze oplossing. Dat ding ga ik morgen er eens opschroeven.

Nu blijft het probleem wel, dat het voorwiel blijft omklappen (al helemaal als de mand erop zit), dus dan valt de fiets alsnog net wel / net niet om. Nu kan ik mij herinneren, uit een ver grijs verleden, dat er een voorziening is die je op je fiets kunt zetten waardoor het voorwiel niet meer weg klapt als je hem kunt parkeren. Iets met een klem en een veer voor zover ik dat nog weet... Iemand enig idee hoe zoiets heet en wellicht waar dat te vinden is?
20200607_132147.jpg
7-6-2020 15-25-31.jpg
7-6-2020 15-25-31.jpg (31.97 KiB) 4883 keer bekeken
Op https://www.eigenwebstek.nl/diversen/mi ... tsen/staat meer info over mijn Primarius Fietsen.
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Voorwiel vergrendeling tijdens parkeren

Bericht door de rode »

Wees wijs laat die standaard en vastzetter achterwege.
De reden dat ze niet op een transportfiets zitten is eenvoudig ; ze werken gewoon niet, een transportfiets is door z,n voorrek topzwaar en zal altijd de grond opzoeken als je em niet gewoon met de mand of het rek tegen een muur aanzet .


Je hebt een prachtig exemplaar en zo,n verandering is eerder een verarming en geen toevoeging ;)
Bernhard90
Berichten: 55
Lid geworden op: 7 apr 2020, 09.34
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Voorwiel vergrendeling tijdens parkeren

Bericht door Bernhard90 »

https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... r-28-32mm/

Er zijn inderdaad balhoofden die je op slot kan zetten. Echter zal dat moderne spul niet op deze fietsen passen.

Optie die ik hierboven gaf is een veer die ervoor zorgt dat het stuur moeilijk om klapt. Hoe zo'n veer zich houdt icm met een zware voordrager geen idee?!
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Voorwiel vergrendeling tijdens parkeren

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik heb er een oude spartamet stuurvergrendeling op gezet. Dat werk, mits je geen vracht voorop hebt. Maar ik heb er wel een Ursus bok standaard onder, die voldoende breed is om hem goed te stabiliseren. Zo'n standaard die je daar hebt is veel te smal en instabiel, en valt de fiets om met het minste stootje of zuchtje wind. Daar wordt de fiets ook niet beter op.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Voorwiel vergrendeling tijdens parkeren

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Zie: https://www.transportfiets.net/2019/11/ ... portfiets/

P.s. die stuurklemmen zijn moeilijk te vinden. Ik had het geluk dat ik er online eentje tegenkwam.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Voorwiel vergrendeling tijdens parkeren

Bericht door m-gineering »

Bernhard90 schreef: 7 jun 2020, 19.42 https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... r-28-32mm/

Er zijn inderdaad balhoofden die je op slot kan zetten. Echter zal dat moderne spul niet op deze fietsen passen.

Optie die ik hierboven gaf is een veer die ervoor zorgt dat het stuur moeilijk om klapt. Hoe zo'n veer zich houdt icm met een zware voordrager geen idee?!
Ik verwacht dat tegen de tijd dat de veer zo sterk is dat hij de drager in bedwang houdt, de besturing sterk te lijden heeft.
Een brede standaard aan het voorrek zou werken, (zie long john) maar achter het voorwiel is geen plek, en voor het voorwiel is gevaarlijk.

Je kan de fiets langs de stoeprand parkeren, met het pedaal op de stoep, zoals het heurt ;)
/Marten
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Voorwiel vergrendeling tijdens parkeren

Bericht door Rob Houkes »

Op deze fiets van mij zit een stuurvergrendeling van een Spartamet. Die werkt heel behoorlijk, maar met een volle mand voorop zou ik er niet op vertrouwen denk ik. Helaas zijn ze nergens meer te krijgen, goed zoeken op Marktplaats dus.
stuurvergrendeling.jpg
Zelf eentje fröbelen kan natuurlijk ook, zo ingewikkeld zit ie niet in elkaar :-)
De beste sportfiets is een transportfiets :)
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Voorwiel vergrendeling tijdens parkeren

Bericht door m-gineering »

Rob Houkes schreef: 7 jun 2020, 23.25
Zelf eentje fröbelen kan natuurlijk ook, zo ingewikkeld zit ie niet in elkaar :-)
Probeer wel te vermijden dat het ding al fietsend naar beneden kan komen!
/Marten
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Voorwiel vergrendeling tijdens parkeren

Bericht door Rob Houkes »

m-gineering schreef: 8 jun 2020, 08.09 Probeer wel te vermijden dat het ding al fietsend naar beneden kan komen!
:idea: Verstandig advies! Die van Sparta werkt met een veer die 'm zowel in op- als neer positie op z'n plek houdt.
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Voorwiel vergrendeling tijdens parkeren

Bericht door Fotomaan »

Er is maar één manier om een transportfiets stevig weg te zetten en dat is tegen een muur :P
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie