stuurlint wikkelen oude racefiets?

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: stuurlint wikkelen oude racefiets?

Bericht door m-gineering »

Enfield schreef: 19 feb 2023, 12.59 Hallo,

heeft iemand alhier ervaring met het gebruik van schellak op stuurlint? Hoe doe je dat? En tot wanneer werd dat toegepast?

mvg Ludo
Schellak (koop je als schilfers, er zijn verschiilende tinten) oplossen in spiritus, en dit er vrolijk opkwasten. Net zoveel lagen aanbrengen tot je happy bent. Het stuurlint wordt er hard en glad van, moet je fijn vinden (niet dus ;) ). Ook goede kans dat het tijdelijk wit uitslaat als je in de regen hebt gefietst,
/Marten
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 677
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: stuurlint wikkelen oude racefiets?

Bericht door wimjansen »

Natuurlijk heb je ook stuurlint van een soort plasticfolie, een beetje vergelijkbaar met die lintjes die bloemisten aan hun bosje groen plakken. Dat geeft ongeveer het effect van schellak en is er in vele (soms verblindende) tinten. Het schuift soms over de stuurbocht als je het niet vastplakt, maar ik vind het wel plezierig aanvoelen.
Bijlagen
Stuurlint.jpg
Stuurlint.jpg (5.65 KiB) 1069 keer bekeken
DCR gaat nooit verloren....
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: stuurlint wikkelen oude racefiets?

Bericht door m-gineering »

wimjansen schreef: 19 feb 2023, 13.59 Natuurlijk heb je ook stuurlint van een soort plasticfolie, een beetje vergelijkbaar met die lintjes die bloemisten aan hun bosje groen plakken. Dat geeft ongeveer het effect van schellak
Ongeveer, net zoals een muis ongeveer op een olifant ljkt. Ik herken dit in ieder geval niet, de kermisuitstraling van dat Benotto lint en een houten stuur ligt in mijn beleving tamelijk ver uit elkaar ;)
/Marten
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 622
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: stuurlint wikkelen oude racefiets?

Bericht door marco verbaant »

Als eerder gemeld is het minder authentiek als het lijkt. Mooi kan ik het niet vinden. Kan het plaatje niet meer vinden, maar had foto's van wit, geel en respectievelijk oranje katoenen stuurlint, voor en na de behandeling met schellak. De nuances zijn dan grotendeels weg, en wit wordt al meteen goor van kleur, laat staan geel en oranje... :o
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Re: stuurlint wikkelen oude racefiets?

Bericht door deraptor »

Voor het wikkelen van stuurtape keer ik elke keer weer terug naar dit filmpje van Parktool, vooral ook vanwege de heldere uitleg hoe je na je remgreep van wikkelrichting moet veranderen..

https://youtu.be/5MzIiv7pewE
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Plaats reactie