Belangstelling voor het oude rijwiel neemt toe

Voor alle off-topic zaken.
Plaats reactie
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Belangstelling voor het oude rijwiel neemt toe

Bericht door Michiel Röben »

Hallo forunleden,

Als ik de reacties zie die we van alle kanten krijgen op ons boek en ook over onze hobby begin ik het begin van een nieuwe belangstelling te zien voor ons stalen ros. Ik weet dat de naam nog steeds discussie oplevert binnen de vereniging maar Kaspar en ik zijn na ruim een jaar nog steeds erg content met de naam dus dit blijft de werktitel en uiteindelijke boektitel. Kaspar heeft inmiddels een prachtig stuk geschreven in de Boneshaker het illustere lijfblad van de VCC in Engeland en we hebben al prangende vragen uit Canada en Engeland over ons boek mogen ontvangen. In Indonesië was zelfs iemand die niet kon wachten en de ruwe versie wilde kopen... Dan kon hij het zelf publiceren. Ja ja! Ik melde de goede man dat hij nog even geduld moest hebben tot september 2013 dan is het boek klaar voor verzending.
Ook een Canadees kon niet wachten en wilde ruimhartig betalen voor een uitreksel met foto's (De goede man was zelf ook met een publicatie bezig).

Ik merk het al een tijdje aan de publicaties die uitkomen het is weer hot om over fietsen te schrijven. Misschien is het mede dankzij de crisis? Ik weet het niet maar men is zich weer bewust dat we met de fiets heel veel leuke dingen kunnen doen. Het lijkt een revival of een bewustwordingsproces.

Ik ben er zeer zeker van overtuigd dat het nieuwe forum ons ook als vereniging weer in de spotlight heeft geplaatst. Ik werd laatst door een productie maatschappij opgebeld voor een fiets die ze in een documentaire wilde gebruiken. Zowel het model en de fiets (Simplex 1930) zagen er prachtig uit voor de camera. Het weer speelde zeker mee. De hele dag scheen de zon.
Ook weer een leuk contact uit overgehouden. De dame die de kleding deed.
Ze hebben 3000 kledingstukken in de verhuur. Misschien via haar een link om aan mijn 19e eeuwse kleding te kunnen komen.

Maar even terug komend op het forum. Het valt me op dat we veel meer in de scope van veel nieuwe jonge, enthousiaste mensen komen. En dat is goed voor de vereniging. Ook het contact met de ANWB, de Waag, het Batavus museum zijn voor ons als schrijvers van vitaal belang en hadden nooit zonder de goede banden met de vereniging zo vruchtbaar kunnen zijn.
We hebben goede contacten met Gert jan Moed die echt heel erg mee werkt en meedenkt en ook in de juiste richting wijst als we iets zochten, Bij de Waag ga ik vrijdag fotograferen voor Burgers en op de zelfde dag ook nog in Heerenveen bij het Batavus museum. Ja december is echt een waanzinnig volle maand voor ons als schrijvers. We zitten als we vrijdag alle foto's hebben op 80 % van de foto's die we wilde hebben. Allen de ANWB met haar rijke historie is nog niet ontgonnen en zal in januari de volle aandacht krijgen.

Wat we daar allemaal kunnen vinden... Het lijkt mij het Walhalla of het Mekka om aan bronnenonderzoek en foto onderzoek te doen. Fantastisch wat daar moet liggen.
Vorige week in Deventer een aantal mooie documenten van Immer Weiter mogen vast houden en scannen en fotograferen. Prachtige fabrieksfoto's van Burgers van 1898 gescand dus ook een zeer vruchtbaar bezoek geweest.
Qua tekst zitten we ook al goed op stoom en de productie zal in januari veel tijd in beslag gaan nemen. Morgen zit ik met Kaspar weer met de neus in de scans, foto's en teksten.
Wat een geweldig idee om dit boek te maken over iets waar ik al jaren mee liep. Een lofzang over de antieke fiets.

groeten,
Michiel ;)
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Belangstelling voor het oude rijwiel neemt toe

Bericht door Durabo88 »

Beste Michiel,

Dit forum heeft zeker zijn vruchten afgeworpen. Daar ik eerst nog het jongste lid was, merk ik dat dit forum veel meer jonge geïnteresseerde en technisch getalenteerde mensen bijelkaar heeft gebracht dan voorheen was gelukt.

Enkel eenzaam sleutelen in een garage is lang niet zo leuk, dan wanneer je je hobbywerk ook met anderen kunt delen en vooral ook vragen kunt stellen. Ik ben ervan overtuigt dat het delen van verschillende methoden van restaureren of conserveren ook tot betere resultaten leidt. Dit kan zoiets teweeg brengen van 'Oh ja, daar had ik nog niet aan gedacht' en na uitproberen 'Wow, wat een mooi resultaat eigenlijk'.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Belangstelling voor het oude rijwiel neemt toe

Bericht door Michiel Röben »

Ik ben het helemaal met je eens Yorick, het is een beetje alsof we uit een winterslaapje ontwaken. Zo zie je maar... veranderen is helemaal niet eng.
Ik zie weer een bloeiende vereniging in de toekomst. Het goede behouden en nieuw toevoegen delen en samen opgaan. Jong en oud, man en vrouw. Allemaal op een oude fiets om weer te leren genieten, van je fiets de omgeving en het bonte gezelschap. Zijn er behalve Sandra ook nog andere handige jonge dames die de antieke fiets ter hand zullen gaan nemen?

Ik hoop dat het initiatief dat ik met Kaspar opzet, de jaarlijkse Maliebaanrace, ook weer een hoop enthousiaste nieuwe leden op zal leveren. We zijn al aan het onderzoeken wat de handigste kanalen daarvoor zijn. Maar gezellig zal het worden, dat is zo zeker als mijn schuurtje vol met fietsen!

In hoofdlijnen kan ik al wel verklappen dat het uit verschillende onderdelen zal bestaan en dus hopelijk voor ieder wat leuks. Hoge bi, safetyrijden, demonstratierijden, bakfietsbehendigheidsrijden, wie kan zijn bakkersfiets het volst beladen nog besturen. Om zo maar wat ideetjes op jullie los te laten. Het wordt denken wij een geweldig spektakel om het fenomeen de eerste rijwiellaan van Nederland (en ook nog de enig overgebleven rijwiellaan) nog eens onder de aandacht te brengen. Misschien wel een jaarlijks gebeuren als het echt aanslaat.

Kortom volgens ons wordt het echt een evenement om een straatje voor om te rijden. (ben gek op beeldspraak...)

Groeten van uw enthousiaste fietser uit Utrecht,

Michiel ;)
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Belangstelling voor het oude rijwiel neemt toe

Bericht door Fotomaan »

[quote="Michiel Röben"]Hallo forunleden,

Als ik de reacties zie die we van alle kanten krijgen op ons boek en ook over onze hobby begin ik het begin van een nieuwe belangstelling te zien voor ons stalen ros.

Hoi Michiel,

Daar kan ik aan toevoegen dat ik vandaag geïnterviewd ben door Erik van den Berg. Hij werkt aan het programma Geschiedenis 24 voor de VPRO en schrijft een artikel over fietsen en het waarom van de populariteit van de transportfiets. Het artikel wordt binnenkort gepubliceerd.
Hij wilde natuurlijk veel over oude fietsen weten, over merken, types en de ontwikkeling van de fiets in het algemeen maar ook over de kwaliteit van toen en nu.
Daar kwam ook heel duidelijk het consumentengedrag door naar voren en werd gekoppeld aan de welstand.
Hij had het filmpje op youtube nog niet gezien. http://www.youtube.com/watch?v=Mm4DOLqJFzQ

Op enig moment in de fietsgeschiedenis hield F&S er mee op om oliepotjes op naven te monteren omdat de consument af aan het leren was om onderhoud te plegen aan zijn bezit.
Dat was en is een teken aan de wand dat consumenten de duurzame aspecten van aangeschafte artikelen niet meer interessant vindt en ook niets meer laat repareren. Laat staan dat er initiatieven worden ontplooit om zelf aan de gang te gaan. Daardoor hebben fabrikanten het credo 'de klant is koning' als kosten besparend gat in de markt geïnterpreteerd en aan de wens voldaan.
Als iets kapot is koop je nieuw, lekker makkelijk maar goedkoop is duurkoop.

Of dat principe en de consequenties er van goed of slecht zijn vraag ik mij niet af. Als ik voor mijzelf spreek kan ik zeggen dat ik niet alleen maar blij wordt door te verlangen naar iets nieuws maar ook als ik het mijn eigendom mag noemen.
Samen met de voorpret doe ik het met de prikkel die het gebruik mij oplevert waardoor onderhoud hobby wordt en bezit plus gebruik de beloning is. Niet het verlangen er naar.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Belangstelling voor het oude rijwiel neemt toe

Bericht door Michiel Röben »

Hallo Charles,

Ja de media weten ons inmiddels ook te vinden. Blijkbaar zijn we beter te vinden door de zoekmachines en dat is goed voor de exposure, Als we als actieve leden ook alle vragen naar behoren kunnen beantwoorden zie ik ook wel een toename van het aantal leden en dat is ook goed nieuws. Ik merk dat er een nieuwe generatie fietsminnenden aan het ontstaan is die wel een andere belangstelling zal hebben dan wij die over het algemeen nog zijn opgegroeid met de zwarte omafiets met Philipskoplamp met dat mooie lichtvenstertje bovenop. Ik blijf het een prachtig stukje Hollands vakmanschap vinden. Ze doen het eigenlijk ook bijna altijd.

We zullen dus een generatie leden krijgen met een iets andere kijk op fietsen en dat is ook leuk anders blijft de hoofd kleur van onze fietsen zwart. Te bedenken dat er 120 jaar geleden al gereclameerd werd dat alle wensbare kleuren mogelijk waren. Waar zijn al die safety's in vrolijke kleuren dan toch gebleven? of is de roestduivel de oorzaak dat al die kleurrijke frames hun natuurlijke schoonheid zijn verloren?

Ik ben dus heel benieuwd of er meer kleur in de fietstochten te zien is...

Groeten,
Michiel ;)
Plaats reactie