Sturmey Archer tijdens de Ie wo Fongers e.a.
Geplaatst: 18 jun 2020, 19.29
Ik heb me nog even bezig gehouden met die verstellers op Fongers fietsen in de periode van de 1 e wereldoorlog.
Ik ga steeds meer vinden in het idee van Rein dat er een schaarste kan zijn geweest waarbij uitgeweken is naar oudere nog voorhanden zijnde producten.
Ik vond op de Sturmey Archer site een stukje uit de Raleigh catalogus uit 1916 waarin ze onderaan schreven dat ze alleen nog maar de drieversnellingen met terugtraprem kunnen leveren maar dat de gewone drie versnellingen naaf helaas tijdelijk niet te leveren is in verband met de oorlogsinspannigen. Die gewone naaf van 1916 is de A naaf met driehoekige versteller. Dat gold dan uiteraard ook voor Fongers als hoofdimporteur in Nederland. Ook nog eens extra door moeilijke gevaarlijke overtocht.
In de Fongers catalogi van 1915 (begin van de A naaf die daar ook in afgebeeld werd) staan fietsen met ronde S.A.X verstellers en tot en met 1919 is dat het geval.
Dat is geen tijdelijk slordigheidje meer te noemen. Dat zal waarschijnlijk zo zijn weergegeven omdat ze nog wel een voorraad X naven (1910-1915) hadden en konden monteren
En de A naaf met driehoekige versteller was wel in eerste instantie in 1915 ontvangen maar al snel niet meer te leveren.In de 1914-1915 onderdelen catalogus staat de A naaf nog prominent afgebeeld.
Aardig is dat het Model Gronigen wel de A naaf met gebruikelijke versteller heeft. Ik denk omdat die foto in 1915 is ververst ivm model wijzigingen aan de Groningen. Deze versteller zat ook bij de V-naaf uit 1908 maar zo oud is de foto niet . Een model Groningen zag er toen nog anders uit.
Dus ja ,waarschijnlijk zijn Fongers fietsen uit de periode 1916-1919 die zijn uitgerust met X naven met ronde verstellers (fabricage 1910-1915) geen toeval of samenstelling nadien maar wat er nog voorhanden was.
Er is een foto in de Groninger databank met een herenfiets met A naaf . Dat is een foto met grote koplamp boven aan het stuur en dynamo en die foto zou uit 1920 zijn. Dat zou kunnen .Tegen die tijd was het meeste weer verkrijgbaar.
Groeten,
Maarten
Ik ga steeds meer vinden in het idee van Rein dat er een schaarste kan zijn geweest waarbij uitgeweken is naar oudere nog voorhanden zijnde producten.
Ik vond op de Sturmey Archer site een stukje uit de Raleigh catalogus uit 1916 waarin ze onderaan schreven dat ze alleen nog maar de drieversnellingen met terugtraprem kunnen leveren maar dat de gewone drie versnellingen naaf helaas tijdelijk niet te leveren is in verband met de oorlogsinspannigen. Die gewone naaf van 1916 is de A naaf met driehoekige versteller. Dat gold dan uiteraard ook voor Fongers als hoofdimporteur in Nederland. Ook nog eens extra door moeilijke gevaarlijke overtocht.
In de Fongers catalogi van 1915 (begin van de A naaf die daar ook in afgebeeld werd) staan fietsen met ronde S.A.X verstellers en tot en met 1919 is dat het geval.
Dat is geen tijdelijk slordigheidje meer te noemen. Dat zal waarschijnlijk zo zijn weergegeven omdat ze nog wel een voorraad X naven (1910-1915) hadden en konden monteren
En de A naaf met driehoekige versteller was wel in eerste instantie in 1915 ontvangen maar al snel niet meer te leveren.In de 1914-1915 onderdelen catalogus staat de A naaf nog prominent afgebeeld.
Aardig is dat het Model Gronigen wel de A naaf met gebruikelijke versteller heeft. Ik denk omdat die foto in 1915 is ververst ivm model wijzigingen aan de Groningen. Deze versteller zat ook bij de V-naaf uit 1908 maar zo oud is de foto niet . Een model Groningen zag er toen nog anders uit.
Dus ja ,waarschijnlijk zijn Fongers fietsen uit de periode 1916-1919 die zijn uitgerust met X naven met ronde verstellers (fabricage 1910-1915) geen toeval of samenstelling nadien maar wat er nog voorhanden was.
Er is een foto in de Groninger databank met een herenfiets met A naaf . Dat is een foto met grote koplamp boven aan het stuur en dynamo en die foto zou uit 1920 zijn. Dat zou kunnen .Tegen die tijd was het meeste weer verkrijgbaar.
Groeten,
Maarten