Mijn eerste transportfiets

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Droekoen
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jun 2020, 15.06

Mijn eerste transportfiets

Bericht door Droekoen »

Hoi Iedereen,

Sinds enige twee weken ben ik de trotse eigenaar van deze mooie transportfiets. Aangezien ik zelf zeer beperkte kennis heb over transportfietsen heb ik deze post gemaakt. Ik weet een aantal dingen van deze fiets: 1. Het is een transportfiets van het merk gazelle. 2. Hij is gemaakt ik 1956. 3. Het extra zware draagrek was destijds een extra optie. 4. Zowel de handvatten als de trappers zijn niet origineel. Er worden al houten handvatten opgezet en het achterlicht is vervangen voor een juist model, verder is de fiets bij een fietsenmaker om deze geheel na te kijken en de ketting te vervangen.
Nu heb ik de volgende vragen:
-wat voor trappers hoorden er origineel op en waar zou ik deze kunnen krijgen?
- zijn er opties voor originele (voorwiel)standaarden?
- wat is er verder niet origineel aan de fiets?
- zijn er nog belangrijke dingen waarmee ik rekening mee moet houden met dit model?
- hebben jullie nog adviezen voor leuke (leren) tasjes voor tussen het fietsframe of onder het zadel?

Thanks!!
Bijlagen
41D56101-F775-43E8-9BFA-D5BF45CC2216.jpeg
11497DF5-DFA4-480E-B161-4782A0DB5AEE.jpeg
51A8F401-E779-4AF1-A9C4-E1B05F578D3F.jpeg
5A5C38DD-ACAA-4AA1-A4EB-87EF83CD7220.jpeg
B6472A80-C827-47C4-B344-18A94FAFF118.jpeg
F52F4197-B256-40D8-B9E2-66DD363035C2.jpeg
C2FDEBCD-0024-4B7A-A2C5-11CCDC670514.jpeg
2B9E4319-D54B-4117-9709-5757A93A752E.jpeg
62D9C6BA-E037-4B34-AA77-1D8106EBF908.jpeg
3452ADC0-5890-415A-8F96-44BA8081AEC0.png
AD912DAE-35A1-43B6-9D3A-562E36C7CC2C.png
AFC386AF-D14E-4103-90FC-9AFD889925D8.jpeg
35557E04-9E67-4FC6-9EBA-AD4E7FEB9083.jpeg
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Mijn eerste transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Droekoen schreef: 23 jun 2020, 19.19 Hoi Iedereen,

Sinds enige twee weken ben ik de trotse eigenaar van deze mooie transportfiets. Aangezien ik zelf zeer beperkte kennis heb over transportfietsen heb ik deze post gemaakt. Ik weet een aantal dingen van deze fiets: 1. Het is een transportfiets van het merk gazelle. 2. Hij is gemaakt ik 1956. 3. Het extra zware draagrek was destijds een extra optie. 4. Zowel de handvatten als de trappers zijn niet origineel. Er worden al houten handvatten opgezet en het achterlicht is vervangen voor een juist model, verder is de fiets bij een fietsenmaker om deze geheel na te kijken en de ketting te vervangen.
Nu heb ik de volgende vragen:
-wat voor trappers hoorden er origineel op en waar zou ik deze kunnen krijgen?
Dat zijn of Phillips carrier pedalen met 4 1/2" rubbers, of Union transport pedalen met 11cm rubbers. Deze pedalen zijn beiden erg schaars, en het kan je jaren kosten om een set te vinden. In nieuw staat kunnen ze rond de 100 euro per set kosten, gebruikt in goede staat zo'n 50. Het zijn wel pedalen voor het leven, maar wel prijzig en je moet er veel geduld voor hebben.
- zijn er opties voor originele (voorwiel)standaarden?
Nee, niet voor na de oorlogse exemplaren. Jaren '20 en '30 Gazelle transportfietsen waren soms uitgerust met een voorstandaard, maar dit was een optie. Daarvan zijn er nog weinig over.
- wat is er verder niet origineel aan de fiets?
De voordrager en het zadel. Gazelle had zijn eigen voordragers, en daar werden niet van deze generieke Roelewiel voordragers op geplaatst. In de jaren '20 werden Gazelle transportfietsen ook zonder voordrager als optie geleverd, maar later zat standaard de Gazelle voordrager erop.

Het zadel is niet origineel. Dit is een Lepper Primus, een later zadel. Origineel zat er een zadel op met dubbele strop, en met Gazelle merk erop (wel afkomstig uit de Lepper fabriek).
- zijn er nog belangrijke dingen waarmee ik rekening mee moet houden met dit model?
Trapas en crankstel zijn zeer schaars, en als je ze vindt in het algemeen ook erg duur. Dus als die op zijn of beschadigd, kan dat best een probleem zijn.
- hebben jullie nog adviezen voor leuke (leren) tasjes voor tussen het fietsframe of onder het zadel?
Tasjes voor tussen het frame werden in die tijd niet toegepast. Dus ik zou een leren zadel tasje plaatsen. Die zijn wel goed te vinden, op marktplaats bijvoorbeeld.
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Mijn eerste transportfiets

Bericht door Rob Houkes »

Wel een hele mooie fiets hoor! Onderdelen zijn inderdaad schaars, maar zolang alles nog draait kun je met periodiek wat nieuwe kogels en vet nog heel lang blijven fietsen. Op marktplaats komen af en toe wel onderdelen voorbij, meestal erg duur dus wees zuinig op je spullen ;)
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Mijn eerste transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

En natuurlijk is het ook as is een leuke fiets ;)

Persoonlijk zou ik die handvatten lekker laten zitten die er nu op zitten. Ze zijn niet minder authentiek dan houten handvatten, en zijn erg comfortabel. Houten handvatten was met name een oplossing in de oorlog vanwege het tekort aan grondstoffen voor de gebruikelijke plastic (celluloid of bakeliet) handvatten.
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Mijn eerste transportfiets

Bericht door de rode »

De voordrager en het zadel. Gazelle had zijn eigen voordragers, en daar werden niet van deze generieke Roelewiel voordragers op geplaatst

Dat zo,n rek ooit vervangen kan zijn kan ik wel beredeneren maar
toch valt het mij wel op dat ik inmiddels bij tientallen Gazelle,s een roelewiel voordrager gemonteerd heb gezien en dat zullen echt niet allemaal stelfietsen van een hondenclub zijn geweest waar de drager van af was en later bij gebrek aan beter een roelewiel op gezet is .

Zou het misschien toch niet mogelijk zijn geweest voor de klant te kiezen welke drager gemonteerd moest worden ?
OF was een Gazelle -drager minder sterk of duurder zodat er werd gekozen de fiets zonder te bestellen en bij aflevering een roelewiel te monteren ?
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Mijn eerste transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

de rode schreef: 27 jun 2020, 06.38 De voordrager en het zadel. Gazelle had zijn eigen voordragers, en daar werden niet van deze generieke Roelewiel voordragers op geplaatst

Dat zo,n rek ooit vervangen kan zijn kan ik wel beredeneren maar
toch valt het mij wel op dat ik inmiddels bij tientallen Gazelle,s een roelewiel voordrager gemonteerd heb gezien en dat zullen echt niet allemaal stelfietsen van een hondenclub zijn geweest waar de drager van af was en later bij gebrek aan beter een roelewiel op gezet is .

Zou het misschien toch niet mogelijk zijn geweest voor de klant te kiezen welke drager gemonteerd moest worden ?
OF was een Gazelle -drager minder sterk of duurder zodat er werd gekozen de fiets zonder te bestellen en bij aflevering een roelewiel te monteren ?
Als ik nu op marktplaats kijk, hebben 4 van de 25 transportfietsen geen voordrager meer. En dat is op dit moment. Van de rest kan in de afgelopen 50 jaar of meer regelmatig een voordrager verwijderd en weer toegevoegd zijn. Ik zie veel transportfietsen met niet kloppende voordragers, bijvoorbeeld voordragers van Gazelle, Simplex of Magneet op andere transportfietsen, te oude of te nieuwe voordragers op transportfietsen. Dus dat je een partij Gazelles tegenkomt met Roelewiel voordragers is best goed te verklaren doordat ze ooit vervangen zijn. Het kan natuurlijk dat Gazelle ze ook leverde op aanvraag zonder voordrager. Tot 1931 werden ze in ieder geval nog in de folders geadverteerd met en zonder voordrager.
Gebruikersavatar
mazell99
Berichten: 204
Lid geworden op: 2 nov 2013, 11.51

Re: Mijn eerste transportfiets

Bericht door mazell99 »

Een Gazelle rek minder sterk ? .
Echt niet massief staal en een gewicht van zeker 5 kilo dat moet sterk zijn .
Al is het zo dat ik ze tegenkom die helemaal kapot zijn na al het zware / noeste arbeid vaak ook gerepareerd doormiddel van lassen .
Droekoen
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jun 2020, 15.06

Re: Mijn eerste transportfiets

Bericht door Droekoen »

Bedankt allemaal voor de vele berichtjes😁. Ik ga in de toekomst nog opzoek maar originele trappers. Ook moest de trapas hersteld worden of mogelijk zelfs vervangen. De fietsenmaker heeft hem gerepareerd en hij komt van de week terug, hij had het over oplassen van de as of iets dergelijks. Blijkbaar was de as niet meer perfect rond. En zoals vele al voorstelden wordt de standaard er af gelaten. Verder laat ik de fiets as is, natuurlijk krijgt deze nog wel een roest behandelingz
Wat de voordrager betreft.... Ik heb verschillende verhalen gehoord. Volgens de ene is het gewoon een niet originele of er niet bij horende voordrager. De ander zegt dat het een optie was. Als overtuiging hierbij is mij een advertentie doorgestuurd(zie bijlage). In deze advertentie staat de “normale” drager op de fiets in het plaatje met een optie voor het bevestigen van een item bescheven als “grote voordrager” voor 13,30 gulden.
Of deze origineel is i dunno maar vind hem iedergeval wel mooi en dat is het belangrijkste!
Bijlagen
F5B86625-B6E1-445A-9E05-AC1A98A88675.png
Gebruikersavatar
Loopt spaak
Berichten: 384
Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Locatie: Veluwe

Re: Mijn eerste transportfiets

Bericht door Loopt spaak »

Ik spring net in deze discussie.
Maar ik bn van mening dat een gazelle rek echt bijzonder sterk is.
Ik zelf heb al 20 jaar een gazelle waar werkelijk alles op vervoerd is. En waar gewoon ruw mee om is gegaan.
Niets aan het handje...
Gebruikersavatar
Loopt spaak
Berichten: 384
Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Locatie: Veluwe

Re: Mijn eerste transportfiets

Bericht door Loopt spaak »

En als je een gazelle rek wilt....
Ik heb ernog wel een
👍
Plaats reactie